Hej

Vi har funderingar på följande lösning.
- Bredda hallen med ett djup av en garderob med skjutdörrar - bred hall med förvaring är bra tycker vi.
- Slå igen vägg mellan hall och kök
- Köket blir då L-format och jag tänker en rejäl köksö med spishäll och 4 sittplatser mått på ön typ 3 meter lång 1,2 meter bred
- Kyl frys borde passa på kortsidan
- Förlänga köket hela vägen mot yttervägg

Frågor
Sambon är överrorolig att en köksö inte får plats - men det gör den väl? 1,2 meter mot kyl frys på ena sidan och 1,8 på andra sidan ser väl inte dumt ut?

Sambon känner att sittplatser för frukost osv borde finnas närmare än matsalsborden de gånger man bara äter familjen.

Får kyl frys plats på kortsidan?

Borde man behålla den lilla väggdelen mellan hall och vardagsrum eller blir det bättre om man tar bort den tro?

Jag är väldigt inne på en rejäl köksö (vi har det idag) och sambon motargumenterar att den kanske blir för stor och ej "passar" samt att vi potentiell tar bort en vägg som kan användas till t.ex. tv. Ett stort öppet rum utan innerväggar är hennes mantra. Jag är sjukt mot ett pararellkök.

Ska vi ha tv där nere så bör den sitta på väggen vid trappen då soffan ska stå vinklad åt andra hållet mot ritningen - är min åsikt.

Ni hör att åsikterna går isär och ni som har erfarenhet osv kanske kan komma med tips.


Ritning av en våningsplan, föreslagen ombyggnad för bredare hall och L-format kök med central ö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Planritning av ett hem med förslag på ombyggnad, inkluderar köksö och breddad hall med garderobsskjutdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en husplan med markerade områden för köksrenovering och inredningsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett nybygge som inte är påbörjat eller ändring i befintligt hus?

Jag hade behållt öppningen mellan hall och kök, så slipper man springa runt en mellanvägg med matkassar, eller om man bara ska in och dricka lite vatten när man är ute.

Jag hade inte placerat spisen i köksön. Det blir bara krångligt med fläkt och vatten.
Har ni bara skåp och bänkskiva är det enkelt att ta bort ön och ställa dit ett vanligt bord eller liknande.
 
BirgitS
Jag har haft liknande funderingar om möbler får plats, passar, avstånd osv. och då tycker jag att datorprogrammet Sweet Home 3D har varit till stor hjälp. Det är hyfsat lätt att rita upp väggar, placera ut möbler och sen se hur det ser ut i 3D och man gå omkring i bostaden.
 
Testade ovan tips och efter lite pillande så får man iaf en grov bild! Tack
 
Det är nybygge som ej är påbörjat. Beräknas vara klart våren 2018. Så vi bollar ideer och försöker komma på en bättre lösning än den som är från början.
 
BirgitS
Kan du lägga upp en grov skiss, t.ex. från Sweet Home, på hur du/din sambo har tänkt för jag har lite svårt att hänga med i alla förändringarna.

Om ni har eller kommer att ha småbarn så fungerar barnstolar inte bra ihop med höjden på köksöar.

Hamnar inte soffan/fåtölj delvis ute i allrummet om teven sitter på trappväggen?
Man vill ju normalt ha soffan mitt för teven.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du lägga upp en grov skiss
Instämmer med BirgitS

Ser tre planlösningsbilder, som jag inte enkelt ser någon skillnad emellan.
Var är köksön?
En annan fråga: Är detta hela huset?
Ett sovrum bara?
Går trappan ner till en källare eller upp på vinden?
Var är väderstrecken?
 
Blev nåt konstigt då jag la in bilden. Därav 3 st lika.

Nej huset är 2-plans på 181 kvm. Trappen leder till övervåningen där 3 sovrum till finns samt allrum/tv-rum.

Såhär är det. Huset är i grundläget enligt skiss ovan - dvs pararellkök. Men man kan ju självklart förändra och det är det jag försöker förklara ovan.

Ska lösa en grov skiss men är inte så hemma på vertyget än.

Vi är överens om att en bred hall är bra.

Vi är inte helt överens om att en köksö är bra.

Är ni med :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
Hallen är liten men kan fungera bra om den bara används av gäster medan ni går in genom tvättstugan/groventrén, vilket är vanligt.

Det är inte optimalt att ha ingången till toaletten närmast ytterdörren eftersom det ofta är blött eller smutsigt där när den ytterdörren används till vardags.

Du skrev tidigare att du inte gillar parallellkök men när man sätter in köksöar får man ofta parallellkök.
 
Jag tänker att en köksö ger ett mycket mer öppet intryck och känsla än såsom det är original.

Genom att bredda hallen med ett garderobsdjup gör den ju bredare och större - men kanske finns andra lösningar.

Vi har en 6-månaders dotter så ska ju passa henne också :)

Jag har försökt rita in både köksö med litet bord (för familjen)

Ön är här 120 x 300
3D-skiss av kök med köksö, garderobsvägg, barnstol och litet bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Visst ger det ett luftigare intryck när man inte har väggar och överskåp, men arbetsmässigt är väl ditt förslag ett U-kök med en extra öppning, vilket är en variant på parallellkök.

120 cm passage på sidorna av köksön räcker för att två ska kunna mötas utan problem, och det bör nog inte vara mycket större om man ska kunna ställa matkassarna på ön och enkelt lägga in maten i kylskåpet. De flesta gör köksöarna 90 cm djupa, det räcker för att få skåp på kökssidan och 30 cm överhäng att sitta vid.

Om man vill ha spisen i köksön måste där också finnas en liten ho så att man inte behöver gå över golvet med heta pastakastrullen. Men det är ju lång sträcka längs väggen så där borde finnas plats för både ho och häll.

Ett fyrkantigt bord för 4 personer tar nog mindre plats än motsvarande runda bord. Ni har väl inte tänkt att ha en kamin där, jag ser att det är ett tillval.
 
Nej ingen kamin.

Nu är det 120 cm mellan kök och ön!
 
BirgitS
Hur skulle din sambo vilja ha det i stället?
 
Sambon är emot köksö av följande anledningar.

- Att den kanske upplevs för "stor"
- Att man inte kan sitta och käka frukost där
- Att man med L-kök och köksö blir av med innervägg och att rummet i princip kommer sakna innerväggar.
- Att ett litet köksbord ej får plats

Jag är emot pararellkök pga
- trångt
- inget kul att stå och steka mot en vägg
- är man i köket så kan man inte umgås på samma sätt som en köksö
- ger en mer instäng känsla
 
BirgitS
Det är många som sitter äter frukost vid köksöar, men inte småbarn.

Har man soffa och teve som i husföretagets förslag blir det väldigt långt mellan soffan och teven. Ni kanske behöver rita upp hela rummet och provmöblera det för att komma fram till vilken soff- och teveplacering som fungerar bäst oavsett om det är kök med eller utan vägg.

Behöver ni så mycket skåputrymme att ni inte kan korta av ditt köksförslag så att det får plats med ett 120 cm långt köksbord (räcker för 4) vid ytterväggshörnet?
Man behöver inte ha mer än två meter som i husföretagets förslag.

Det är samma avstånd i ett parallell- och U-kök oavsett om man har en vägg eller inte så jag förstår inte riktigt varför du tycker att ett parallellkök skulle vara trångt.

Det finns ju kompromisser med att man har vägg en bit och öppet en bit också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.