Vi har vinterbonat vårt uterum och äntligen kommer det finnas plats för vinylspelaren!

Behöver hjälp med idéer på en platsbyggd hylla som ska rymma vinylskivor, förstärkare och vinylspelaren. Tänker mig två hyllplan och en skiva för spelaren högst upp.

Är väl normalhändig och har tillgång till en del elverktyg, de flesta budgetvarianter. Vilka material är lämpliga att jobba med?
 
Hörnet av ett rum med vit panelvägg, trägolv och en inramad tavla på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnet där spelaren ska stå. Väggpartierna är 70 och 95cm breda
 
Jag tror att många bygger bokhyllor av mdf, det gjorde snickaren som vi anlitade. Fast hade jag fått välja nu, så hade jag nog satsat på massivt trä. Jag blev överkänslig mot formaldehyd när han höll på med mdf-skivorna inomhus. Så väljer du mdf, tänk på att göra all bearbetning av materialet utomhus, för det dammar otroligt.
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Microkatten
Med tanke på det är ett (f.d.) uterum med mycket trä-fokus så känns en luftig hylla av massivt trä som en bra ansats. Sittmöbeln på bilden tyder på att svarvade ben/hörn vore passande, men det kanske inte är så lätt att få till om du inte har en svarv.

Ett annat alternativ är att fånga väggens stil och göra hyllan av plank. Eller gör ett högre kabinettskåp med vinylskivorna, skivspelare och förstärkare gömda bakom dörrar.
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Limträ skivor är stabilt och bra att jobba med. Gör ett skåp och förslagsvis montera på lite högre ben gärna med svarvad profil (kan köpas i dom flesta möbelbutiker) måla in i samma kulör som väggen med en stenskiva för kontrast..
Dörrar för att dölja och som tips placera vinylsvarven högst upp på en utdragbar skiva så slipper Du tänka på höjden för att kunna öppna huven.
Se länk för inspiration ....
http://www.mavis.se/media/1660/nomad_barskap_ek3.jpg?width=1500&height=1000&crop=false&quality=90
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Alt gör du en snygg back på hjul för att husera vinylskivorna i med två "flytande" hyllplan för stärkare och svarv...
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Tänk på att skivspelaren är mycket känslig mot vibrationer. Om golvet gunfar när man går där så är det kanske bättre att skruva hyllplanen fast i väggen. Många väljer även en stenskiva under spelaren för att ge mer tyngd.
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Tack för alla bra förslag! Även om det är plankfokus på golv och väggar är resten av inredningen en salig mishmash så jag är litet sugen på att ha högblankt i någon stark färg, orange kanske! :whistle:

Vad gäller själva stommen så blir det nog perfekt med Ikea Metod 80x37x80, eventuellt får man förstärka hyllplanen litet. Därefter kan man bestämma sig för hur man väljer att "klä" den.

Bra tips med väggföränkring, det ska jag tänka på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.