Hej!
Vi har en matta som ligger i trappan ner till källaren där vi håller på att måla och fräscha upp. Denna matta vill vi rycka bort för att få fram trätrappan. På undersidan av mattan finns en fiberaktig del som är lite trådig. Huset är från 1945 och jag vet inte när mattan lagts, säkert på 60 eller 70 talet. Orolig för astbest. Vi rev bort en del av mattan. Vad tror ni?
 
  • Gammal grå trappmatta delvis ryckt från trätrapp, visar fiberaktig undersida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal trapptrinnsöversida med borttagen matta, exponerar fiberaktigt material som kan vara asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trådig och fiberaktig undersida av gammal matta misstänkt innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda sättet att få reda på är genom att skicka in ett prov, kostat runt 1000
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lite drygt 500kr. Svar på 2 dagar inkl själva postgången dit så 1 dag egentligen. (Ser inte ut som den asbest jag stött på men vill du vara säker så är det ju inte så mkt pengar)
https://aanalys.se/priser-pa-asbestprovtagning/
 
Ser ut precis som baksidan på en av våra linoleummattor som jag skickade in prov på.
Även utseendet i övrigt liknar vår matta.
Den innehöll inte asbest utan det trådiga hårliknande är en annan typ av fibrer.
Ser ut ungefär som håret på en kokosnöt.
Har även andra lika gamla (40-50 tal) linoleummattor med samma baksida men även med röd juteväv som inte heller innehåller asbest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.