När jag gick runt och informerade om vårt fiberprojekt så var de minst intresserade småbarnsfamiljerna medan de med tonåriga barn nästan kastade sig om halsen på mig. Tydligen verkar äldre barn behöva mer bandbredd än yngre. Mina är inte så gamla än, men jag uppskattar själv fibern när jag ska arbeta hemifrån.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är så man skulle önska att datanäten också ägdes. Men nu är det framför allt riskkapitalister som bygger, och de vill ha avkastning på kapitalet. Det är inte ett bra förhållande på en monopolmarknad.
Det finns många fiberföreningar som bygger fiber också. Det som krävs är engagerade innevånare.

Det finns de som bygger fiber tex IP-only, Telia, lokala elnätsbolag eller föreningar.
Sedan finns det tjänsteportaler som ex Open universe, zmarket osv som förmedlar leverantörer som ex Bahnhof, Tyfon, Bredband 2 osv.. Telia är ju både byggare och leverantör.

Men en fiberförening kan såklart bygga och vara "nätägare" och ansluta sig till open Universe.
 
Många nät som byggs av förening lämnas sedan över gratis till ett företag.
Men det mesta dom byggs byggs direkt av privata företag. Skanova och Iponly verkar vara de största aktörerna. Sedan finns det många mindre. Men tyvärr bygger vi upp privata monopol på en väldigt stor del av marknaden.
 
D Daniel 109 skrev:
Många nät som byggs av förening lämnas sedan över gratis till ett företag.
Men det mesta dom byggs byggs direkt av privata företag. Skanova och Iponly verkar vara de största aktörerna. Sedan finns det många mindre. Men tyvärr bygger vi upp privata monopol på en väldigt stor del av marknaden.
Nja, något monopol likt elnätet är det inte tal om där man begär koncession. Områdeskoncession eller ledningskoncession.
Fibern i vår stad är tre olika aktörer: Dala Energi, Telia och IP-only. På landsbygden finns även dessa plus en handfull lokala föreningar.
 
Hur många hushåll har mer än en anslutning? De kan ta duktiga överpriser innan det blir rimmligt att ansluta sig till ett nytt nät. Det blir ingen fungerande marknad.
I min omgivning är det i princip ett nät per område.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det är tråkigt man inte har en reglering tycker jag, det finns "risk" att man drar flera fibrernät i samma område, det blir mer grävning och borde bli dyrare.

Risken finns ju att den ena fiberägaren tar mer betalt av ISP än det andra(framförallt att priset ökar med tiden), vilket innebär att vinsten blir mindre och erbjudandet till kunderna blir sämre.

Eftersom de flesta inte drar in 2-3 fiber till villan är det ingen konkurrenssituation - i dessa fall är det ju positivt med flera aktörer. Detta är nästan lika tokigt som att ha parallella järnvägsspår med olika aktörer på varje spår.

Men grundfrågan, det är väl vettigt att få en rabatt för att binda upp sig, men i ditt fall hoppas jag du får ett lägre pris eller god kompensation för att de drar över din mark...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I vårt IP Only nät är, så vitt jag förstår, alla tjänsteleverantörer välkomna.
I teorin ja, men i praktiken är det inte alltid så – det finns en rad faktorer som avgör vilka tjänsteleverantörer som dyker upp i ens nät (jag talar nu inte specifikt om just IP-Only), det kan röra allt från tex provisioneringsgränssnitt och QoS etc till avtalsfrågor som SLA/OLA och kostnader. Ibland är det helt enkelt för tjänsteleverantörerna inte värt att gå in i de "öppna" näten eftersom anpassningarna kan bli för dyra eller för att tjänstekvaliteten inte kan garanteras. Detta gäller framför allt de mindre nätbolagen.

Den anslutning jag har i min sommarstuga är ett bra ett exempel, där finns nu (fyra år efter att fibern aktiverades) fyra tjänsteleverantörer. Av dessa erbjuder alla bredband, två även telefoni och EN erbjuder dessutom IPTV. Endast en av dem är hyfsat känd. Visst, på bredbandsfronten fungerar det fint, men det har inte monterats ner särskilt många parabol- eller dvb-t-antenner i byn om man säger så. När något strular (vilket faktiskt händer ibland) så är det svårt att få bra information från ens tjänsteleverantör eftersom att denne uppenbarligen inte har så bra kontakt med nätbolaget ("Vi får inte information automatiskt från dem i våra system, så vi måste maila dem och fråga"). För mig spelar det ingen roll i sommarstugan, men de året runt-boende i trakten är besvikna.
 
T TowaTei skrev:
I teorin ja, men i praktiken är det inte alltid så
Tråkigt att höra, men det är klart att det låter alltid bättre i reklamen än vad som sedan händer i verkligheten.

Så här säger de i alla fall här: http://halland.ip-only.se/tjanster/
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här säger de i alla fall här: [länk]
Ja där finns ett bra utbud! Men så är IP-Only också en stor operatör.
 
Vad är det för bra med det? Det finns 131 elhandelsbolag, men på elnäten som är en stor kostnad är det monopol. Det är samma sak här. Men prisregleringen saknas. De är inte ens transparenta med vad det kostar. Många verkar inte ens fatta att nätägaren håvar in pengar från dem.
 
När vi skulle bygga fiber var tillräckligt många kraftigt negativa till att äga accessnätet själva för att göra den lösningen omöjlig. Vi valde att låta Skanova + Telia öppen fiber bygga nätet åt oss. 18000 SEK för anlägandet och sedan i princip 300-800 SEK i månaden för 10-1000 Mbit/s samt underhåll på fibern oavsett tjänsteleverantör. Mycket går till nätoperatören Telia, en mindre del till Skanova för underhåll vad jag förstår.

Mina föräldrars område äger accessnätet själva och handlar upp underhåll samt nät. 17000 SEK installation samt 120 SEK / månad för 1000 Mbit/s symmetriskt.

Det är en del pengar att spara på att själv äga accessnät, men även lite mer arbete. Men många föredrar att ge pengarna till en större operatör, så vi fick gå den vägen.
 
S Sveis skrev:
Tycker det är fantastiskt att folk tycker någon annan ska ha ett högre pris än dom själva, bara för att dom inte va med ifrån början. Denna kabel är helt nödvändig för att ett företag ska kunna leverera sin tjänst till kunderna, och borde givetvis stå för kostnaderna..
Ok, om vi nu bortser från fiber. Om jag bygger ett nytt hus, är det då rimligt att jag får ta kostnaden för att anlägga en infart till min tomt för att kunna ta emot bilburna leveranser? Är det rimligt att om jag vill ha elektricitet i mitt hus innebär det någon form av kostnad för mig? Grannen, som bygger en sommarstuga utan el, får inte den kostnaden. Ett val vi båda gör. Varför är då fiber annorlunda? Om jag vill ha tillgång till en tjänst som kräver att min fastighet är fiberansluten så är det min kostnad. Inte min ISP's (även om denne tjänar pengar). Det är inte heller DHL/Postnord/osv som ska ta kostnaden för min väg även om de tjänar pengar på att sälja transporttjänster.

S Sveis skrev:
Tycker det är märkligt att som privatperson, å stå för investeringar, för att ett företag ska kunna kamma hem pengarna. Sen visar det sig att det är dyrare avgift på detta, än det är på det system man har innan. Och det i sig är mycket konstigt, då det gjorts investeringar som är mycket högre än dom som går till för att gräva ner en glasfiberkabel. Men folk låter sig övertyga att fastigheten stiger i värde och all annan skit dom använder, för att få genom denna svindel.
Vi betalade drygt 20k för vår fiber. Om ADSL-priset inte stiger de kommande åren skulle det ta ca 20 år för oss att få igen den kostnaden pga lägre månadsavgift. Men då har vi dessutom fått en internetförbindelse som är 50 ggr snabbare - 100 Mbit/s mot tidigare maximala 2 Mbit/s. För samma kostnad som vi tidigare hade får vi nu 250 Mbit/s, om så önskas. Och självklart påverkas fastighetens värde, vi hade aldrig köpt vårt hus 15 km utanför Uppsala om det inte varit på gång med fiberanslutning.


S Sveis skrev:
Ser även att folk skriver att det är givet att dom som anmäler sig senare, ska betala mer, för det va dom första som tog riskerna. Jo men tacka fan för det, när ni tar riskerna och investeringarna som företag i alla andra branscher måste ta notan för själva. Inte fan vill ni betala utgifterna som Volvo till exempel har för att utveckla en ny modell, bara för att ni själva ska kunna ha möjlighet att köpa en bil ?
Nu handlar inte fiber om "att utveckla en ny modell" utan det är en mycket etablerad teknik. Den är utvecklad, det handlar om att köpa tekniken. Och det kostar en slant. Eller räknar du med att kunna hämta ut en ny Volvo hos handlaren bara för att Volvo gärna vill att du syns i deras bilar och köper deras tjänster i framtiden?
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Infarten ägs av dig och du kan tillåta vem du vill att nytja den utan kostnad. Samma sak med din postlåda, då äger den, vilket bolag som helst kan leverera post och reklam till dig. Fibern betalas av dig, men ägs av ett företag som kan ta betalt det de känner för, för att du ska nytja den.
 
D Daniel 109 skrev:
Infarten ägs av dig och du kan tillåta vem du vill att nytja den utan kostnad. Samma sak med din postlåda, då äger den, vilket bolag som helst kan leverera post och reklam till dig. Fibern betalas av dig, men ägs av ett företag som kan ta betalt det de känner för, för att du ska nytja den.
Postlådan och infarten är betalda av mig och möjliggör för mig att ta emot ex, brev, varor och tjänster. Jag har betalat för att få en fiber och via den kan jag ta emot olika tjänster (internet, tv och telefoni). Om jag inte vill ha någon av dessa tjänster kostar inte fibern något utöver installation.

D Daniel 109 skrev:
Fibern betalas av dig, men ägs av ett företag som kan ta betalt det de känner för, för att du ska nytja den.
Vet inte riktigt vad du menar med detta. I mitt fall driftas fibern av IP Only men jag kan välja mellan en rad olika tjänsteleverantörer. Till IP Only betalat jag inget utöver installationen. Jo, jag vet, en del av min abonnemangskostnad går säkert till IP Only men priset för anslutningen är klart konkurrenskraftigt.

Jämför med den gamla koppartråden för fast telefoni. Någon har betalat för att den skulle komma in i mitt hus. Telia tog (typ) vad de ville för att jag skulle kunna nyttja den och hade jag tur (funkar inte på min adress) kunde eventuellt någon annan leverera internet via ADSL. Telefoni via någon annan var enklare. På dig låter det som att fibern är sämre kostnadsmässigt...
 
Du måste betala en betydande månadsavgift till Iponly. De är visserligen inget de nämner i sin marknadsföring. De vill inte heller svara på hur stor avgiften är eller hur den kommer att förändras i framtiden.

Nät telenätet byggdes ut så var det inte ett privatbolag som fick ägandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.