Hej,

Vi kommer behöva såga av våra MDF dörrare 1 cm och tanken är att jag ska använda cirkelsågen och en rätskiva. Den cirkelsåg jag har är en Bosch GKS 165 som fortfarande kör med sin orignal klinga :

75da0decb8cb480ee94db7aa0d31096a1bc4bdd7_800x800.jpg

Vad bör jag köpa för klinga för att få ett fint snitt? Och hur förbereder jag snittat för att undvika flisor?
 
Tejp, typ kraftigare målartejp, så slipper du fans och det behövs ingen speciell klinga utan se till att den du har är skärpt.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Se till att det inte är en klyvklinga (typ 16 tänder) bara. Min första cirkelsåg levererades med en sådan och kvaliteten på snitten i just mdf förbättrades dramatiskt när jag bytte till en med 48 tänder.
I övrigt är ju tejpning ett bra tips.

//Ronnie
 
  • Gilla
Loggin och 1 till
  • Laddar…
Är det en hård målad yta kan det åxå hjälpa att skära med en vass kniv, typ mattkniv, där snittet skall vara, men viktigast att klingan är vass och som Pysslarn skriver att det är en kap klinga.

När jag jobbade med att montera kök och skulle kapa passningar, täcksidor etc brukade jag alltid prova på en spillbit först. Vi hade iof alltid ny slipade klingor att byta till..
OM det skulle bli lite fnas kan du alltid grada av kanten och bättrings måla.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.