Hej!
Har ett elskåp med lediga platser och utanför skåpet sitter nån liten dosa innan sladden går vidare ut i lägenheten.

Jag saknar helt eluttag i hallen där elskåpet sitter och skulle vilja be en elektriker installera ett inom någon meter eller två från elskåpet.

Går det att utläsa från bilderna huruvida det är ett enkelt jobb eller inte. Jag inbillar mig att det borde vara busenkelt (och därmed mindre dyrt) med detta jobb
https://www.dropbox.com/s/6qojo6wlzwxsek1/IMG_20170812_133443.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/83flv23yfh9ec9m/IMG_20170812_133959.jpg?dl=0
 
tommib
Busenkelt. Skulle säga att det tar max en timme, inklusive pappersarbete och annat. Saker som kan komplicera jobbet är om väggen är stenhård eller faller sönder när man borrar i den.
 
Se också till att elektrikern kommer fram genom att plocka bort saker som kan vara i vägen. Då borde det gå på mindre än en timme, beroende på hur lång resväg hen har.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Tack för era svar. Det låter fint.
Behövs ingrepp i elskåpet eller görs bara en anslutning till den lilla dosan bredvid?
 
Troligtvis räcker det att ansluta till dosan bredvid. Men det finns lite frågetecken kring ojordat respektive jordat. Dosan kanske inte innehåller skyddsjord.

Den här utökningen hamnar i gråzon angående jordat eller ej. I normalfallet skall all ny installation vara jordad. Men innehåller hallen ojordade redan ojordade vägguttag och lamputtag, då finns det två alternativ.
1 Montera ett ojordat vägguttag eller ett " europlugguttag".
2 Förse hela rummet med jordade vägguttag och łamputtag.

Att blanda ojordade och jordade uttag i samma rum är inte tillåtit av säkerhetsskäl.

Finns det jordfelsbrytare?
 
I elskåpet sitter en jordfelsbrytare. I hallen finns inga uttag, bara en taklampa. Brf-föreningen drog om elen 2002 och sen dess finns inga ojordade uttag alls i lägenheten. Taklampan i hallen verkar vara ojordad (se bild).

Uttaget jag vill ha ditsatt syftar till att göra det möjligt att flytta router/wifi plus nätverkshårddisk till hallen. Routern från BBB (Zyxel2602) har en adapter med jordad kontakt. Jag antar att jag inte bör byta ut adaptern till en Europlugg så då återstår väl att dra in jord i taklampan också.

Taklampan sitter 1 meter från elskåpet så det ska väl inte ta så lång tid antar jag.

PS. Varför har routern från BBB en jordad kontakt? Min andra router från Netgear har en valig europlugg. Är det för att DSL kräver jordning?
 
  • Elskåp med jordfelsbrytare och säkringar, etiketter för eluttag i bostaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ojordad taklampans anslutning med synliga ledningar och anslutningsdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Be elektrikern jorda lampan.
Montera ett uttag.
Ca 1300-1700 kr ink.moms
Lite beroende på.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.