Funderar på att bygga egna lättreglar till ytterväggarna till ett fritidshus/permanentboende. Virket kan jag såga själv men inte breda dimensioner. Så tanken är att klyva OSB skivor i remsor om 220 och sen spika (+lim?) en 35x45 samt en 35x70 i ytterkanten på remsan och på så sätt få en lättregel med måtten 220x45. Nån som har erfarenhet av detta. Har sett nått klipp på en stomresning som såg ut ungefär så.
 
Förstår inte hur du menar.
Kan du göra en skiss på konstruktionen av dina tänkta lättreglar!
 
Inte skalenligt men man förstår nog principen. Det är alltså bara själva regeln jag funderar på. Måste fungera hållfasthetsmässigt men hur löser jag fastsättnig. Spik/skruv/lim? Andra problem jag inte tänkt på?

Schematisk bild av en regel med två förstärkningstrianglar vid ändarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
220 mm virke finns ju i bygghandeln och hur många behöver du.
 
Ska du tillverka bärande delar i ett permanent bostadshus tror jag du får leta tag i en kontrollansvarig som godkänner detta.

Jag tycker inte det blir hållbart. Reglarna måste vara centrerade i tvärsnittet. Annars hjälper inte osb särskilt mycket.

I teorin på en symetrisk lättbalk gäller bh^3/12 vilket om man önskar skapa en 45x220 kan uppmanar ca 85% av styrkan med en 45x45 och en 45x70. Detta förutsätter däremot att fogen mellan materialen är starka. Detta kräver bra skruvförband och korrekt limning. Dessa två är jätteviktigt och i min kalkyl blir det dyrare än att köpa vanliga reglar när man jobbar på hobbynivå.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Egen tillverkning av lättbalkar har diskuterats för några år sen i den här tråden
Fast då använde man masonite och fräste spår, lite mer komplicerat att tillverka.
 
Det går nog utmärkt att göra som skissen. Osb skivan är ju bara där för att hålla yttre regeln på plats.

Eller så bygger du väggen med dubbla 70x45 regelverk som är helt separerade. Blir ännu mindre köldbrygga då
 
Mikael_L
Ska man gå ner på så klent som 45x70 måste man börja räkna lite på laster och hållfasthet. Trycklasterna, men främst knäckfallet. Med lättbalk, köpt eller egentillverkad, så blir den stadig mot knäckning.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag har kikat på den tråden med egna masonitreglar och det var absolut överkurs. Som jag skrev överst så har jag tillgång till eget virke men inte i större dimensioner. Jag kommer att ha en längsgående bärande mellanvägg och enligt https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/vaggreglar/ så räcker 45x120 med god marginal. Då tänkte jag att en 45x220 enligt skissen skulle vara ungefärlig detsamma. För en liggande balk fattar jag att det blir problem, men en stående? Fast det kanske blir enklare att bara gå på 45x120 ändå som jag borde klara av att ta fram själv. Tack för alla svar o kommentarer, jag lär återkomma med fler funderingar.
 
  • Gilla
nagelfarsan
  • Laddar…
Det är alltid trevligt med människor som vågar tänka annorlunda. Men när jag tittar på yttröghetsmomentet i den högre riktningen (y-led) landar min uträkning på strax över det som gäller för en 45x120 regel, så det är nog ingen större poäng. Jag tror däremot att lättbalkar med en höjd som är större än 220 mm är intressanta att använda i bjälklag.
 
Kika på Villa Varms konstruktion, https://villavarm.se/lagenergihus/vaggar-och-tak/ :

Hemligheten i den välisolerade väggen
Här ser du vårt unika utförande. Hemligheten i väggkonstruktionen ligger i vår mönsterskyddade väggregel. Denna gör det möjligt att isolera hela 34 cm till nästan samma kostnad som ett normalisolerat hus.

U-värdet på vår vägg är 0,125. Regeln består av en inre bärande regel samt en yttre spikregel. Mellan dessa läggs cellplastisolering som slutligen binds samman med spikbleck.

lattregel.jpg

Fördelarna med Villa Varms väggregel är många:
  • Få köldbryggor
  • Materialeffektiv och prisvärd
  • Låg vikt
  • Stor väggtjocklek innebär blygsamma kostnadsökningar jämfört med andra typer av regelkonstruktioner.
 
Mikael_L
Det är dock viktigt att man kikar på villavarm's konstruktion såsom idé, inte gör exakt likadant.

Deras konstruktion är nämligen bara dålig och onödig, då den har nästan samma värmegenomgång som att det var massivreglar, men däremot blir det rejäla köldbryggor med några kalla punkter på väggarna här och var.

Ty stålet i spikblecken har ca 400ggr högre lambdavärde än trä.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ty stålet i spikblecken har ca 400ggr högre lambdavärde än trä
Men tvärsnittet är väl endast någon hundradels promille?
 
Mikael_L
Tvärsnittet för de 6 spikblecken kan nog vara ungefär 1/400-del utav hela regelkonstruktionens tvärsnitt.

Jag har för mig att spikblecken för hydralisk ipressning är 1,3 mm tjocka.
Bygger man själv med 2mm spikplåtar blir det ännu värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.