Jag håller på att bygga en stuga 45 kvm plus ett loft. Bottenbjälklaget står på plintar. Trossbottenskivor i oorganisk fibercement.
Planen var att jag skulle låta en firma komma och spruta cellulosa i hela huset men det kommer att bli dyrt. (Har inte räknat på besparingen än faktiskt)
Så nu funderar jag på att endast spruta cellulosa i bottenbjälklaget och isolera resten med skivor från byggmax. Bjälklaget är diffusionsöppet och resten blir ju tätt med plast.... Tokigt?
Golvspån ligger redan, så jag måste spruta isoleringen.
Vad har ni för synpunkter!?

Mvh Mattias
 
Där du har diffusionstätning med plastfolie spelar det nog inte så stor roll vad du använder. Det är mest en ideologisk fråga. Det som kan vara av intresse är vindens isolering. Beroende på dess utformning kan du möjligen ha mer nytta av cellulosaisolering där. Cellulosan har ju en viss hygroskopisk (fuktupptagande) förmåga som mineralullen saknar. Sedan har vissa mineralullstyper högre volymvikt, vilket kan vara användbart i vissa lägen. Det hänger på var stugan finns, hur den är utformad och hur den skall användas.
 
Det var den hygroskopiska egenskapen som jag var ute efter i bottenbjälklaget. Bjälklaget ligger ca 150 ovan grusbädd därav min tanke med cellulosa. Kanske funkar bra med mineralull el glasull där ändå?? Loftet blir inrett med isolerat lutande tak. Jag har trampsäker plast på takstolarna med skruvade 45*70 som pannorna ligger på. Ska göra en luftspalt mot plasten innan isoleringen kommer på plats.Plast i väggar tänkte jag undvika om jag kör med cellulosa. Stugan kommer vara uppvärmd hela året och står i Bålsta (Mälardalen).
 
Det blir alltså en variant av krypgrund. Då tycker jag att det är lämpligt med cellulosa där. Bra idé med fibercement som blindbotten.
 
Det är öppet runt om så luft kan ju cirkulera fritt under.
Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.