Hej.
Ska äntligen få fingrarna ur och få till styrning av min ytterbelysning med telldus.

I dagsläget så har jag 2 uttag på vinden som styrs av 2 trappkopplingar i hallen och sovrummet.
Utebelysningen i sig är ett 12V system som drivs av 3st led transformatorer som är inkopplade med stickpropp på vinden, inget avancerat alls.

Men nu skulle jag vilja komplettera trappkopplingarna med trådlösa mottagare som passar till telldus.
Är dock osäker på vilka jag ska ha för att uppnå detta.
Önskemålen är ju att bara komplettera den befintliga trappkopplingen med en mottagare till varje ( brytarna sitter i ramar med 3 fack varav det finns en tom i varje) så att de gamla knapparna funkar men att det också går att stänga av och på via telldus.

Vad rekommenderar ni att man använder för mottagare?
 
Nexa har en mottagare som man anger går att använda i trappkopplingar, artikelnr WMR-2300.
Det går dock inte att bara "smacka" in den bakom en bef. brytare. Titta i manualen så ser du hur det ska kopplas.
Annars finns det lösningar som att bygla bort bef. brytare, sätta ditt väggsändare och ha en LCMR-1000 vid bel.transformatorerna.
 
  • Gilla
Pumba
  • Laddar…
Det senare altenativet, att byta till trådlösa sändare istället för de gamla samt att montera en mottagare per krets har ju fördelen att när du vill styra det automatiskt är allt redan klart...
 
Sätt in en dubbelbrytare och en puck med två ingångar bakom då, så kan du styra en belysninh och ett scenario t.ex. ;)
 
  • Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Sätt in en dubbelbrytare och en puck med två ingångar bakom då, så kan du styra en belysninh och ett scenario t.ex. ;)
Den ena kretsen tar även viss belysning på altanen så jag vill av den anledningen ha kvar så mycket som möjligt av den nuvarande funktionen.

Såg att det fanns att köpa sändare som passade i ramarna, men som jag fattar det får jag ändå köpa WMR-2300 som mottagare bakom då jag inte vill bygla bort trappfunktionen, det är ju 4 brytare total.

Så jag kan ju börja där och isf byta till trådlösa sändare senare.
 
Förstår inte varför Nexa säger att WMR-2300 har trappfunktion. "Alla" inbyggda brytare/dimmers med styringång har ju den möjligheten. Man lägger bara ihop tändtrådarna och sätter impilsfjäder i befintliga strömbrytare.

Mina infällda Fibaro-dimrar har två ingångar, så.jag har "trappfunktion" med två strömbrytare på ingpng 1 och aktiverar en scen med ingång 2.

Jag har några Nexa WRR-1, och de kan också trappkopplas som ovan. De har en utstickande antennstump och bättre mottagning. Kan vara så att WRR-1 använder 5v på ingången vilket gör trappkoppling ej ok/krångligt med den.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.