När etablerade nät säljs kan ju den nya ägaren ta de kostnader de tycker är lämpliga. Så priset påverkas definitivt av en försäljning.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Självklart, men ytterst sällan att de sjunker. ;) Det troliga scenariot är att det i många fall är dålig lönsamhet, kräver uppdatering, etc, som leder till försäljning.
Finns även kommuner där egen byggnation havererade innan man byggt klart och nu vill sälja, t.ex. i Vimmerby. Men de får troligtvis göra det med stor förlust för att få en köpare.
 
D Daniel 109 skrev:
Telia gräver fram till gräns till alla fastigheter i villa områden. Det blir inte så stora kostnader att anlita i efterhand då.
Och vem betalar för den grävningen?

Det är såklart så att Telia ser den grävningen som en investering, de lägger ut pengar för grävningen och när du sen vill efteransluta dig så får du vackert betala för det. Det finns inga gratis luncher.

OM det vore så att det alltid var billigare att efteransluta sig, då skulle alla alltid vänta. Det skulle då innebära att de som väljer att ansluta sig först skulle få betala kanske 60-70 tusen, så att de som efteransluter sig får sin anslutning billigare. En sån affärsidé fungerar dåligt. För att det ska gå ihop ekonomiskt så måste leverantörerna göra det fördelaktigare att slå till först än att vänta, annars väntar "alla".
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Visst är det en investering de har gjort. Men de får ingen avkastning på den alls om ingen är ansluten på den. De håller nog uppe priserna på eftersnslutningar tills de har nät överallt. Just för att folk ska ansluta sig från start. Men när näten är klara kommer det nog att komma erbjudanden till bra pris. Det är ju de löpande avgifterna de ska håva in vinsten på.
 
N Nerre skrev:
Och vem betalar för den grävningen?

Det är såklart så att Telia ser den grävningen som en investering, de lägger ut pengar för grävningen och när du sen vill efteransluta dig så får du vackert betala för det. Det finns inga gratis luncher.
Alldeles osett kostnad för efteranslutning (som jag håller med om) så får man nog ändå inte glömma att det är en hel del fasta kostnader också; rulla dit grävaren och bort den igen, fixa tillstånd osv. osv. Det kostar inte mycket mer att asfaltera hela gatan, än att asfaltera halva. Så marginalkostnaden för att gräva extra om man ändå "är på den gatan" är antagligen ganska liten.

(Telia grävde ju som sagt upp hela vår gata här för några månader sedan, trots att gatan redan "har" fiber". Även mitt hus fick sig en duct till tomtgräns, trots att jag redan har fiber indraget. Det var en fråga om avtal med kommunen som jag förstår det. "Alla" skulle få möjlighet. Men i vårt fall egentligen ett slöseri med pengar.).
 
De behöver ju inte gräva upp gatan efter som slangen ligger i tomtgränsen. Därifrån funkar handgrävning.
 
Jasså ducten ligger inne på din sida? Hos oss fick de gräva upp 60x60 i gatan och ansluta sig på fiberstammen där. Det var alltså förberett fram till fastigheten men inte in på tomten.
 
Det är olika beroende på förutsättningarna vi släpper en duct med sökpegg utanför tomt om vi ändå gräver förbi med stammnät eller annan servis annars så blir det anslutning vid brunn/skåp dvs mellan ca 0-250 meter från tomtgräns
 
D Daniel 109 skrev:
Men när näten är klara kommer det nog att komma erbjudanden till bra pris. Det är ju de löpande avgifterna de ska håva in vinsten på.
Telia kanske ja, men tittar vi på hur det är hos oss så var det Svensk Infrastruktur som grävde ner fibern och sen är det Zitius som äger nätet. Så Svensk Infrastruktur håvar inte in nån vinst på de löpande avgifterna.

Men jag har hittills inte sett att nån har fått extra förmånligt erbjudande för efteranslutning. Det jag har sett är att folk får vänta länge på möjlighet till efteranslutning, om möjligheten ens kommer, och det är aldrig billigare än det var att ansluta sig från början.

Men du kanske känner till några fall där det varit förmånligare att efteransluta sig än att gå med från början?
 
Inte förmånligare, än. Men samma pris vet jag att förekommit upprepade gånger.
 
Jag tror inte man skall förvänta sig kanonpriser på efteranslutning inom många år. Istället kan man nog förvånta sig att många mer eller mindre tvingas till dyr efteranslutning när koppartråd rivs upp, ADSL monteras ned och 3G/4G-abb görs om (limiteras). Sedan kommer det säkert ändå att vara måtta på hur dyrt det blir. Man vill ju ogärna att det skall löna sig för de icke anslutna att bygga ett eget nät, eller att folk skall börja dela på anslutningar genom att gräva ned egen kabel mellan husen.
 
Det kommer ju nya erbjudanden i princip årligen i utbyggda områden vad jag hört. Om inte annat lär det dyka upp när alla områden är täckta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kommer ju nya erbjudanden i princip årligen i utbyggda områden vad jag hört. Om inte annat lär det dyka upp när alla områden är täckta.
Det är rätt många som vittnar om att de kan ta mer än 5 år innan det ens börjar pratas om efteranslutning.
 
Så länge nätbyggaren har full fart på att etablera nya nät vill man naturligtvis inte visa att efteranslutning är möjlig. Dessutom har man sannolikt fullt upp med de nya näten. Detär möjligt att mina uppgifter inte är representabla
 
Priset för efteranslutning handla väl om hur många som valde att anslut sig från början. Har en vän i malmö som bor i ett villaområde. Där grävde Telia ner fiber till de som valt att ansluta sig för ca 35000kr. De var tydligen inte många. Han valde att inte ansluta sig. Priset för efteranslutning har sedan sjunkit med jämna mellanrum och är nu nere på ca 19000kr. Men då gäller det att hoppa på. Man ver ju aldrig när nästa erbjudande kommer.
Själv ser jag det som en självklarhet att ansluta sig. Vi snackar ju om en helt ny infrastruktur som man inte kommer att vilja vara utan. Det var säkert många som ifrågasatte elektriciteten och tyckte att de klarade sig fint med fotogenlampor och stearinljus :rofl:
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.