Hej jag har fönsterbrädor i vit marmor som är monterade under fönstren på konsoler av den här typen:

http://se.habo.com/storage/ma/222b1...C6103950F2702BC2E91067FE74A5F4E9/um_52829.jpg

Jag skulle vilja byta fönsterbrädorna men gärna ha konsolerna kvar. De verkar vara limmade på konsolerna så jag funderar på att ta en kofot och försöka bända loss dem från konsolerna, men är rädd att förstöra fönsterkarmen som konsolerna är monterade i eller själva konsolerna. Finns det något smidigt sätt att få loss dem på?

Det ser ut såhär idag, se bild.

Tack!
 
  • Vit marmorfönsterbräda monterad på en konsol ovanför en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade provat att knacka med en lite skarpare huggmejsel, kasserat stämjärn eller dylikt mellan fönsterbänk och konsol. Sätt mejseln vinkelrätt mot väggen, i den riktningen är konsolen stark.
 

Bästa svaret

MultiMan
Förvärm med varmluftspistol innan du börjar.
 
Och släng inte marmor, det finns folk som uppskattar den.
 
Wiresåg? Borde gå att såga sig genom limmet med en wire.
 
Du kan utsätta limmet för lite tryck uppåt t ex med en trästolpe som du sågar av 45x45 eller 45x70 och kila fast under fönsterbrädan bredvid konsollen. Vissa limsorter ger efter men det tar någon tid.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Tänkte förvärma med varmluftpistol och sen köra in stämjärnet. Köpte den billigaste varmluftspistolen på Jula och efter att ha kört på i några minuter gick det enkelt att dra loss brädan!

Säljer nu skivorna om någon är intresserad ;)
 
  • Två marmorerade skivor står mot en vägg, borttagna från byggprojekt och redo för försäljning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.