Jag förstår fortfarande inte vilket problem som ska lösas med bankid? Tillför bara krångel.
Budgivningen på kåken har har nu gick under tiden jag var på tjänsteresa, jag skötte den med sms-bud. Hade inte gått med bankid.
Dessutom fungerar inte bankid med linux vilket utesluter linuxanvändare.
Bara ett sätt att krångla till det.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilket problem löser det?
De flesta problem som kan hänföras till att budgivare kan vara helt anonyma idag. T ex bulvaner till säljaren som hjälper till att driva upp priset. Att säga att det inte finns något problem idag med t ex bulvaner bara för att vi inte kan bevisa det håller inte. Hur ska någon någonsin kunna bevisa det när budgivarna får vara helt anonyma?

Personligen tycker jag att det känns helt absurt att budgivningar i mångmiljonklassen kan så ske utan att alla budgivare är identifierade.

Jag förstår fortfarande inte vad det är för problem med att alla budgivare ska vara identifierade?

/Krille
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag förstår fortfarande inte vilket problem som ska lösas med bankid? Tillför bara krångel.
Budgivningen på kåken har har nu gick under tiden jag var på tjänsteresa, jag skötte den med sms-bud. Hade inte gått med bankid.
Dessutom fungerar inte bankid med linux vilket utesluter linuxanvändare.
Bara ett sätt att krångla till det.
Nu finns det ju också mobilt BankID sen rätt många år tillbaka. Så kan man skicka sms i en budgivning så borde man kunna använda ett mobilt BankID också.

Även linuxanvändare är antagligen så teknikintresserad att de har en mobiltelefon och klarar av att installera ett mobilt BankID.

Fast för de som inte har BankID framgår det ju att de kan identifiera sig på annat sätt också.

/Krille
 
Som jag skrev ovan så var det sms-bud när jag budade hem min kåk och telefonnumret var tvunget att registreras på någon sätt hos mäklaren, alla budgivare var identifierade med sitt telefonnummer.
 
Förekommer det verkligen budgivning under falskt namn? Jag tror att de flesta bulvaner bjuder under eget namn.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Även linuxanvändare är antagligen så teknikintresserad att de har en mobiltelefon och klarar av att installera ett mobilt BankID.
Jag skulle inte ha några som helst problem att installera ett mobilt bankid men att har sitt bankid i en liten apparat som man bär med sig överallt, som är lätt att glömma och lätt att stjäla??
Bra Dumt.
Glöm Det.

K Krille4 skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad det är för problem med att alla budgivare ska vara identifierade?

/Krille
Det är inget problem, det är tvärtom bra.
Problemet är lösningen, bankid.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Som jag skrev ovan så var det sms-bud när jag budade hem min kåk och telefonnumret var tvunget att registreras på någon sätt hos mäklaren, alla budgivare var identifierade med sitt telefonnummer.
Hur kan man säkert identifiera någon med ett telefonnummer? T ex har många yngre oregistrerade kontantkort och det är rätt vanligt med bara en arbetsmobil som används både privat och i tjänsten.

/Krille
 
D Daniel 109 skrev:
Förekommer det verkligen budgivning under falskt namn? Jag tror att de flesta bulvaner bjuder under eget namn.
Som det fungerar nu finns det väl ingen anledning att använda ett falskt namn då man ändå är anonym. I alla fall så länge man inte är ensam om sitt namn i Sverige :)

/Krille
 
Du uppger för mäklaren vilket nummer du tänker använda, svårare än så är det inte. Jag misstänker att det finns färdiga lösningar för detta som mäklaren använder.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag skulle inte ha några som helst problem att installera ett mobilt bankid men att har sitt bankid i en liten apparat som man bär med sig överallt, som är lätt att glömma och lätt att stjäla??
Bra Dumt.
Glöm Det.



Det är inget problem, det är tvärtom bra.
Problemet är lösningen, bankid.
7.5 miljoner använder av mobilt BankID i Sverige håller inte med. Men som sagt då kan man istället gå förbi mäklaren och visa sin legitimation. Har man inte tid med det när man gör sin livs största privata affär så kan man ju vara förutseende och identifiera sig redan på visningen :)

/Krille
 
Jag skulle kunna dra liknelsen med millioner flugor och sk*t men jag avstår...;).
Hursomhelst, på något sätt måäste man ju identifiera sig, vadheller som.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Du uppger för mäklaren vilket nummer du tänker använda, svårare än så är det inte. Jag misstänker att det finns färdiga lösningar för detta som mäklaren använder.
Systemen håller antagligen bara reda på budgivarnas angivna namn och telefonnummer för ta emot och skicka sms under budgivningen har "ingen aning" om budgivarens verkliga identitet. Jag tror t o m att det skulle vara olagligt att ha ett system som på något sätt försökte hitta och spara budgivarens verkliga identitet.

/Krille
 
Fairlane
Tror ni verkligen att någon som är beredd att trissa upp priset på kompisens kåk skulle tveka bara för att man helt plötsligt skulle behöva använda BankID?

Jag kan självklart lägga exakt lika många falska bud även med ett BankID. Jag kan inte för mitt liv förstå vad problemet med det skulle vara. Säljare och köpare får veta att jag bjudit och vadå?

Man löser alltså inget problem, men man skapar problem för alla som saknar BankID (det är rätt många som saknar BankID, som kan vara intressanta spekulanter), samt värre, man skapar en extra risk för personer med sekretessmarkering, personer som redan har det tufft ska få det än värre. Skulle jag ha en tokstolle efter mig som ville ta mitt liv så skulle jag inte gärna lita på att Fastighetsbyrån och alla deras mäklare skulle hantera situationen korrekt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tror ni verkligen att någon som är beredd att trissa upp priset på kompisens kåk skulle tveka bara för att man helt plötsligt skulle behöva använda BankID?

Jag kan självklart lägga exakt lika många falska bud även med ett BankID. Jag kan inte för mitt liv förstå vad problemet med det skulle vara. Säljare och köpare får veta att jag bjudit och vadå?

Man löser alltså inget problem, men man skapar problem för alla som saknar BankID (det är rätt många som saknar BankID, som kan vara intressanta spekulanter), samt värre, man skapar en extra risk för personer med sekretessmarkering, personer som redan har det tufft ska få det än värre. Skulle jag ha en tokstolle efter mig som ville ta mitt liv så skulle jag inte gärna lita på att Fastighetsbyrån och alla deras mäklare skulle hantera situationen korrekt.
Ja - normalt sett är nog vi människor mer benägna att göra omoraliska och olagliga saker när vi är anonyma än när vi inte är det. Jag skulle tro att samma sak gäller för de som blir tillfrågade att agera bulvan i budgivningar i mångmiljonklassen. Fastighetsbyrån har inget krav på BankID och de som inte har det kan identifiera sig på annat sätt.

Jag uppfattar det också som att Fastighetsbyrån inte sparar budgivarnas identitet på något sätt utan att de sparar att och hur budgivaren identifierats. I annat fall tror jag att mäklarfirmorna direkt skulle bryta mot PUL/GDPR.

/Krille
 
Fairlane
Klart de sparar budgivarnas identitet. Hur ska de annars kunna lämna över uppgifter till köparen om vilka denne budat emot?
PUL/GDPR klarar de genom att man accepterar att hamna i deras register. Däremot måste de snarast plocka bort informationen när den inte längre behövs om de ska följa GDPR (vilket de bör försöka göra, annars kan det bli dyrt). Jag gillar ändå inte tanken på att de hanterar personnummer till personer med sekretessmarkering (det som många kallar "skyddad identitet"). Även om det är under en begränsad tid, så finns det onödiga risker.

Om en kompis bad mig lägga lite bud på hans lägenhet/hus så skulle jag tacka nej (såvida jag inte var intresserad av att köpa såklart) Skulle jag dock kunna tänka mig att göra det så ser jag inte skillnaden mellan att ringa mäklaren och lägga ett bud och att göra det med BankID. I värsta fall kan jag väl ringa mäklaren och säga att jag saknar BankID och lägga mitt bud ändå...
Mäklaren ska då försöka kontrollera min identitet ändå, men jag kanske inte ens befinner mig i landet. Ska mäklaren då strunta i mitt bud?

Det skulle vara intressant att se om Fastighetsbyrån hade någon uppskattning på hur många tveksamma bud de får in idag och se hur det förändras med detta upplägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.