Hej!

Jag bygger ett lösvirkeshus, 1,5 plan med förhöjt väggliv. Jag funderar på alternativ till glespanel i innertaket på övervåningen. Takstolarna sitter på cc 120. Sambon skall prompt ha takpanelen längs med huset, dvs i samma riktning som glesen hamnar. Det är inte ett alternativ att slå två omgångar gles då jag inte vill ta mer på takhöjden. Att spika takpanelen direkt i takstolarna känns för vekt. Funderar på råspont i takstolarna och sen spika panelen i råsponten, eller sitter någon med annan lösning?
 
Sätt glesen i 45 graders vinkel.
 
Ja det ju ett alternativ, eller möjligen kortla av mellan takstolarna
 
A AM86 skrev:
Funderar på råspont i takstolarna och sen spika panelen i råsponten
Jag tycker det låter som en vettig lösning. Ni tar alltså ner glespanelen först?
Vad för slags panel vill sambon ha?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker det låter som en vettig lösning. Ni tar alltså ner glespanelen först?
Vad för slags panel vill sambon ha?
Vi har redan panelen, målad och klar redo att sättas upp. Jag menade slå råspont direkt i takstolarna och skippa glesen för att behålla takhöjd. Men det drar ju med sig svårigheter kring framdragning av el och vent
 
Ventilationen får ni ju aldrig plats med bakom glespanelens 28 mm.
Utan den drar ni väl ute i "kattvindarna" dvs utanför takstolarnas stödben.
Och där kan ni ju också dra elen, så blir det bara småbitar, som tittar fram innanför panelen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ventilationen får ni ju aldrig plats med bakom glespanelens 28 mm.
Utan den drar ni väl ute i "kattvindarna" dvs utanför takstolarnas stödben.
Och där kan ni ju också dra elen, så blir det bara småbitar, som tittar fram innanför panelen.
Vent ligger i lösullen och ut till respektive rum. Det är riktigt trångt så har tänkt att dra ventilationen och lägga ut den innan jag plastar. Sen snittar jag upp plasten och drar ner ljuddämparen till donen
 
Jag är med!

Du vet kanske att det finns speciella "ventilationsdamasker" att köpa, som är självhäftande mot plastfolien, och som är trånga och täta mot ventilationsrören,
om man vill ha det riktigt luft-tätt.
 
Full koll på det, hela tilluftskanalen är isolerad och diffusionstät då jag kommer köra kyld tilluft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.