Hej!

Fick en ny katalog av SMV och fick upp ögonen för detta huset. Finns att läsa https://www.smalandsvillan.se/vara-hus/villa-adelov/

Nån som byggt det eller har planer på det? Rent spontant tycker jag och min make:

+ Coolt och nytänkande med halvöppet mellan vardagsrum och kök med bardisk, perfekt att ställa av färdiga rätter för transport till matbordet + att man får in mer ljus i vardagsrummet och att den som står i köket kan vara med i det sociala. Blir inte helöppet som många andra hus vilket skapar en problematisk ljudbild...

+ Bra med uppdelade föräldra- och barnavdelning.

+ Bra med vinkel för att få lite sociala ytor och mycket fönster

- Badrummen är väldigt små, är opraktiskt med småbarn eller om man vill använda toaletten till mer än att göra 1 och 2 eller ta snabbdusch. Vi gillar t.ex. bastu och bada bubbelbad, omöjligt att få plats med. Tror det blir knepigt med en 90x90 dusch och ett skötbord. Minst 6 m2 bör ett badrum vara enligt mig. Allt annat är en enkel gästtoa.

- Vardagsrummet ligger mitt i huset, kan bli mörkt? Går väl att komplettera med ett takfönster men man vill helst ha ljus från sidan också.

- Köket känns trots bardisken instängt och ganska litet. Dåligt med avställningsytor. Går väl att kasta väck köksbordet och bygga bardisk. Väggen direkt vid entren borde väck också.

- Matbordet för långt från kök om man vill ha matbordet i vinkeldelen, vilket man antagligen vill för att kunna njuta av utsikten.


Shysst med lite nytänk från SMV men huset känns inte speciellt praktiskt. Vad tycker ni, kom igen och kommentera!

/Herr och fru HLH
 

Bästa svaret

mrjim
Har själv varit inne på att bygga med Smålandsvillan, men har inte blivit av av flera anledningar. Kul dock att de försöker utveckla sin husportfölj.

För er del känns det som att det räcker med de minus ni redan radat upp för att rata husmodellen.

Jag tycker som ni att det är bra att det är en vuxendel och en barndel. Dock är barnrummen väldigt små.

Det jag saknar först och främst är klädkammare/förråd. Man har tyvärr alltid saker som är bra att kunna stoppa i en klädkammare. Inte en enda klädkammare har de lyckats få in.

Många av smålandsvillans hus upplever jag som väldigt svårmöblerade när det kommer till verkligheten. Denna modell är ingen skillnad.

Jag skulle nog prata med någon som kan designa hus lite som ni vill ha det. Ta med denna modell och beskriv vad ni gillar och inte gillar så får ni säkert något som passar er mycket bättre. Behöver i slutändan inte bli så mycket dyrare.

Lycka till!
 
Kul med lite feedback. Ja det är konstigt att man har så små badrum, vi har ett badrum på 5,2 m2 med dusch och det är trångt när man ska ha skötbord och andra grejor där inne. Med småbarn vill man kanske ha ett badkar också och då försvinner mer utrymme.

Sovrummen är väldigt små. Funkar väl till mindre barn men när kompisar är på besök blir det trångt. Tveksamma sen som gästrum när barnen har flyttat. Då brukar vi ofta har par/barnfamiljer som sover över och då är dubbelsängar ett måste. Gillar inte sovrum som är mindre än 10 m2.

Förvaring i hall är en katastrof i alla smålandsvillans hus. Man kommer inte långt med en liten hatthylla, speciellt inte hos oss som ofta har gäster... det enda som vi har sett som funkar är en rejäl "walk in closet" och sen en hatthylla enbart för gästerna.

/HLH
 
Vi har byggt med SMV (Huskvarna) och jag håller med i de minus som ni räknar upp. Speciellt lösningen med ett vardagsrum som kommer att bli mycket mörkt känns inte så genomtänkt.

Ska ni bygga med SMV rekommenderar jag hellre att ni tittar på deras husmodeller med mer "traditionell" planlösning. Rent generellt blir det svårt att få till en bra planlösning i SMV:s enplanshus. Bättre då att satsa på 1,5 eller 2 plan då deras planlösningar fungerar bra.

/Krille
 
mrjim
Fördelen med att ta någon av deras hus med oinredd vind är att man själv kan påverka hur planlösningen blir på övre plan.

Vi valde i slutändan LB-hus och är nöjda med det valet. Mycket beror på att vi hade så bra snickargäng.
 
K Krille4 skrev:
Vi har byggt med SMV (Huskvarna) och jag håller med i de minus som ni räknar upp. Speciellt lösningen med ett vardagsrum som kommer att bli mycket mörkt känns inte så genomtänkt.

Ska ni bygga med SMV rekommenderar jag hellre att ni tittar på deras husmodeller med mer "traditionell" planlösning. Rent generellt blir det svårt att få till en bra planlösning i SMV:s enplanshus. Bättre då att satsa på 1,5 eller 2 plan då deras planlösningar fungerar bra.

/Krille
Jag vet inte om det bara är en smaksak eller inte men efter att ha bläddrat i otaliga huskataloger är det flera hus från andra tillverkare som även de har ett vardagsrum i "mittskeppet" dvs bara ljus från framsidan och baksidan, inget från sidan (som Adelöv och dess syskon). Så det verkar inte vara något som arkitekter ser som en nackdel, men efter att ha varit inne i ett 70-talshus som hade samma planlösning kändes vardagsrummet mörkt, inklämt och som en "grotta"... speciellt om man bygger inglasad altan som stjäl lite ljus.

En bekant har SMV Kalmar och där tycker jag det känns ljust och trevligt oavsett tid på dygnet och var man befinner sig. Men då ligger ju kök + vardagsrum mot ena gaveln som är full med fönster.

Men det kanske bara är vi som inte trivs med denna lösning, finns ju fördelar också, att t.ex. vänster flygel är en "ungdomsdel" och höger flygel är tvättrum + föräldrasovrum och mitten har kök och vardagsrum. Men inget som tilltalar oss...

Vi gillar dock bardiskdelen skarpt! Men köket är för instängt

/Fru HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
Jag vet inte om det bara är en smaksak eller inte men efter att ha bläddrat i otaliga huskataloger är det flera hus från andra tillverkare som även de har ett vardagsrum i "mittskeppet" dvs bara ljus från framsidan och baksidan, inget från sidan (som Adelöv och dess syskon). Så det verkar inte vara något som arkitekter ser som en nackdel, men efter att ha varit inne i ett 70-talshus som hade samma planlösning kändes vardagsrummet mörkt, inklämt och som en "grotta"... speciellt om man bygger inglasad altan som stjäl lite ljus.

En bekant har SMV Kalmar och där tycker jag det känns ljust och trevligt oavsett tid på dygnet och var man befinner sig. Men då ligger ju kök + vardagsrum mot ena gaveln som är full med fönster.

Men det kanske bara är vi som inte trivs med denna lösning, finns ju fördelar också, att t.ex. vänster flygel är en "ungdomsdel" och höger flygel är tvättrum + föräldrasovrum och mitten har kök och vardagsrum. Men inget som tilltalar oss...

Vi gillar dock bardiskdelen skarpt! Men köket är för instängt

/Fru HLH
Vardagsrum i mittskeppet fungerar säkert bra men jag tror att "utbyggnaden" utanför vardagsrummet med enbart små fönster på sidorna kommer att göra att det upplevs som stängt och mörkt. Utan utbyggnaden som t ex i Fredriksdal tror jag blir mindre instängt. Samtidigt blir ju vardagsrummet relativt litet i Adelöv utan utbyggnaden (om man nu behöver alla sovrum).

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.