Vad har du tänkt för ackvolym? När du gör så fint nytt bygge vore det dumt att missa där. Pannor är enkelt att byta övrigt ska man ha med från grunden. Med 60 kW eller mer är det i högsta grad mycket relevant hur man gör med ackumuleringen.
 
Baxis referensrekommendation är 10l/m2 för normalisolerade hus, eller 12l/m2 för dåligt isolerade hus.

Jag har hittills köpt 950l-tanken. Det som återstår är slavtankarna, och jag har nyligen hittat en begagnad 1000L Strömsnäspannan slavtank till ett väldigt humant pris.

Det jag får plats med är någon av följande tankkonfigurationer:
- 950+1000+1800 = 3750L
- 950+1300+1800 = 4050L

Min fråga är ifall det är värt att lägga 7000kr extra på en 1300l-tank (i stället för att köpa 1000L-tanken) (och därmed erhålla 4050L i stället för 3750L)? Hur stor skillnad kan dessa extra 300L göra för eldningsfrekvensen?? :)

Det jag missade nämna i introduktionen var att vi har både golvvärme och radiatorer. Det förstnämnda står för uppvärmningen av bottenplan, medan radiatorerna kommer till största del att stå för uppvärmningen av de övre planen. Jag nämner detta, då jag vet att golvvärmen inte behöver lika hög tilltemperatur som radiatorerna (om detta skulle göra någon skillnad). :)
 
Redigerat:
Det är inget problem att bygga så att du uppfyller kraven. Men man behöver ju inte föra in krav som inte behövs. Du kan bygga lika brandsäkert ändå, om du vill.

Jag ser det som viktigare att eldstadsvolymen är stor än att effekten är hög. Men jag ska nog vänta en vinter innan jag uttalar mig allt för kategoriskt.
 
Hur har du tänkt koppla in tankarna? Det är lätt hänt att det blir ett lappverk. Om du ska ha så stor effekt är det bra, nödvändigt med rejäl volym. Och som Daniel skrev är vedvolymen viktig(are) det missas ofta.

Har du någon uppfattning om husets effektbehov? Det är grunden för alla resonemang kring detta och eventuella vägval.
 
Effekten har inget med tankvolymen att göra. Effekten styr vilka flöden man behöver.
Det som styr minsta tank volym är vedvolymen. Men ofta finns det ju ett samband mellan effekt och vedvolym.
 
Vi hade under fjolåret ungefär 12300kWh i elförbrukning (där uppvärmning med luftvärmepump + varmvattenberedning med el-VVB också ingår) - dock endast bottenplanet på 165m2. Vi håller nu på att renovera ovanvåningen (som vi ska tilläggsisolera), så effektbehovet landar uppskattningsvis runt 18000-20000kWh.

Har inget konkret kopplingsschema framför mig i skrivande stund, men har tänkt ladda primärtanken från solfångarna via en VVX, parallellt med vedpannan. Han som säljer solfångarna pratade också om någon växelventil så att när primärtanken är fulladdad och solen ligger på (under sommartid) så kan man ta vara på värmen och ladda nästa tank med värme från solen i stället för att låta stagnation uppstå i solkretsen.

Här finns definitivt ett par vita fläckar på kartan, men det är just varför jag frågar runt! :-D
 
Självklart har effekten med volymen att göra och då menar jag både panna och hus. Vi kan ju försöka hjälpa TS med sin anläggning sett som system.
 
  • Gilla
JanneS69a
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Effekten har inget med tankvolymen att göra. Effekten styr vilka flöden man behöver.
Det som styr minsta tank volym är vedvolymen. Men ofta finns det ju ett samband mellan effekt och vedvolym.
Hur har du det själv i din anläggning där du byter till Baxi pannan, tankstorlek, husets förbrukning, inkopplingar osv? Det kan ju vara snarlikt vad TS håller på med.
 
Jsg vet faktiskt inte riktigt hur stora mina tankar är. Men jag tror de ligger på drygt 2kubik. Ytan är knaptt 300 kvadrat. Åandra sidan inte tilläggsisolerat alls. Men än vet jag ju inte hur bra Baxi pannan kommer att funka. Jag hoppas på mycket mindre spring i källaren och lite mindre vedförbrukning.
 
Har suttit och jämfört Baxipannan (50kW-modellen) med en del andra pannor i denna storleksklass, och den känns alltmer resonabel (både vad gäller reservdelstillgång, support, vedvolym samt hållbarhet). Inte minst godstjockleken (vilket också avspeglar sig på torrvikten om 550kg - jämfört med exempelvis Calmarpannans (V65) på 350kg).
 
Om jag har förstått det rätt, så är märkeffekten inte allt hos en vedpanna, utan det är effekten i kombination med vedvolymen som är intressant. Baxis volym om 185l känns väl tilltaget, åter jämfört med exempelvis Calmarpannans (V65) med sina 99l.

Mitt mål är att helst inte behöva elda mer än var tredje dag (givetvis förutom under de kallaste veckorna). Att kunna ladda acktankarna på kortast möjliga tid är såklart också en intressant faktor. Frågan är då hur exempelvis V65 står mot Baxi...
 
Du kommer säkert bli nöjd med Baxi den står som jag ser det i en bra klass och före tex Calmarpannan. Vedvolymen där är bra men inte överdriven och i andra fallet för liten, det är ett aber man inte kan komma från, som sagt viktigt. Och med så långt mellan eldningarna får du börja med att grovt skatta din förbrukning det är ju direkt avgörande för val av ackvolym. Sen givetvis hur det står sig mot hur länge du kan elda när du väl laddar där panneffekten och vedmagasinet kommer in.

Kan du komma över begagnad vettig Baxi är det ett bra val, se bara upp med tex det beryktade fyrkantiga locket som ofta (alltid) läcker i varierande grad. En riktigt dum konstruktion som i princip krävde åtminstone efterdragning för att kunna funka.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kommer säkert bli nöjd med Baxi den står som jag ser det i en bra klass och före tex Calmarpannan. Vedvolymen där är bra men inte överdriven och i andra fallet för liten, det är ett aber man inte kan komma från, som sagt viktigt. Och med så långt mellan eldningarna får du börja med att grovt skatta din förbrukning det är ju direkt avgörande för val av ackvolym. Sen givetvis hur det står sig mot hur länge du kan elda när du väl laddar där panneffekten och vedmagasinet kommer in.

Kan du komma över begagnad vettig Baxi är det ett bra val, se bara upp med tex det beryktade fyrkantiga locket som ofta (alltid) läcker i varierande grad. En riktigt dum konstruktion som i princip krävde åtminstone efterdragning för att kunna funka.
Har hittat ett exemplar jag ska åka och kolla på (förhoppningsvis i helgen). Var finns det fyrkantiga locket, och hur ser det ut (samt vad kan man göra åt det)? Vi har mekanisk verkstad, så vi kan fixa till eventuella olägenheter utan problem. Tack för alla tips på förhand!
 
Det kvittar ju hur lång tid det tar för pannan att brinna ut om man inte behöver göra en mängd inlägg på rad. Så ved volymen är klart viktigare än effekten.

Jag har några bilder på locket i min pannbytar tråd. Det syns på utsidan av pannan var det är stansat för att ta upp ett hål. Om man tar av locket och bänder lite på sidostycket går det att se.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Det sitter mitt på sidorna högst upp på pannkroppen. Se om du kan få kolla under täckplåtarna det är tydligt om det varit fukt i isoleringen och givetvis enkelt om man kan komma intill själva locken. Sen har det på senare tid ändrats så att felet inte uppkommer men det är nog på pannor yngre än 10 år.
 
  • Gilla
JanneS69a och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.