Hej.

Vad bör man göra med en tegelvägg som blir innervägg i ett vinterbonat uterum?

Jag är i planeringsstadiet för att bygga ett vinterbonat uterum.
Vi har ett tvåplans hus från 2004 med trästomme och tegelfasad.
Uterummet detaljer:
* ca 24m2 (6x4m)
* Grund: Platta på mark
* Glaspartier på 3 väggar (U ~1,8)
* isolerat sadel tak med plåt beklädnad (U ~0.2)
* elerktrisk golvärme.

Jag får se hur stor del av året man kan ha det uppvärmt, men jag vill att det skall gå att värma upp på vintern om man vill ha nån fest eller nåt. Antagligen får man då tillfälligt ställa in en värmefläkt för att kunna få upp tempen på rimlig tid.

Så min fråga är vad skall jag göra med husets yttervägg som blir innervägg i uterummet. I och med att vi har ett tvåplans hus så fortsätter ju väggen ovanför uterummet.
Enklast är ju att inte göra nånting, men hur mycket värme kommer då att läcka ut genom tegelväggen? det är ju luftningshål längst ner så det kommer ju garanterar bli kallras från dem.

Jag funderade på om man kan sätta igen luftningshålen längst ner och ta upp nya ovanför uterummet?
Jag är dock lite orolig för vilka konsekvenser det kan få då jag antar att dessa även finns för dränering.

Men om man gör detta så skulle man ju kunna klä in tegelväggen med kanske 45mm isolering, är detta lönt/rekommenderat?

Edit: Glömde nämna att vi bor i skåne.
 
Redigerat:
Hur menar du "kallras från tegelväggen" ?
Jag tolkar det som att utsidan av husets fasad kommer bli innervägg i uterummet - då blir det väl inte kallras från den, tvärtom borde den hålla högre temperatur än uterummet ?

/K
 
  • Gilla
Calle-erik
  • Laddar…
Jag menar från luftspalten bakom tegelväggen, den fortsätter ju upp ovanför uterummet.. Och det brukar ju finnas ventilerings hål till denna luftspalt även i toppen på väggen, under taket. Detta har jag i och för sig inte kollat att det finns.
 
Fast även om det är en luftspalt så bör det ju vara varmare luft än ute (eftersom huset även med isolering kommer "läcka värme" ?

Och är det så att det är ett insug nere och ett "utsläpp" uppe så kommer ju kall luft dras in nere (från uterummet) och ut uppe.
Ett "kallras" är ju tex vid ett fönster inne där kall luft kyler ned statisk varm luft och ger upphov till en luftström som "rasar" ned för väggen. I ditt fall är det troligare at det sker vid glasväggarna i uterummet än in mot huset som ju bör vara varmare...

/K
 
Ja jag var också inne på att glaspartierna ändå skulle läcka mer värme än vad tegelväggen gör.
Då är det kanske inte lönt att göra nåt åt det.

Kallras kanske inte var det bästa ordvalet, det jag försökte beskriva är att luft i luftspalten bakom teglet kyls ner av den del av tegelväggen som sitter ovanför uterummet och denna kalla luft rasar ner och in i uterummet genom ventileringshålen längst ner på väggen.

Jag tror inte att värmen från huset värmer upp luften i denna luftspalt så mycket, väggarna har ganska tjock isolering.

Kanske det tvärtom läcker in varm luft från uterummet in i luftspalten? Kan detta orsaka kondens mot innersidan an den del av tegelväggen som ligger ovanför uterummet?

För att återgå till min ursprungs fråga, är det en bra/dålig ide att täppa ingen dessa luftningshål som är inne i uterummet och ersätta dem med nya ovanför uterummets tak?
 
Nefrums Nefrums skrev:
...
För att återgå till min ursprungs fråga, är det en bra/dålig ide att täppa ingen dessa luftningshål som är inne i uterummet och ersätta dem med nya ovanför uterummets tak?
Då skulle jag skippat det initialt - blir det ett problem så kan du ju åtgärda det i efterhand ?
Dessutom förstör du ju luftningen på den delen av väggen som är innanför glasrummet då, även om jag inte riktigt vet vilka effekter det kan få, det kanske inte skulle bli ett problem, men ngn har ju byggt avluftningenav ngt skäl...

/K
 
Vi planerar också ett vinterbonat uterum mot tegelfasad. Hoppas ok att jag lånar din tråd?
Hur gick det med ditt bygge? Blev det kallt från tegelväggen?
Och hur fäste du uterummet mot väggen? Står uterummet på egna stolpar eller blir tegelväggen en bärande del av uterummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.