Hej!
Vi har ett hus som är byggt 1902 som vi gradvis har renoverat (tilläggsisolerat, m.fl.) och nu planerar att värma med ved + solvärme. Jag håller för närvarande på att bygga till ett pannrum och står nu inför valet av vedpanna, men kan inte riktigt bestämma mig. Flaggskeppspannor så som Baxi, CTC, Hargassner och Värmebaronen faller tyvärr utanför vår "pannbudget", som ligger mellan 45-50kkr.

Har av ren nyfikenhet tittat lite på begagnade pannor för humana priser på Blocket, så som Baxi Solo Innova 50kW, Atmos DC50, m.fl., men efter att ha sett ett antal bilder på förekommande defekter på begagnade pannor, har jag parkerat denna ambition och börjat kolla på följande (nya) diton:

- RB Ventum 60 (60kW) (säljs av Lindquist Heating AB i Borås (http://www.lindquistheating.se/produkter/varmepannor/rb-ventum-vedpanna-60kw/)
- Calmarpannan V65 (65kW)
- Maga MA49E (http://webshop.af-energiteknik.se/index.php?route=product/category&path=33_66, http://www.af-energiteknik.se/produkter/ved/vedpannor/maga/)

Mina viktigaste faktorer är i rangordning följande:
1. Pannverkningsgrad (bör helst inte ligga under 90%)
2. Tillgång till reservdelar
3. Hållbarhet
4. Pris

Vad gäller Ventum 60-pannan, får man magkänslan att det är en riktigt robust panna (vikten är på 600kg) och har bra verkningsgrad (91,7%). Den tillverkas ursprungligen av Arikazan i Turkiet och Lindquist Heating verkar vara den enda ÅF i Sverige. Det sistnämnda känns som en flaskhals; hur blir tillgången till reservdelar om X år? Finns Lindquist Heating kvar då?

Calmarpannan är något dyrare, men tilltalande då den ligger på 65kW och är lokaltillverkad av Trebema AB i Kalmar, varför man får känslan att supporten/reservdelstillgången borde vara betydligt säkrare. Det enda olustiga med denna panna är att den "endast" väger 350kg. Fast det kanske inte är något att hänga upp sig på?

Magapannan (som numera är försedd med sugande fläkt) är rejält mycket billigare (52kW-modellen ligger på endast 35kkr), men verkningsgraden ligger på "endast" 87%, och så vet jag (liksom med Ventum-pannan) inte hurdan reservdelstillgången kommer att bli i framtiden.

Hur hade ni gjort? Snälla, ös på med tips, för jag har definitivt kört på grund i denna fråga... :)


Bifogar en bild på aktuell status på mitt projekt. På grund av platsbrist försöker jag bygga på höjden och, varför pannrummet kommer att vara nedsänkt i marken med ungefär 90cm (och således få en inre takhöjd på omkring 3m). Har tänkt installera expansionskärlen på väggen ovanför ackumulatortankarna...

Den totala ytan som skall kunna värmas upp är ungefär 350m2, så jag dimensionerade ackvolymen till runt 4000l för att slippa elda alltför ofta (helst inte oftare än 2-3ggr/veckan, gärna mindre!). Jag har hittills (efter oändligt många telefonsamtal och konsultationer) bestämt mig för följande utrustning/bestyckning:

- 6 st solfångaren á ~1000kWh/år från Finspångs Solvärme AB (har tänkt ladda acktankarna via VVX)
- Primärtank: Dalatanken på 950L (med 2st VV-slingor á 12m)
- Bufferttank 1: Borö 1800L
- Bufferttank 2: Strömsnäspannan 1000L
- 2 st Zilmet expansionskärl på 200L/st

Hälsningar,
Aron
 
  • Renoveringsprojekt med pågående arbete på pannrum nedsänkt i marken, synliga VVS-instalationer och markeringar på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slänger även upp en bild på pannrummets planfördelning...
 
  • Teknisk ritning av pannrum med planfördelning och måttsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle strunta i solpanelerna och lagt pengarna på en bättre vedpanna istället. Typ Fröling, ETA eller Hargassner. Av de pannor du nämner är Solo Innovan den klart bästa. Invändiga löstagbara plåtar i vedmagasinet som fördelar ut primärluften långt ner är det bästa för en stabil förbränning även med varierande vedkvalitet.
 
Har man så pass stort hus att värma och man valt ved som värmekälla så vill det till en panna som är enkel att elda i. Underlättar något otroligt om alla i hushållet kan fylla pannan och starta en brasa. Annars är risken att du ensam står med en panna som puffar och ryker när hela vedmagasinet är övertänt. För så blir det oftast i billigt konstruerade öststatspannor där man bara skickar in primärluften via ett rör längst upp i vedmagasinet. Ungefär som om du idag skulle köpa en splitter ny bil med en förgasare från 60-talet. Man skulle tvingas choka, primerpumpa och varmköra innan man åker iväg.
 
Jag håller på att installera en 20 år gammal solo innova. Jag har visserligen hittat skador. Men det är lättinspekterade skador, och allt annat verkar vara i bra skick.

Solfångarna kan motiveras med att slippa elda på sommaren. Men har man stort vedutrymme och rejäla tankar blir det ändå väldigt få eldningar.

Jag skulle hålla mig under 60kW. Det blir helt andra regelverk över den gränsen.
 
En begagnad Solo Innova är bland det mest prisvärda pannor man kan hitta. Tyvärr får man åtgärda läckaget och rostangreppet som oftast uppstår. Är packningen till nödkylsslingan som brukar läka om jag inte minns fel. Men med lite svets och vinkelslip så brukar det gå åtgärda. Tror det finns trådar om lagningen om man söker i forumet.
 
Aha. Är det det locken är till.
Det är inte svårt att inspektera eventuella skador innan köp.
 
Med en välisolerade acktank på ca 4 m3 så blir det inte många brasor under sommarhalvåret. Personligen skulle det aldrig få mig att motivera en solanläggning för varmvattnet. Utan lägg krutet på ackvolym, isolering och en driftsäker lätteldad panna. Med 4 m3 välisolerad acktank borde varmvattnet räcka närmare två veckor mellan eldningarna under juni/juli.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Staffans2000
J JanneS69a skrev:
en panna som puffar och ryker när hela vedmagasinet är övertänt. För så blir det oftast i billigt konstruerade öststatspannor
Det skall du inte ta på för stort allvar! Jag har själv en billig öststatspanna! Orlan, en primitiv, med robust konstruktion. Matas pannan med snustorr löst staplad klen ved, då är risken stor för övertändning med dålig förbränning som följd. I vanliga fall, brinner den utan bjäfs, som man kan förvänta sig att en panna skall göra. Men. Om du gillar att svetsa rost, avråder jag dig från att köpa den billaga öststatspannan Orlan. Om inte. Är det en panna som värmer vatten utan krusiduller. Det finns en del småsaker som kunde varit bättre, men på det hela taget är jag nöjd med pannan.
 
Jag har själv eldat i en Orlan och den polska pannan är inget frugan i hushållet eldar många gånger i. I mina ögon en riktig skitpanna med tryckande fläkt som puffar och ryker. Bottendelen i vedmagasinet är även gjutet på plats av en billig simpel gjutmassa. Vet de som råkat ut att hela bottendelen rasat ihop och då måste man gjuta nytt på plats.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle hålla mig under 60kW. Det blir helt andra regelverk över den gränsen.
Okej, vad gäller då (förutom BBR 5:421 och 5:66 enligt nedan)?

"Ett pannrum är ett driftrum för värmepanna och eventuellt bränsleförråd och pannor med en effekt över 60 kW skall alltid placeras i ett pannrum som är en egen brandcell, se Boverkets Byggregler, BBR 5:421 och 5:66. Vanliga villapannor för fastbränsle (ved/olja mm) placeras normalt i pannrum även om de är på under 60 kW. Det finns dock pannor, tex kökspannor som är gjorda för att stå i boendemiljön."

Mitt pannrum som blir en tillbyggnad till huset, kommer att uppföras i betongtegel och taket kommer invändigt beläggas med två lager gipsskivor. Dessutom råder följande:
- Huset är klädd med fullbredds fasadtegel (125mm)
- Det finns ingen genomgång till huset från pannrummet
- Pannrummet har en alldeles egen skorsten som ligger ~3,3m från husväggen, vilket ytterligare höjer brandsäkerheten vid en eventuell sotbrand

Så frågan är om det finns några övriga, effektbegränsande förordningar för vedpannor. Jag har googlat på detta, men hittar inget. Är tacksam för all info! :)
 
Redigerat:
Under 60kW gäller samma regler som flr kaminer. Du får ha pannan i bostaden om du vill. Över 60kW hällar krav på separat brandsäkert pannrum. Kalla inte pannrummet för pannrum när du bygger, om du inte måste.
 
Man nämner utrymmet "teknikrum".. Aldrig pannrum
 
Men anser ni att mitt bygge uppfyller kraven för vedpannor med effekt > 60kW?
 
Ringde sotaren nu, och det ska tydligen inte vara något bekymmer! :)
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.