Intresserad av ett objekt i norrland från sent 70-tal. Står på betongplatta på mark med uppreglat och isolerad golvkonstruktion (furu). Uppmätt RF i kök 31 % vid 22 grader, sovrum 40 % vid 20 grader och kök under diskbänken 52 % vid 16 grader.

Som jag förstår ligger dessa värden under tidsgränsen på 75%. Men funderat på hur temperatur och årstider påverkar värdena? Någon som kan sprida ljus för mig i denna fråga?

Lite skum lukt i huset, luktade gammalt och rök. Hade förvisso originalgolv, tapeter etc och gammalt möblemang. Mattsläpp i hall och badrum. Hur skulle ni tänka ☺
 
Nya ytskikt och ventilationssystem så är du av med lukterna.
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
Ja jag hoppas på det. Är redan FTX anslutet dock. Men fuktvärdena då, är det något att fundera på? RF 52 % på 16 grader. Vilken faktor har högre respektive lägre temperatur?
 
Ok, vilket FTX-aggregat är det? Hur gammalt? RF kan jag för lite om, men det låter ju normalt.
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
BirgitS
O oppo skrev:
Ja jag hoppas på det. Är redan FTX anslutet dock. Men fuktvärdena då, är det något att fundera på? RF 52 % på 16 grader. Vilken faktor har högre respektive lägre temperatur?
Om man höjer temperaturen sjunker den relativa fuktigheten.
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om man höjer temperaturen sjunker den relativa fuktigheten.
Så om det är 52 % vid 16 grader i den omgivande luften, så är det 47 % rf vid 17 grader? Det skulle i så fall innebära att det vid 10 grader eller kallare är minst 76% rf samt innebör risk för mikrobiologisk tillväxt? ...

Osäker på vilken typ av ftx det rör sig om.
 
Värdena du anger i första inlägget är absolut ingenting konstigt. Möjligen är de låga.
Det skall inte vara för torr luft i ett hus heller.
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
BirgitS
O oppo skrev:
Så om det är 52 % vid 16 grader i den omgivande luften, så är det 47 % rf vid 17 grader? Det skulle i så fall innebära att det vid 10 grader eller kallare är minst 76% rf samt innebör risk för mikrobiologisk tillväxt? ...
Nja, så enkel skala är det inte. Men varför skulle det vara 10 grader i diskbänksskåpet?

Det är torrare luft inne under uppvärmningssäsongen än under sommaren, även om temperaturen är densamma, eftersom man under vintern värmer upp luften medan man under sommaren i stort sett har samma luft inne som ute.

När och hur är värdena uppmätta?
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, så enkel skala är det inte. Men varför skulle det vara 10 grader i diskbänksskåpet?

Det är torrare luft inne under uppvärmningssäsongen än under sommaren, även om temperaturen är densamma, eftersom man under vintern värmer upp luften medan man under sommaren i stort sett har samma luft inne som ute.

När och hur är värdena uppmätta?
Det är väl i själva borrhålet nedåt plattan som värdena uppmäts, inte i själva skåpet Vet inte hur mycket den temperaturen varierar. Värdena är uppmätta i juli..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.