Hej.
Inom mitt område har det börjat planeras för fiber. Grävning har precis påbörjats några kilometer bort.
Jag äger ett par villor där jag skulle vilja ha fiber i. Eftersom jag inte hade ekonomi till fiber för 1,5 år sedan så anmälde jag inte mitt intresse just då. Pratade med en representant för fiberföreningen förra hösten, men han påstod att det var för sent att gå med. Detta har i efterhand visat sig vara fel och att jag hade haft till årsskiftet på mig. Efter årsskiftet blev allt överlämnat till ett företag som ska utföra fiberdragningen. Nu får jag troligen en extra kostnad på ca 10000 kr totalt. Grävning av rännan vidare och förflyttning av maskiner kommer att ske över min mark utanför husväggen för att kunna nå fastigheter någon kilometer längre bort med fiber. Dessa fastigheter får dock det låga priset. Intrånget på min mark kommer ej att ersättas. Jag kunde förstått om grävningen till mig skulle ske i efterhand, men inte när allt kommer att kunna utföras samtidigt.
Har någon mer varit ute för något liknande?
Finns det någon juridisk möjlighet att "tvinga" till sig samma pris som alla andra i området?
 
De har fri prissättning och vill väl inte öppna upp för folk att vänta. Men du kan antagligen vägra att låta dem gå över din mark om de inte går dig till mötes.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Jag vet i alla fall en fiberförening där de ursprungliga medlemmarna aktivt bestämde att efteranslutning skulle vara dyrare då dessa fastigheter inte var med och delade på vare sig ursprunglig risk eller det obetalda arbete som krävdes för att få igång föreningen.

Jag tilltalas av den ordningen och hoppas och tror att den är laglig.

Jag antar att du godkänt dragningen av fiber över din mark, så riktigt vad det tillför frågan förstår jag inte.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet i alla fall en fiberförening där de ursprungliga medlemmarna aktivt bestämde att efteranslutning skulle vara dyrare då dessa fastigheter inte var med och delade på vare sig ursprunglig risk eller det obetalda arbete som krävdes för att få igång föreningen.

Jag tilltalas av den ordningen och hoppas och tror att den är laglig.

Jag antar att du godkänt dragningen av fiber över din mark, så riktigt vad det tillför frågan förstår jag inte.
Det verkar som du har goda erfarenheter av fiberföreningen.
Jag förstår dock inte vilken risk fastighetsägare har utsatt sig för vid bildandet. Anslutning efter grävning skulle kosta extra även här. Det förstår jag.
Som jag skrev så fick jag ett nekande svar från en styrelsemedlem medan chansen fortfarande var kvar. Det dumma var att jag inte kollade med någon mer. Hade ingen orsak att tvivla på svaret, men det är inget att göra åt nu.
Representanter för föreningen säger fortfarande att man vill ha med flera för att få ännu bättre ekonomi i projektet och att inget är försent förrän grävmaskinen passerat, men samtidigt ger fiberdragarna en annan bild av det hela.
Uttryckte mig slarvigt. Jag har lovat dragning om jag får fiber för samma peng som grannarna, annars får dom gräva i berget, men har inte skrivit på ännu. Grävmaskinen måste fram på min mark pga terräng, men kanalisationen vidare läggs precis utanför min gräns. Staket, vägar och avlopp kommer att bli drabbade för mig.
 
Ett är mer eller mindre standard att efteranmälda får betala mer. Annars hade ingen någonsin kommit till skott. Det är inte ovanligt att det skrivs in i avtalen som ett lägstapris för tillkommande under 5 år eller så.

Det är å andra sidan inte heller ovanligt att man ser mellan fingrarna och använder ungefär ursprungspris om man kommer med innan fibern har passerat. Normalt hoppar ca 5% mer på när de ser maskinerna gräva. Så var det hos oss. Detta under förutsättning att det inte innebär merkostnader för firman. Om de måste ändra något som redan är planerat / inköpt / byggt så blir det mycket dyrare.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Jag (som själv inte hoppade på vid första chansen) tycker det är ganska rimligt att de som är med och driver projektet från början får ett bättre pris än de som hoppar på senare.

När projektet startar så behöver man få en kritisk massa av anslutna för att se om det finns ekonomi i projektet. Om då alla skulle avvakta "bättre tider", och bara de som absolut vill ha fiber just NU skulle vara med, så blir det ingen fiber.

Och det gäller oavsett om det är en kommersiell operatör, eller en mer ideel förening.

Och om extrakostnaden för mer än ett (typ, tre?) blir 10 000, så har du tur. Här är det Telia (skanova) som driver projektet. De kräver drygt 15 000 extra för en efterhandsanslutning. Men lyckan är att Skanova släpper in fler fiberoperatörer på Skanova fibern, så Bahnhoc Commhem osv. kör egna startup kampanjer, även Telia kör "efteranslutningskampananjer", med lägre priser.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Torp_ägare skrev:
Jag förstår dock inte vilken risk fastighetsägare har utsatt sig för vid bildandet.
Man binder i ett väldigt tidigt skede upp sig på en teknik som kanske inte är aktuell när allt väl är på plats.

Det kan också vara så att man inte har gjort sin hemläxa och kostnaderna blir högre än väntat.

Den som ansluter sig i efterhand tar inte samma risk.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man binder i ett väldigt tidigt skede upp sig på en teknik som kanske inte är aktuell när allt väl är på plats.
Vilken teknik menar du då? Fiber? Du tror att det kanske kommer något som är snabbare än ljusets hastighet innan de grävt klart. Jag gillar din optimistiska livssyn :)
 
Det är inte alls så konstigt att det är dyrare att komma släntrande efteråt. När man väl lagt upp projekteringen, placerat ut kopplingspunkter etc så finns det väl kanske en viss överkapacitet, men det krävs inte så många fler anslutna innan man måste börja köpa till fler switchar, kopplingsplintar, installationsutrustning i de anslutna hemmen etc. Det är inte "bara" att koppla i en kabel och så är allt OK, utan det skall märkas upp också, och skrivas in så att man hittar rätt kablar att byta ut när någon grävt lite oförsiktigt fem år senare.
Och för att man inte skall gräva sönder andra installationer så måste grävningen planeras, maskiner och personal skall hyras in för viss tid etc. Det här kostar mer om man hela tiden skall planera in en och en.
Om det sedan skall kosta 10.000 extra vet jag inte. Här i kommunen kostar det 7.500 att ansluta sig "när fiber kommer till byn", och 11.500 om man vill ha det senare, efter deadline. I det senare fallet kan det också bli en del leveranstid eftersom de gärna försöker ansluta mer än en i varje by på samma gång för att hålla kostnaderna något så när i schack.
 
Smeddie Smeddie skrev:
Vilken teknik menar du då? Fiber? Du tror att det kanske kommer något som är snabbare än ljusets hastighet innan de grävt klart. Jag gillar din optimistiska livssyn :)
Nej, det tror jag inte. Jag säger bara att det är skillnad på att ge sig in i ett projekt dag 1, i outforskad terräng med slutdatum ett par år in i framtiden och att ansluta sig till ett färdigt system där sista spiken sitter där den ska och notan är stängd.

Det kan dyka upp ny teknik. Tekniken man satsat på kan vara föråldrad när man går i mål och det kan dyka upp billigare/bättre konkurrenter längs vägen.

Det är naivt att tro att allt redan är uppfunnet.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 4 till
  • Laddar…
Hempularn: Jag är väldigt skeptisk till att skanova släpper in andra att drifta fiber i deras nät. Men att det ofta kommer efter anslutningskanpanjer stämmer ju. Nätägaren vill ju ha in abonnenterna och stora delar av kostnaden är redan tagen. Största anledningen till att de säger att det blir dyrare att vänta är att folk inte ska avvakta. Det gäller i alla fall i tätorter.
 
Redigerat:
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Tycker det är fantastiskt att folk tycker någon annan ska ha ett högre pris än dom själva, bara för att dom inte va med ifrån början. Denna kabel är helt nödvändig för att ett företag ska kunna leverera sin tjänst till kunderna, och borde givetvis stå för kostnaderna. Man ska ju betala en avgift varje månad för denna tjänst också, och oftast får man inte välja leverantör heller. Blir ungefär som att bensinmacken skulle lägga till några tusen på bensin notan, varje gång dom bytt ut en bensinpump, eller bytt tank. Samma svindelmetod har dom gjort med elnätet, och den kabeln har man fått betala många många gånger, och inte har den servats eller bytts ut heller på alla dessa år. Tycker det är märkligt att som privatperson, å stå för investeringar, för att ett företag ska kunna kamma hem pengarna. Sen visar det sig att det är dyrare avgift på detta, än det är på det system man har innan. Och det i sig är mycket konstigt, då det gjorts investeringar som är mycket högre än dom som går till för att gräva ner en glasfiberkabel. Men folk låter sig övertyga att fastigheten stiger i värde och all annan skit dom använder, för att få genom denna svindel. Och folk vaknar inte för prishöjningarna skjuter iväg, för det kommer att komma, då det gamla hederliga systemet läggs ner, och det inte finns andra alternativ. Vi får snart söka Ryska staten om att få tillstånd till att köpa ett bröd med denna utveckling. Alternativen försvinner, och vi går bakåt i tiden. Hade samma sak hänt på mobila nätet, så hade kanske folk fattat vad man pratar om här. Men folk är väl för upptagna med att visa upp för grannen att dom har en kabeljävel nergrävd i backen, och det är det ju inte alla som har :). Och alla som inte skriver på ett kontrakt direkt, på något dom verken fått eller sett hur fungerar, blir sett på som "fiender" i sammanhangen. Men ingen av er vill betala stora pengar för en hemlig låda i någon annat sammanhang, men detta skriver man okritiskt på, som om det va en guldväg till himmelen. Ser även att folk skriver att det är givet att dom som anmäler sig senare, ska betala mer, för det va dom första som tog riskerna. Jo men tacka fan för det, när ni tar riskerna och investeringarna som företag i alla andra branscher måste ta notan för själva. Inte fan vill ni betala utgifterna som Volvo till exempel har för att utveckla en ny modell, bara för att ni själva ska kunna ha möjlighet att köpa en bil ? Nej dessa föreningar har gått till huvudet på många, så dom känner sig kungliga för att få driva fram detta, och prata skit om alla andra som är mer nyktra och reserverade i frågan. Sen "jobbar" många gratis även för detta, för att kapitalisterna ska kunna dra in mer pengar. Detta kommer till å gå i historien som 2000-talets största lagliga svindel. Snart får man väl betala månadsavgift i tillägg att man betalar för blöjorna man handlar i affären :) . Så ja ni kungliga jävlar i dessa föreningar får hålla på tills ni förhoppningsvis vaknar nån gång, för tro bara att ni inte gör något nyttigt, för ni är bara med att bringa andra ut i mer utanförskap än det som är idag. För dom som inte har råd med detta, blir tagna tillbaka till 50-talet, för alternativen för dom läggs ner när ni kungliga har fått ner tillräckligt med kabel, så allt annat som byggts upp inte kan drivas längre.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hempularn: Jag är väldigt skeptisk till att skanova släpper in andra att drifta fiber i deras nät. Men att det ofta kommer efter anslutningskanpanjer stämmer ju. Nätägaren vill ju ha in abonnenterna och stora delar av kostnaden är redan tagen. Största anledningen till att de säger att det blir dyrare att vänta är att folk inte ska avvakta. Det gäller i alla fall i tätorter.
Det Hempularen menar är att Skanova/Telia släpper in fler Tjänsteleverantörer på fibernätet.
Skanova äger och driftar fibern och hyr ut kapacitet till andra aktörer.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nja, båda varianterna finns. Först ut var Skanova som nätägare och Telia som nätoperatör som i sin tur säljer access till tjänsteoperatörerna. Numera hyr t ex även Banhof (tror jag det var) direkt av Skanova och är själva nätoperatör. Då måste de ställa ut aktiv utrustning i telestationerna mm, men slipper avgiften till Telia för driften av Telia öppen fiber.
 
S Sveis skrev:
Tycker det är fantastiskt att folk tycker någon annan ska ha ett högre pris än dom själva, bara för att dom inte va med ifrån början. Denna kabel är helt nödvändig för att ett företag ska kunna leverera sin tjänst till kunderna, och borde givetvis stå för kostnaderna. Man ska ju betala en avgift varje månad för denna tjänst också, och oftast får man inte välja leverantör heller. Blir ungefär som att bensinmacken skulle lägga till några tusen på bensin notan, varje gång dom bytt ut en bensinpump, eller bytt tank. Samma svindelmetod har dom gjort med elnätet, och den kabeln har man fått betala många många gånger, och inte har den servats eller bytts ut heller på alla dessa år. Tycker det är märkligt att som privatperson, å stå för investeringar, för att ett företag ska kunna kamma hem pengarna. Sen visar det sig att det är dyrare avgift på detta, än det är på det system man har innan. Och det i sig är mycket konstigt, då det gjorts investeringar som är mycket högre än dom som går till för att gräva ner en glasfiberkabel. Men folk låter sig övertyga att fastigheten stiger i värde och all annan skit dom använder, för att få genom denna svindel. Och folk vaknar inte för prishöjningarna skjuter iväg, för det kommer att komma, då det gamla hederliga systemet läggs ner, och det inte finns andra alternativ. Vi får snart söka Ryska staten om att få tillstånd till att köpa ett bröd med denna utveckling. Alternativen försvinner, och vi går bakåt i tiden. Hade samma sak hänt på mobila nätet, så hade kanske folk fattat vad man pratar om här. Men folk är väl för upptagna med att visa upp för grannen att dom har en kabeljävel nergrävd i backen, och det är det ju inte alla som har :). Och alla som inte skriver på ett kontrakt direkt, på något dom verken fått eller sett hur fungerar, blir sett på som "fiender" i sammanhangen. Men ingen av er vill betala stora pengar för en hemlig låda i någon annat sammanhang, men detta skriver man okritiskt på, som om det va en guldväg till himmelen. Ser även att folk skriver att det är givet att dom som anmäler sig senare, ska betala mer, för det va dom första som tog riskerna. Jo men tacka fan för det, när ni tar riskerna och investeringarna som företag i alla andra branscher måste ta notan för själva. Inte fan vill ni betala utgifterna som Volvo till exempel har för att utveckla en ny modell, bara för att ni själva ska kunna ha möjlighet att köpa en bil ? Nej dessa föreningar har gått till huvudet på många, så dom känner sig kungliga för att få driva fram detta, och prata skit om alla andra som är mer nyktra och reserverade i frågan. Sen "jobbar" många gratis även för detta, för att kapitalisterna ska kunna dra in mer pengar. Detta kommer till å gå i historien som 2000-talets största lagliga svindel. Snart får man väl betala månadsavgift i tillägg att man betalar för blöjorna man handlar i affären :) . Så ja ni kungliga jävlar i dessa föreningar får hålla på tills ni förhoppningsvis vaknar nån gång, för tro bara att ni inte gör något nyttigt, för ni är bara med att bringa andra ut i mer utanförskap än det som är idag. För dom som inte har råd med detta, blir tagna tillbaka till 50-talet, för alternativen för dom läggs ner när ni kungliga har fått ner tillräckligt med kabel, så allt annat som byggts upp inte kan drivas längre.
Hej Sveis,

Bitter much?

Jag har ett hus en km från allmän väg och ungefär lika långt till närmsta granne. Att det kostar att få tillgång till samma infrastruktur här som i stan ser jag som en självklarhet. Jag misstänker att det inte var gratis att dra hit el eller telefoni heller på 1900-talet, men nu är det dags för nästa steg i utvecklingen – förhoppningsvis.

Förhoppningsvis skriver jag, för att det förutsätter att en viss procent av mina glesbyggsgrannar också är intresserade, annars bär det sig inte för företaget som tänkt bygga ut detta nät. Kalla dem gärna kapitalister du, själv är jag glad och tacksam att det finns företag som gör det här och tror att det är ett utmärkt incitament att ge en rabatt till de som ansluter sig i första stadiet så att utbyggnaden kan bli av.
 
  • Gilla
swemake och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.