Vi ska bygga garage och har ett befintligt bygglov på 85 kvm. I detta är det en gästdel och garage ihop. Vid startmöte för enbostadshus och komplementbyggnad så var det inget som kom på tal om att vi behövde en KA till garaget med gästdelen. I gästdelen finns det toalett och kokvrå inritat och sovdel samt för socialt umgänge. Dock står det att vi har en KA i startbeskedet för både bostadshus och komplementbyggnaden.

Vi är färdiga med vårt nybyggda bostadshus och ska börja bygga garaget med gästdelen nu.
Vi ska dock flytta garaget med gästdelen på tomten till en annan och bättre plats samt behålla samma area ändå. Men nu vill kommunen att vi ska ha en KA för detta bygge. Vi har ställt frågan till dem om varför och väntar på svar.
Vi skulle vilja veta vilka erfarenheter ni har medans vi väntar på svar...
Har ni behövt ha en KA för garage med en gästdel på 85 kvm totalt?
Måste man ha KA till komplementbyggnad på 85 kvm?
Om man bygger själv allt på garaget, måste man ha KA då också?
Vad kontrollerar KA vid garagebygge med gästdel?
Vad är era erfarenheter???
Tacksam för om ni kan dela med er av era erfarenheter och kunskaper.
 
Tror att dom flesta kommuner kräver KA för ett sådant bygge, jag är mest aktiv som konstruktör i två kommuner och där hade det iaf krävts.
Om man måste eller inte är till stor del upp till respektive kommun att bedöma.
Saker som kollas och som avgör om man måste ha KA brukar vara sånt som personsäkerhet våtrum typ av grundläggning och bärande konstruktion.
 
Egentligen krävs certifierad KA för alla byggen. Men kommuner har möjlighet att tillåta byggherren att själv vara KA vid väldigt enkla fall. Ett hus på 85 kvm, med bostadsyta låter inte som ett sådant enkelt fall.
 
Jag byggde 70kvm garage här i Västerås. Då var jag tvungen och ha KA. Vad jag förstått så bygger man mindre än 50kvm här så slipper man det och tvärtom över dem kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.