Mazen Mazen skrev:
Roligt projekt, om jag förstår tänkt placering rätt utifrån din ritning hamnar glaspartiets framkant jämte altandörr nr 2 och den bakrevägen på uterummet är tänkt att liva med fasaden.. har ni måtta takbalken mot fasaden så den får plats mellan fönstret på ovan våningen och altandörren under? Ser lite tight ut med tanke på pulpettakets lutning.

Ett alternativ om ni vill göra uterummet större eller inte får plats från fasadliv mot dörr nr 2 är låta den bakreväggen hamna en bit utanför huslivet och där sätta ett smalt fönster från golv till tak (jag ritade en del sådana lösningar när jag jobbade på Willab och det blev riktigt snyggt samt att du får en kontakt med framsidan på huset)

26m2 är en bra strl på uterumet och ni kommer få plats med både matgrupp och sittmöbler
(kan jämföra med förtältet jag har som är 5,5 x 3,5 och där har vi en lounge grupp, matbord och en köks del)
Isolerad platta på mark skulle jag själv välja som första alternativ, gärna med golvvärme :)
[bild]
Mazen, du som jobbat med Willab... vad skulle du säga är skillnaden mellan Willab, Santex och t.ex Schuco? Haft kontakt med några leverantörer och alla hyllar ju sin metod. Svårt att få en objektiv uppfattning och pris/prestanda.

Vi planerar att bygga i vår och drar strax igång processen med bygglov osv. 6x4 meter vår/höst plus, aluminium, glastak och vattenburen golvvärme. Vår byggare föreslår, utan att ha kollat närmare, isolerat bjälklagsgolv men jag vill ändå undersöka om det går att göra en gjuten platta.
 
T The Sailor skrev:
Mazen, du som jobbat med Willab... vad skulle du säga är skillnaden mellan Willab, Santex och t.ex Schuco? Haft kontakt med några leverantörer och alla hyllar ju sin metod. Svårt att få en objektiv uppfattning och pris/prestanda.

Vi planerar att bygga i vår och drar strax igång processen med bygglov osv. 6x4 meter vår/höst plus, aluminium, glastak och vattenburen golvvärme. Vår byggare föreslår, utan att ha kollat närmare, isolerat bjälklagsgolv men jag vill ändå undersöka om det går att göra en gjuten platta.
The Sailor,
Nu var det ett bra par år sedan jag jobbade på Willab och jag har ingen personlig erfarenhet av Santex eller Shucos.
Det parti som såldes mest då om kunden inte sökte ett rent sommar rum var WG65 vilket var närmare vinter i U värde, men som DÅ inte kostade mkt mer än WG50 höst och var i min bok mycket bättre i kvalitet och känsla . Framförallt som vikparti, men även skjutpartierna gav en mer gedigen känsla.
Lås, glid, passform etc...

Sedan vet jag att Willab "vann" mkt på stommar framförallt färdig kapade, som hade en riktigt bra passform. Iaf då :D
Och du kunde få det väldigt skräddarsytt vilket jag själv uppskattar.

Det glastak som såldes då var outstanding men fanns i begränsade storlekar och var Dyrt. Vet inte hur det står sig idag. Skall du ha det hyfsat isolerat sats på ett "vintertak" 32 el 40mm då kan du till och med gå ner i U värde på glaset men ändå behålla bra värme.

Mitt tips är att besöka dom olika tillverkarna och verkligen känna för dig själv och prata igenom med säljare exakt vad du vill ha.
Men WG65 Eco partiet som såldes på min tid vann hos många kunder. (y)

Vilka spec är det du har? Skjutdörrar, vikpartier ? Isolerade väggar eller bara glas?

Skall du ha vattenburen värme skulle jag välja isolerad platta. Med klinker.
 
Mazen Mazen skrev:
The Sailor,
Nu var det ett bra par år sedan jag jobbade på Willab och jag har ingen personlig erfarenhet av Santex eller Shucos.
Det parti som såldes mest då om kunden inte sökte ett rent sommar rum var WG65 vilket var närmare vinter i U värde, men som DÅ inte kostade mkt mer än WG50 höst och var i min bok mycket bättre i kvalitet och känsla . Framförallt som vikparti, men även skjutpartierna gav en mer gedigen känsla.
Lås, glid, passform etc...

Sedan vet jag att Willab "vann" mkt på stommar framförallt färdig kapade, som hade en riktigt bra passform. Iaf då :D
Och du kunde få det väldigt skräddarsytt vilket jag själv uppskattar.

Det glastak som såldes då var outstanding men fanns i begränsade storlekar och var Dyrt. Vet inte hur det står sig idag. Skall du ha det hyfsat isolerat sats på ett "vintertak" 32 el 40mm då kan du till och med gå ner i U värde på glaset men ändå behålla bra värme.

Mitt tips är att besöka dom olika tillverkarna och verkligen känna för dig själv och prata igenom med säljare exakt vad du vill ha.
Men WG65 Eco partiet som såldes på min tid vann hos många kunder. (y)

Vilka spec är det du har? Skjutdörrar, vikpartier ? Isolerade väggar eller bara glas?

Skall du ha vattenburen värme skulle jag välja isolerad platta. Med klinker.
Mazen, tack för svar! Besökte ett "showroom" idag och träffade en säljare eller snarare ägare av ett företag som tar fram skräddarsydda uterum. Förutom att vi inte connectade interaktivt alls överhuvudtaget så lyckades jag inte heller begripa fördelen med deras uterum (prismässigt index 200 jämfört med Willab) eftersom säljaren vägrade ha en uppfattning om andra lösningar än deras egen. Förutom att Willab, enligt säljaren, är ett (dåligt) lågrismärke. Mitt intryck blev att de försökte sälja en känsla snarare än ett uterum och det funkar inte på mig. Och priset är här av mindre betydelse eftersom summan ingår i den "allmänna konkursen" och räntan är låg.

Väntar nu på offert från Schuco istället. Verkar lovande.

Intrycket från Willab var att säljaren hade noll koll utan tillgång Ipaddarna som stod utanför varje utställning och kunde inte tillföra någon info utöver det som fanns på nätet. Tyvärr möter jag samma beteende på flera företag som har en framgångsrik eller marknadsledande produkt: produkten säljer sig själv utan att säljaren behöver anstränga sig nämnvärt. Detaljer blir fel när man närmar sig ett avslut på grund av bristande uppmärksamhet och intresse från säljaren.

Vår spec är skjutdörrar (3 partier per vägg), glastak, aluminium och isolering enligt det som branschen kallar vår/höst plus. Bjälklag eller gjuten platta. Klinker. BxHxD: 5700x3300x4000, eventuellt blir höjden högre så att taklutningen blir bra. Kopplar på vattenburen golvvärme från huset så uppvärmningen bör kunna ske till låg kostnad.
 
Edit: nu bumpar vi mr Dan's tråd..

Jag kan inte svara får Hur säljarna idag sköter sig, men som lite av gamla skolan är jag emot att det är kunden som själv skall söka info osv.. och att den säljare du möter inte har relevant info utan att behöva läsa på en padda :rolleyes:

Men hur som. Jag skulle inte säga att Willab är ett lågpris iaf inte med red från när jag jobbade där. Dock vet jag att deras enklare sommar, förlängd sommar partier hade mer att önska, men där var det priset som var mer avgörande.
Med den inställning du har tror jag absolut du kommer bli nöjd med det du väljer då du inte låter "dom" sälja på dig deras image.
Intressant att veta vad Schucos offert säger... din spec låter inte all för komplicerad.
 
Håller med Mazen .
För 2.5 år sen stod vi och valde mellan Skånska bygg och Willab då vi bor i skåne hade vi möjlighet att under ett halvår besöka båda och jämföra, när detaljer kvalité var jämnförda blev det Willab då dessa var 10000:- billigare med den kvalité vi ville ha. U- värde, kanaltaket brutna köldbryggor i karmar, haklås o.s.v.
Är helnöjd med bygget kör fjärrvärme i golvet inga problem att hålla 21 grader mitt i vintern även om det är 10-15 grader minus ute.
 
L Leif i Skåne skrev:
Håller med Mazen .
För 2.5 år sen stod vi och valde mellan Skånska bygg och Willab då vi bor i skåne hade vi möjlighet att under ett halvår besöka båda och jämföra, när detaljer kvalité var jämnförda blev det Willab då dessa var 10000:- billigare med den kvalité vi ville ha. U- värde, kanaltaket brutna köldbryggor i karmar, haklås o.s.v.
Är helnöjd med bygget kör fjärrvärme i golvet inga problem att hålla 21 grader mitt i vintern även om det är 10-15 grader minus ute.
Vilket parti valde ni? WG 40, 50, 65?

Vill även minnas att Schuco tillverkar vinterpartierna som Willab saluför, (Schuco var då inte så stora som eget varumärke i Sverige) Känns iaf igen på utformning, handtag och mekanism.
 
Vi har byggt ett 15m2 uterum från willab, vi kunde inte bygga större men är nöjda med storleken, vi har en soffa på 1*3 meter och ett runt bord samt ett litet barnbord.

Du kan hitta bilder i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-nytt-koek-uterum.292174/

Glaspartierna är wg50. Vi betalade 45k för exaktkapad grundmåld stomme och glaspartierna. Vi valde bort plastraket och satte innertak/isolering/falsat plåttak ist. Vi gjöt en betongplatta och det är jag mycket glad att vi gjorde!
 
WG 62 Eco
April 2015 52 kkr för allt

Återkommer i kväll.
 
L Leif i Skåne skrev:
WG 62 Eco
April 2015 52 kkr för allt

Återkommer i kväll.
Ser vilket minne man har :D 62 Eco hette det inte 65 som jag skrivit ovan..
Men i alla fall ett riktigt bra val, från en som jobbat med det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.