va på besiktning av ett hus vi ska köpa. Huset ska ha ett ftx system. På aggregatet kunde jag bara ställa in ventilationen på tre flöden. Låg medel och hög.
Är det nån som vet vad det kan vara för märke på ftx? Är det Ftx? Hittade inget namn på den och den va täckt med isolering. Ägaren har inga papper kvar. Det fanns två filter som regelbundet skulle bytas och systemet har installerats 2004.
Jag trodde det skulle gå att ändra från övertryck till undertryck. Besiktningsmannen verkade inte så kunnig om just den apparaten.
 
Fransissan Fransissan skrev:
På aggregatet kunde jag bara ställa in ventilationen på tre flöden. Låg medel och hög.
Låter nästan som mitt Fresh Renovent M-300.
Finns en enkel display, där man kan ställa in detta, och det visas när man bör byta filter.
(Världsbäst enligt min uppfattning efter sju års användning)

Men inne i administrationsprogrammet finns säkert mycket mer justeringsmöjligheter.
Bland annat för att balansera till- och frånluftsnivåerna.

Men nog finns det en etikett som visar varumärke, modell och tillverkningsnummer på "ditt" aggregat?
 
Fransissan Fransissan skrev:
Jag trodde det skulle gå att ändra från övertryck till undertryck
Vet inte riktigt vad du menar, men ventilationssystemen skall alltid vara inställda så att det blir ett litet undertryck i bostaden.
Detta för att man inte skall trycka ut varm, fuktig luft i isoleringen,
vilket skulle kunna skapa mögelproblem.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vet inte riktigt vad du menar, men ventilationssystemen skall alltid vara inställda så att det blir ett litet undertryck i bostaden.
Detta för att man inte skall trycka ut varm, fuktig luft i isoleringen,
vilket skulle kunna skapa mögelproblem.
Ftx systemet sattes in på grund av radon i byggnadsmaterial och då ska det visst va ett litet övertryck
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Låter nästan som mitt Fresh Renovent M-300.
Finns en enkel display, där man kan ställa in detta, och det visas när man bör byta filter.
(Världsbäst enligt min uppfattning efter sju års användning)

Men inne i administrationsprogrammet finns säkert mycket mer justeringsmöjligheter.
Bland annat för att balansera till- och frånluftsnivåerna.

Men nog finns det en etikett som visar varumärke, modell och tillverkningsnummer på "ditt" aggregat?
Varit ute och tittat på det systemet du angav. Såg inte ut så, men inställningslägena verkar samma
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Låter nästan som mitt Fresh Renovent M-300.
Finns en enkel display, där man kan ställa in detta, och det visas när man bör byta filter.
(Världsbäst enligt min uppfattning efter sju års användning)

Men inne i administrationsprogrammet finns säkert mycket mer justeringsmöjligheter.
Bland annat för att balansera till- och frånluftsnivåerna.

Men nog finns det en etikett som visar varumärke, modell och tillverkningsnummer på "ditt" aggregat?
Titta här. Har fått fram vilket system det är genom att googla. Säger dig detta system nåt....
http://www.flaktbutiken.se/res/Manual-Systemair-Villavent-VM.pdf
 
Systemair är en stor tillverkare och bör normalt inte vara några problem med deras aggregat om man skött filter och kollat till den då och då.
Väldigt "enkel" styrning på detta aggregat men det gör sitt jobb och mindre elektronik som kan krångla.

Är en FTX med plattvärmeväxlare så inte fel att kolla till så att kondensledningen från aggregatet är inkopplad.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Systemair är en stor tillverkare och bör normalt inte vara några problem med deras aggregat om man skött filter och kollat till den då och då.
Väldigt "enkel" styrning på detta aggregat men det gör sitt jobb och mindre elektronik som kan krångla.

Är en FTX med plattvärmeväxlare så inte fel att kolla till så att kondensledningen från aggregatet är inkopplad.
Måste bara fråga om jag förstått rätt. Om jag ställer in aggregatet på hög alltså forcerad ventilation. Visst blir det då ett övertryck i huset?
 
Fransissan Fransissan skrev:
Visst blir det då ett övertryck i huset?
Troligen inte.
Till- och frånluftfläktarna styrs synkroniserat, så du får nog högre eller lägre luftflöde både in och ut med det reglaget.

Synd att det inte var någon installationsmanual i dokumentet du hittade, bara användarmanual. Det borde ju gå att justera fläktarnas effekt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Troligen inte.
Till- och frånluftfläktarna styrs synkroniserat, så du får nog högre eller lägre luftflöde både in och ut med det reglaget.

Synd att det inte var någon installationsmanual i dokumentet du hittade, bara användarmanual. Det borde ju gå att justera fläktarnas effekt.
Ja det tycker jag med. Ska försöka leta fram under dagen
 
Om systemet sattes in 2004 för att minska radon (eller oavsett orsak) bör systemet ha justerats in med korrekta flöden i samband med drifttagning. Låg/medel/hög ändrar precis som KOW konstaterat bara totalflödet i systemet medan förhållandet till/frånluft kommer vara detsamma.

Efter aggregatet tagits i drift 2004 antar jag att ägaren gjort förnyad radonmätning för att kontrollera att resultatet blev som önskat? För korrekt resultat bör mätning utföras under en 2-månaders-period på vinterhalvåret.

Att bara ställa in övertryck på måfå är inte att rekommendera.
 
Får
D Dub361 skrev:
Om systemet sattes in 2004 för att minska radon (eller oavsett orsak) bör systemet ha justerats in med korrekta flöden i samband med drifttagning. Låg/medel/hög ändrar precis som KOW konstaterat bara totalflödet i systemet medan förhållandet till/frånluft kommer vara detsamma.

Efter aggregatet tagits i drift 2004 antar jag att ägaren gjort förnyad radonmätning för att kontrollera att resultatet blev som önskat? För korrekt resultat bör mätning utföras under en 2-månaders-period på vinterhalvåret.

Att bara ställa in övertryck på måfå är inte att rekommendera.


Får försöka hitta en manual så jag ser att dom ställt in rätt eller att jag tar hem ett proffs.
Det verkar vara lågstrålande lättbetong i huset och dessutom finns markradon. Osäker på att dom hade den kunskapen när dom installerade systemet. Detta för att dom några år efter installerade en radonsug. Ventilationen gjorde ingen skillnad på radonet. Däremot gjorde sugen det.
 
K
Du kan inte genom en manual avgöra om det är rätt injusterat, eftersom injusteringen görs i respektive till- eller frånluftsdon efter ett projekterat flöde.

Man skall inte ha övertryck, däremot så förespråkat man i radonsammanhang att ha mindre undertryck än normen, detta gäller främst vid markradon och inte när radonet kommer från byggnadsmaterialet.

Att ha övertryck kan leda till fuktskador i klimatskalet, vilket man helst inte vill ha.
 
K KjellTimell skrev:
Du kan inte genom en manual avgöra om det är rätt injusterat, eftersom injusteringen görs i respektive till- eller frånluftsdon efter ett projekterat flöde.

Man skall inte ha övertryck, däremot så förespråkat man i radonsammanhang att ha mindre undertryck än normen, detta gäller främst vid markradon och inte när radonet kommer från byggnadsmaterialet.

Att ha övertryck kan leda till fuktskador i klimatskalet, vilket man helst inte vill ha.
Det tyder på att huset har störst problem med markradon. Lättbetongen bedöms som lågstrålande 0.25 bekerell. Ser även en drastisk sänkning av radonet när pump sattes in. Ingen effekt av ftx systemet. Ftx installerat 2004 och pump 2010.
Så jag måste hitta var jag kan ändra till lätt undertryck. Kanske kan få ner radonvärdet ytterligare på så sätt.
 
K KjellTimell skrev:
Du kan inte genom en manual avgöra om det är rätt injusterat, eftersom injusteringen görs i respektive till- eller frånluftsdon efter ett projekterat flöde.

Man skall inte ha övertryck, däremot så förespråkat man i radonsammanhang att ha mindre undertryck än normen, detta gäller främst vid markradon och inte när radonet kommer från byggnadsmaterialet.

Att ha övertryck kan leda till fuktskador i klimatskalet, vilket man helst inte vill ha.
Aha respektive till och frånluftdon. Det låter som jag inte kan göra själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.