Sitter i tankarna att flytta ifrån det boende vi har idag
I samband med det så är det ett par fönstee i källaren som borde bytas.

Funderar på att montera in fasta PVC fönster av större tillverkare (Kronfönster) och undrar om man som köpare ser det som en större nackdel än fönster som är i behov av att bytas ut.
 
Det kommer det inte att göra.
Ser de bra ut så kommer "ingen" att backa eller pruta p.g.a. dessa två fönster om det handlar om en normal villa.
De flesta köpare kollar/bryr sig nog inte ens om det är trä/alu/pvc.
 
Korvgubbe
Det är väldigt svårt att svara på utan att veta vad det är för hus. På ett "dussinhus" från säg sjuttiotalet så kan det rent av vara värdehöjande när spekulanter ser att det är bytt till "nya energieffektiva underhållsfria" fönster.
Medan ett charmigt tjugotalas hus med i övrigt väl behållna orginaldetaljer så riskerar du att en dag logga in här och få läsa vilken jubelidiot du är i den nya ägarens ögon som nu till stor kostnad behöver återställa efter din framfart.

I slutändan så är nog den bästa avkastning på investeringen nog ändå en "penselrenovering" oavsett vad det är för hus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Sen beror det ju också på vad det är för sorts rum i källaren, det är väl viss skillnad på ett pannrum eller tvättstuga resp. ett teve- eller sovrum, samt var i landet det är och hur prisbilden för huset ser ut, man förväntar sig att det bara är riktigt bra material i en dyr villa i storstadsområdena men billigt material går bra i billiga hus.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sen beror det ju också på vad det är för sorts rum i källaren, det är väl viss skillnad på ett pannrum eller tvättstuga resp. ett teve- eller sovrum, samt var i landet det är och hur prisbilden för huset ser ut, man förväntar sig att det bara är riktigt bra material i en dyr villa i storstadsområdena men billigt material går bra i billiga hus.
Jag förstår inte ditt inlägg??
Det kan väl ändå inte vara priset som avgör vad som är bra, i så fall så är ju det bästa guld, men det känns för mjukt och tungt?
PVC är väl det bästa materialet funktionsmässigt(lätt, håller länge, bra u-värde och underhållsfritt).
 
Ett par pvc-fönster i källare avskräcker ingen till köp om man för övrigt tycker att huset känns rätt. Kan nog jämställas med tapet/golv som man inte gillar.
 
BirgitS
S sblixten skrev:
Jag förstår inte ditt inlägg??
Det kan väl ändå inte vara priset som avgör vad som är bra, i så fall så är ju det bästa guld, men det känns för mjukt och tungt?
PVC är väl det bästa materialet funktionsmässigt(lätt, håller länge, bra u-värde och underhållsfritt).
Det finns nog en hel del som köper villa i Danderyd och Lidingö som antingen skulle backa ur om det finns PVC-fönster eller direkt kalkylera med fönsterbyte (och därmed inte vilja betala lika mycket).
 
Helt beroende på vem köparen är, hade själv Inte uppskattat pvc fönster
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns nog en hel del som köper villa i Danderyd och Lidingö som antingen skulle backa ur om det finns PVC-fönster eller direkt kalkylera med fönsterbyte (och därmed inte vilja betala lika mycket).
Väldigt tveksam de påverkar priset, jag är för träfönster om man gillar underhåll. För mig är träfönster med aluminium på utsidan lika illa dom pvc/alu. Tror få spekulanter har den kollen att de bryr sig mer än att de ser välskött ut. Sen håller jag med om att ett 20-tals hus med ett genomtänkt utseende skall ha rätt fönster. Arbetarvillor från 40-50talet som slogs upp så billigt som möjligt har inte alls samma charm och där tror jag det kvittar.

Pratar vi sen källare är folk mer oroliga för allt annat än fönster.
 
Vad underbart att få bra och vettiga svar :)
Var ett tag sedan jag var här...

Bakgrunden är att vi snackar om ett "Dussinhus" från 1971 i en ort där priserna inte stigit på samma sätt som i Halmstad som är närmsta orten. Med andra ord ett område där familjer med en budget på 2-2,5 miljoner söker hus

Jag själv har svårt för PVC fönster på grund av det tunga uttrycket. Nu hade vi en mäklare ute som tyckte vi skulle renovera ett par fönster (ja de skulle ha målats om för ett tag sedan) och när jag kollade kronfönsters fasta (de får väl ses som okej kvalitet även om de inte hade öppningsbara i 30 höjd vilket generellt verkar svårt) så hade de "sjukt" bre priser på fönstrena om man köpte ett gäng.
Den kostnaden kände som att man skulle kunna ta och byta ut dem och ge ett bättre intryck på kåken då "alla" fönster utom de som är i vardagsrummet (innanför det glasade uterummet) är bytta efter detta.

Men sedan landade det i att jag själv har svårt för PVC och funderade på om det var en allmän känsla eller jag som var konstig. Har ju sett ett antal i omgivningen som bytt till PVC fönster....
Tolkar det som att de flesta menar på att det kommer ge pengarna tillbaka och kanske till och med öka det hela då de är bytta.
 
Utan att gå in på sakfrågan, vart skall ni flytta?

Att orterna uppför Nissastigen, med pappersbruk/pappersmaskiner som läggs ner på löpande band, inte stiger i värde utan snarare kanske faller till halva värdet är väl inte så förvånande, och inte oväntat.

TOUGH LUCK, som det heter på utrikiska
 
Redigerat:
För mig skulle det absolut inte ge nåt mervärde annat än om man kan sälja dom på Blocket eller så, skulle inte ha kvar PVC i ett hus som jag skulle bo i.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Utan att gå in på sakfrågan, vart skall ni flytta?

Att orterna uppför Nissastigen, med pappersbruk/pappersmaskiner som läggs ner på löpande band, inte stiger i värde utan snarare kanske faller till halva värdet är väl inte så förvånande, och inte oväntat.

TOUGH LUCK, som det heter på utrikiska
Om nu närmsta orten är Halmstad och det är utmed nissastigen så stiger priserna även där.
 
Behöver fönstren bytas?

Vi har i vårt fall källarfönster där det vid en försäljning definitivt skulle komma "ni kan ju kludda lite färg på fönstren" från mäklaren och ett "fönster i behov av ommålning" från besiktningsmannen.

Jag tänker oavsett försäljning eller ej bara skrapa och måla dom. Det är inte komplicerat och ger ett fullgott resultat. Så länge inte någon del är röten är det väl bara att skrapa och måla så ser det finfint ut för en bråkdel av summan?

Jag som köpare hade heller inte brytt mig om de varit bytta eller inte, så länge de ser fräscha och bra ut. Då hade jag bara sorterat in dem i ett "ja, dom kan vi ju byta sen om några år eller så (vilket innebär aldrig)".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.