Ett vanligt konfliktområde i hantverkarsammanhang, är att det normalt sett inte bara är milersättningen för resor, utan man får normalt betala timersättning även för körtiden. Om man tänker efter så är det väldigt rimligt att man får betala för all tid som läggs ned på just mitt arbete, även om det inte är hemma hos mig. Men det kommer i många fall som en överaskning, och ger upphov till konflikter.

Hantverksfirmor är generellt väldigt dåliga på att informera om både bilkostnader och grunden för hur tid beräknas.
 
H hempularen skrev:
Du har rätt i att du skall inte betala för körning som hantverkaren har från sitt hem. debiterbar körsträcka är från firmans adress till dig som kund, eller från hemadressen till dig, om det är kortare.
Tack för att du bekräftar det jag trodde. Vore bra om man kunde trycka upp det svart på vitt så att säga, för den kufen till chef som påstod att så var fallet. Dvs nån regel nånstans som faktiskt säger detta.
Vet du nåt om det?
 
Bad om kostnadsförslag på målning förra året. Kändes mycket oproffsigt men milkostnad nämndes. Ville ha i runda slängar 120000 till 135000 för tvätt skrapning spackel målning byte vindskivor. Inkl linoljefärg. Dock inte fast pris utan en uppskattning på plats efter 10 minuter.

Valde annan firma och betalade i veckan 46250 efter rot inkl allt ovan
 
S Surtant71 skrev:
Tack för att du bekräftar det jag trodde. Vore bra om man kunde trycka upp det svart på vitt så att säga, för den kufen till chef som påstod att så var fallet. Dvs nån regel nånstans som faktiskt säger detta.
Vet du nåt om det?
Vet inte var man skulle kunna läsa det, men det ligger väl snarare på firman att visa att de skulle ha rätt att debitera milersättning även för anställdas privata resor. Att köra hemifrån till jobbet är en privat resa.

Sedan förekommer det att vissa företag (och kanske tom. i vissa kollektivavtal inom byggbranschen) ger körersättning till sina anställda även för resan hemifrån, men det är då en sak mellan den anställde och firman. Du har inte avtal med den anställde, du har avtal med firman.
 
Jag skulle vara väldigt försiktig då jag nu i dagarna anlitat veteranpoolen för att slamma ca 30m2 källarvägg till priset av över 12.000kr det kom två man kl 9.15 och körde kl 15.30 och nästa dag lika så, fast då körde de hem någon timme tidigare och blir debiterad 26 timmar + körersättning, jag fick inte bara väggarna slammade utan även de nyinsatta källarfönsterna innan de tackade för sig och gick hem efter vad de tyckte var avslutat arbete. Nu två veckor efter kan jag sopa ner allt från väggarna med en vanlig sopborste. då det visat sig att de inte använt det material som införskaffades då detta ligger fortfarande kvar oanvänt och som var tänkt för jobbet, utan drygat ut vanligt C bruk med mer grus som de slammat väggarna med. Själv får jag nu jobba i 3 veckor 8 timmar om dagen betala körningen fram och tillbaka själv, för att kunna betala denna faktura finns ingen rim och fason i detta. Så vad gör jag nu?
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Vad du gör? Ja...betala inte fakturan förrän du pratat med företaget och arbetet är slutfört med godkänt resultat.
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Vad du gör? Ja...betala inte fakturan förrän du pratat med företaget och arbetet är slutfört med godkänt resultat.
Ja jag har varit i kontakt med dem och bestridit fakturan. vilken de nu skulle stoppa medans de lovade att de skulle komma och titta på det nästa vecka. Själv blandade jag och slammade den ena väggen på nästan 12m2 som inte blev gjord efter det de hade kört härifrån, Detta tog mig inte ens en timme att dra på och kvasta ut med en kalkborste. Och då stod frugan fortfarande kvar och försökte tvätta rent fönsterna. Och denna vägg har blivit hur bra som helst. och är färdig för målning. Jag tog in dessa för jag behövde få hjälp att hinna bli färdigt innan jul men det kan jag ju glömma nu. Så vi får väl se vart detta barkar hän, avsett vad som nu åtgärdas så är ett sådant här jobb inte värt 12.250 kr
 
Körde dom på fast, löpande eller en kombination av detta när dom lämnade offerten?

Om det gick så snabbt att göra en vägg så har du gjort alla väggar på tre timmar. Kolla om företaget vill ha något för arbetet dom utfört och gör resten själv är mitt tips. Lyckades dom inte första gången så kanske dom inte har kunskaperna för att göra jobbet utan chansade och litade på att det skulle funka.
 
H Holmspel skrev:
Körde dom på fast, löpande eller en kombination av detta när dom lämnade offerten?

Om det gick så snabbt att göra en vägg så har du gjort alla väggar på tre timmar. Kolla om företaget vill ha något för arbetet dom utfört och gör resten själv är mitt tips. Lyckades dom inte första gången så kanske dom inte har kunskaperna för att göra jobbet utan chansade och litade på att det skulle funka.
Det gällde 5 ytterväggar, Då jag tog kontakt med veteranpoolen så förväntade jag mig yrkeskompetens då jag tidigare haft dålig erfarenhet med unga så kallat små företagare. Då jobbet i sig inte var så stort fans det ingen anledning att ta in en offert utan det kördes löpande. Då jobbet dock skulle utföras dök två personer upp vilket jag inte förväntat mig.. Allt var redan förberett och på plats med både material, verktyg, rengjorda baljor, blandare mm. och med en helt tömd källare där vägarna var slipade allt löst borttaget och grovspacklat och 3 nya fönster insatta och städat, det enda som återstod var nu att prima väggarna , snygga till fönstersmygarna och sedan slamma upp till en ytfinish inför en senare målning. Fans dock två ytor kvar på vardera ca 1.5kvm som behövdes grovspacklas som djupast 4 cm och jämnas till innan primning. Primningen bestod av Penetron som skulle målas på som slamfärg som ett första skikt vilket i sig själv tog ca lite mer än 2 tim med blandning och lite snack på tre man då jag deltog. Detta behövde sen sätta sig för att sen kunna dra på ytterligare 3-8mm utkvastat bruk för att få en jämn struktur på hela ytan inför senare målning..
 
H hakan_o skrev:
Visst är det så, då kanske man har förklarat lite luddigt varför man inte kan göra eljobb.

Å andra sidan är väl inte elbehörighet så värst ovanligt? Det vimlar ju t.ex. av småföretag med bara en person i som man då kan förutsätta har behörighet. Men när dessa blir pensionerade kanske dom är mindre sugna på att fortsätta jobba...

Men får Pensionärspoolen bara tag på en elektriker med behörighet är det ju sak samma där att det kan vara flera som jobbar under dennes överinseende.
Ett litet klarläggande när det gäller eljobb: Från 1 juli 2017 måste alla kunna visa upp sin Auktorisation från Elsäkerhetsverket för att visa att de är behöriga. De måste jobba för ett företag som har en ansvarig för regeluppfyllnad. Det står mer på Elsäkerhetsverkets hemsida. En varning för europeiska elektriker som kan ha skaffat en auktorisation utan kontroll.
 
M mickefix skrev:
Jag skulle vara väldigt försiktig då jag nu i dagarna anlitat veteranpoolen för att slamma ca 30m2 källarvägg till priset av över 12.000kr det kom två man kl 9.15 och körde kl 15.30 och nästa dag lika så, fast då körde de hem någon timme tidigare och blir debiterad 26 timmar + körersättning, jag fick inte bara väggarna slammade utan även de nyinsatta källarfönsterna innan de tackade för sig och gick hem efter vad de tyckte var avslutat arbete. Nu två veckor efter kan jag sopa ner allt från väggarna med en vanlig sopborste. då det visat sig att de inte använt det material som införskaffades då detta ligger fortfarande kvar oanvänt och som var tänkt för jobbet, utan drygat ut vanligt C bruk med mer grus som de slammat väggarna med. Själv får jag nu jobba i 3 veckor 8 timmar om dagen betala körningen fram och tillbaka själv, för att kunna betala denna faktura finns ingen rim och fason i detta. Så vad gör jag nu?
Intressant att veta. Ja, detta handlar inte om att anlita deras bygghjälp. Jag var för några år sedan ansluten till dem för extrajobb inom kontor och administration, men fick inte ett enda erbjudande trots att jag var utlovad att få flera jobb. Var också på flera av deras möten, som enligt mitt menande handlade mycket om inbördes beundran. Ja, ja...
 
  • Gilla
mickefix
  • Laddar…
Anlitat dom. Det var rätt dyrt och personen jobbade i sakta mak. Resultatet var ok men inte topp.
 
Anlitade Veteranpoolen för att städa hos oss i tron att man skulle få erfarna städare just för att de marknadsförs som "våra kunniga veteraner" inom just områden som städning. Fick två personer som kom hit, de hade aldrig i sitt liv städat professionellt förut och gick och vispade runt lite så gott de kunde. Katastrof. Bestred fakturan och fick ett argt mail som svar. Rekommenderar aldrig någonsin dem sedan dess....
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
M mickefix skrev:
Jag skulle vara väldigt försiktig då jag nu i dagarna anlitat veteranpoolen för att slamma ca 30m2 källarvägg till priset av över 12.000kr det kom två man kl 9.15 och körde kl 15.30 och nästa dag lika så, fast då körde de hem någon timme tidigare och blir debiterad 26 timmar + körersättning, jag fick inte bara väggarna slammade utan även de nyinsatta källarfönsterna innan de tackade för sig och gick hem efter vad de tyckte var avslutat arbete. Nu två veckor efter kan jag sopa ner allt från väggarna med en vanlig sopborste. då det visat sig att de inte använt det material som införskaffades då detta ligger fortfarande kvar oanvänt och som var tänkt för jobbet, utan drygat ut vanligt C bruk med mer grus som de slammat väggarna med. Själv får jag nu jobba i 3 veckor 8 timmar om dagen betala körningen fram och tillbaka själv, för att kunna betala denna faktura finns ingen rim och fason i detta. Så vad gör jag nu?
Enkelt!

Reklamera att arbetet inte utförts fackmannamässigt och måste göras om. Fel material har använt med resultat att putsen lossnat från väggen.

Begär skriftligen att få tillbaka pengarna. Om de vägrar, finns säkerligen någon ansvarig hos Veteranpoolen att tala med. Dessutom bör det hos Veteranpoolen finnas en försäkring som täcker felaktigt utfört arbete.
Hälsningar
Toyiks
 
  • Gilla
mickefix
  • Laddar…
Jag letade elektriker och alla vanliga firmor var upptagna som vanligt. Körde via veteranpoolen och fick en väldigt bra "gubbe", runt 60-65 år kanske.

Han satte in fyra jvb, byte ut ett skåp och lite annat pil som jag önskade.

Supernöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.