Det låter som en udda uppsättning. Vad finns det där nu?
 
Varför varmvatten på el?
Om du tänkt sätta en pelletsbrännare i oljepannan så borde det sitta en VVB i pannan.

Protte
 
L
S SophK skrev:
Så pelletsbrännare, acktank på 500l och varmvattenberedare 300l på el och jag är redo för vintern?
Ska du köra med pellets , så räcker det med 500 , eller ingen ,men om du tänker hitta massor med ved ( i #1 säger du att det är en ved och en olja ) och elda med det , så ska du ha 1500
 
Jag tror inte att du riktigt förstår hur en pelletspanna fungerar.
Som du skriver så har pannan en inbyggd tank. Den ligger säkert i storleksordningen 100 liter. Därifrån tas vatten till värmesystemet, och den tanken värmer även upp tappvattnet (till dusch osv).
Det pelletsbrännaren i grova drag gör är att den känner av temperaturen i pannans tank. Om den går under en viss nivå (som du kan ställa in själv) startar den brännaren och värmer upp tanken igen. Alltså behöver du ingen extra acktank, allt sådant finns inbyggt i pannan.

Det du behöver kolla upp är hur enkelt och lämpligt det är att konvertera den befintliga pannan. Kanske är det bättre att slänga ut den gamla och sätta in en ny mer effektiv pelletspanna.
 
L
P PatrikJo skrev:
Jag tror inte att du riktigt förstår hur en pelletspanna fungerar.
Som du skriver så har pannan en inbyggd tank. Den ligger säkert i storleksordningen 100 liter. Därifrån tas vatten till värmesystemet, och den tanken värmer även upp tappvattnet (till dusch osv).
Det pelletsbrännaren i grova drag gör är att den känner av temperaturen i pannans tank. Om den går under en viss nivå (som du kan ställa in själv) startar den brännaren och värmer upp tanken igen. Alltså behöver du ingen extra acktank, allt sådant finns inbyggt i pannan.

Det du behöver kolla upp är hur enkelt och lämpligt det är att konvertera den befintliga pannan. Kanske är det bättre att slänga ut den gamla och sätta in en ny mer effektiv pelletspanna.
Menar du mig , i så fall sa jag att ha en 500 eller ingen
 
L Liteavvarje skrev:
Menar du mig , i så fall sa jag att ha en 500 eller ingen
Nejnej, jag litar absolut på att du vet hur en pelletspanna fungerar :)
Syftade på trådskaparen, tänkte att det var underförstått. Det var det visst inte.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Jag backade ur köpet efter besiktningen. Herrejävlar vad mögel!

Betalade 6300 för besiktningen och nästa köpare vill köpa de av mig, vad är rimligt att sälja protokollet för? Vill bara få allt ur världen då jag gick 150.000 över budget och köpte ett annat.
 
L
5500 :- och ta smällen med jämnmod ,ingen överkurs , då kanske han inte vill köpa det , du fick ju reda på saker , backade ur , och har nytt nu
var glad :)
 
Mer än halva priset tror jag är svårt att få. Man tappar ju möjligheten att vars med om man bara köper ett protokoll.
 
Är 3000 rimligt?

Nya huset är f.ö byggt -82 med mekaniskt drag, ingen källare. Så glad att jag backade!
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är rimligt. Fullt pris är inte rimligt eftersom köparen inte har möjlighet att reklamera besiktningen (det är alltså mer värt för dig). Samtidigt som 3000 kr är kaffepengar för att undvika att göra bort sig i fastighetsköp.
 
Grymt! Då lägger jag fram det som förslag.
 
Hälften är vad jag fick för besiktningsprotokoll. Säljaren köpte det.
 
  • Gilla
Polacoloco
  • Laddar…
Staffans2000
Generellt vid felköp eller av annan anledning ny vara skall säljas, är en god tumregel (he he...) att halva nypriset är ett rättesnöre. Om man däremot inte vill få varan såld, skall man i annonsen skriva -"Exklusivt intyg i nyskick. Nypris 6300, nu ändast 6000! Prutat och klart!!! Obs. Inga byten! Talar endast svenska"
 
Dom nappade på 3000, jag är nöjd! :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.