Tjo!

Har lagt lite marksten på baksidan. Har även lagt stenmjöl i skarvarna och sopat ner. Har märkt att vissa stenar ligger lite ojämnt, kanske någon mm hit och dit, vilket antagligen beror på slarv vid läggningen, är en glad amatör :) Syntes inte vid läggning utan först när skarvarna fylldes, det är nivåskillnader mellan vissa stenar.

Kollade diverse guider och många av dem förespråkar att man kör med markvibrator efter plattor och stenmjöl för att göra ytan 100% slät och för att stenmjölet ska sätta sig i skarvarna. Är detta något att rekommendera? Någon speciell typ av vibrator eller inställning i så fall? Vill ju inte köra sönder något.

Underlaget fixade min granne, jag beställde stenflis och stenmjöl och grannen som också höll på med stenläggning vid tillfället erbjöd sig att komma och "padda" det hela så det blev hårt och bra. Därefter körde jag ut stenmjöl som jag rakade med tre brädor och därefter lades stenarna som försiktigt knackades på plats i stenmjölet med en gummihammare. Det är väl kanske 1 cm stenmjöl under markstenen.

Det syns ganska tydligt att vissa stenar ligger lite ojömnt men helheten ser dock bra ut. Hade varit perfekt om man kunde köra över hela ytan med en padda igen för att "släta ut" det hela lite.

Funkar det eller är det bara att gilla läget och ha lite ojämn yta? Grannen gjorde färdigt sin uppfart medans vi var på semesterresa, och nu är grannen själv på semester en månad så kan inte fråga där hur de gjorde :/

Varför gjorde jag det själv? Tja, hade inget att göra och lokale stensättaren skulle ha 1000 spänn kvadratmetern.

Tacksam för hjälp.

/Herr HLH.
 
Yes, en padda gör att det blir sådär äckligt slätt, håller sig slätt bra också (iallafall där jag kört) så åk iväg och hyr en mellanstor
 
Börja med att vattna, och gå och stampa lite med fötterna samtidigt, brukar hjälpa.
 
L
Glöm inte om du hyr , det ska vara en matta under paddan , annars kan du repa sönder stenarna eller att dom spricker vid smällar på ett hörn
 
  • Gilla
sesanor
  • Laddar…
Eller så köper du ett par skivor plyfa att köra på.
 
L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Eller så köper du ett par skivor plyfa att köra på.
Smäller som bara F-N , låter som en hel arme med kulspruta större sort , dubbla hörselskydd
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Glöm inte om du hyr , det ska vara en matta under paddan , annars kan du repa sönder stenarna eller att dom spricker vid smällar på ett hörn
Bra tips, är det nåt man får till? Eller måste man fixa nåt själv. Tror inte jag har något som håller måttet...
 
L
Finns tror jag som tillägg på hyrfirman
 
Hej

Lite off topic och kanske en dum fråga för samtliga.

Kan man skippa vibratorkörningen på gruset och bara köra på stenarna istället?

Tacksam för svar
 
Skulle inte skippa att vibrera innan
 
Såhär gör anläggare, eller iaf de jag känner.

Sten/bergkross 8-16 -- Padda -- Stenmjöl -- Padda -- Dra av -- Lägg stenen (inte banka ner, bara lägg på plats!) -- Sopa i stenmjöl -- Padda.

Paddan för sista steget behöver inte vara stor, den vi använde var en 45kg och det räcker gott och väl! :)
 
  • Gilla
Stenshult24 och 2 till
  • Laddar…
En gammal trasmatta borde funka bra om man inte har någon gummimatta.
 
Ett annat alternativ är att ha flödigt med stenmjöl/fogsand ovanpå plattorna så man inte paddar direkt på plattorna utan har sand mellan.
 
Ställer mig i kö utav frågor, och undrar.... vissa verkar förespråka flis 2-4 istället för stenmjöl för att myror trivs sämre i detta. Vad säger ni om detta? Dessutom, när du lägger fog.... åker inte denna ner imellan 2-4flisen? :thinking:
 
C crazytok skrev:
Ställer mig i kö utav frågor, och undrar.... vissa verkar förespråka flis 2-4 istället för stenmjöl för att myror trivs sämre i detta. Vad säger ni om detta? Dessutom, när du lägger fog.... åker inte denna ner imellan 2-4flisen? :thinking:
Kan bara svara för min egna del (som är helt taget från min Svärfar som jobbat inom branschen i 20 år) och jag kör med 0-4 stenmjöl och som övre bärlager kör jag med krossgrus 8-16 (antingen stenkross eller bergkross).

Myror är myror så jag tror det är lite båg. Vill myror bygga bo så gör dem det i vilket material du än väljer :):p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.