Status
Tråden går ej att kommentera.
Hur skulle ni tolka detta, om grävaren ni anställt säger, då man begär att få räkningen för arbetet utfört så man får det betalat, att det är inte bråttom med räkningen men det är lite över 10000kr just nu. Ifall det kommer mera jobb så kan han hålla ärendet öppe. Vid tidpunkten såg det sannolikt ut då att vi skulle göra mera jobb, men vi gjorde faktiskt resten av jobbet själva med spade och skottkärra.

Sen kommer räkningen, en ganska lång tid senare faktiskt, jag hade innan räkningen kom tänkt anställa honom igen för att gräva upp för en grund till ett förråd, men knappast längre. Hursomhelst, det som sades vara lite över 10000kr blev till en faktura på 18000+. Han säger det blev 14000 + moms så därför är det högre.

Jag var nu inte beredd att det skulle kasta såhär mycket så från hans uppskattning, några tusen hade jag kunnat ta och leva med... Jag var inte heller underförstådd att han gav priset exkl moms... Allt kring detta är tyvärr väldigt flummigt och det tog en lång tid mellan uppskattningen och att få fakturan. Vad tycker ni, borde vi bestrida del av fakturan, skulle väl tycka 14000 inkl moms skulle ligga närmare sanningen...

Ska nu åka dit idag och tala med honom, förmodligen har han papper på han vill visa, men det kan va skrivna idag för allt vi vet, han skriver som skriver i ett gammalt häfte med blyerts så det är inte senaste tekniken som gäller.
 
Svårt när man har ett så löst avtal, jag hade nog inte hajjat till altlför mkt på en räkning på 14000 kr ("lite över 10000")...men allt skall ju vara inkl moms, man får inte ge priser ex moms till privatpersoner...

/K
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ja det är även så jag resonerar, hade det varit 14000 hade jag betalat.
 
Huvudregeln är väl att man till privatperson/konsument pratar i priser inklusive moms. Har dock varit med om liknande, och när det just blev tydligt att priset jag fått var exklusive moms så var det bara att bita i det sura äpplet och betala.
Förklara din besvikelse på ett schysst sätt så kanske det bygger en bättre relation framåt!
 
  • Gilla
Byggvargen
  • Laddar…
Microkatten
Min erfarenhet av mindre hantverkare och entreprenörer är att de muntligt sällan anger priser inkl moms till privatpersoner, trots att de enligt lag är skyldiga att göra det. De är fokuserade på vad de själv skall tjäna, inte vad kunden skall betala. Så en muntlig prisuppgift bör alltid följas av en följdfråga om det är inklusive moms.

I detta fall, kan du inte bara prata med grävaren och påpeka att räkningen är högre än vad han själv gav sken av? Samt fråga varför det i så fall blev dyrare än beräknat? Kanske kan ni komma överens utan att ta till brösttoner...
 
Svårt med småföretagare som inte är vana vid privatkunder som inte får dra momsen, men rent rättsligt håller inte det han gjort. Att först lägga på 40 % på ett redan givet estimat och sen också lägga på moms, båda de sakerna åker han på i en process enligt konsumenttjänstlagen respektive prisinformationslagen. Därmed inte sagt att man vill ta det dit.

Vad gäller avvikelse från det estimerade priset är det 36 § konsumenttjänstlagen som gäller och då tillåts max 15 % avvikelse. Vad gäller momsens ingående är det den prosaiskt döpta prisinformationslagen, se särskilt andra paragrafens fjärde sats.
 
Jag tror att en jämkning av priset till 13–14 tkr skulle ske i domstol. "Lite över" kan väl få vara 15–20 % kanske, och så 15 % fel på det.

Och vill ni ändå inte anlita honom igen så är det väl bara att bestrida del av fakturan, även om jag iofs inte tror att han försökt lura er.
 
Chansen om en framtida anställning är nog körd oavsett hur det ligger till. Ärligt misstag eller ej, går inte att anställa en som man inte kan lita på kan ge en korrekt prisbild. Jag får magsår av hela den här grejen, lättstressad är jag och gillar int att behöva börja tjafsa och förhandla om sånthär. Jag tror snarare han är en person som gillar att förhandla och pruta och hålla på, själv skulle jag börja fundera på att såga av en lemm före...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde hus och pratade priser med hantverkare, grävare osv så var det väldigt olika vad dom angav. Vissa angav inkl moms vissa exkl moms. Det är nog ganska vanligt....

Skulle nog säga att man själv bör vara uppmärksam om detta och se till att man har koll på om det är inkl eller exkl moms!

Kanske är det lag på att dom måste ge pris inkl moms till privatperson, det har jag inte en aning om. Men är det bara muntligt så lär ni inte komma någonstans med det ändå.... finns inga bevis på vad som är sagt. Såvida inte hans pris då är orimligt högt vill säga!

Tycker ni att 14.000kr hade varit ett rimligt pris, och han säger 18.000, möts då halvvägs och förklara missuppfattningen och att 16.000kr skulle kännas mer ok från din sida.

Förklara även att du haft i åtanke att anlita honom fler ggr, men med detta i bakhuvudet lär du fundera en extra gång över om det ska bli aktuellt.
 
Min erfarenhet är också att hantverkare och i synnerhet entrepenörer som t.ex. grävmaskinister ofta pratar exkl moms. Varför de gör det kan man ju spekulera i.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Chansen om en framtida anställning är nog körd oavsett hur det ligger till. Ärligt misstag eller ej, går inte att anställa en som man inte kan lita på kan ge en korrekt prisbild. Jag får magsår av hela den här grejen, lättstressad är jag och gillar int att behöva börja tjafsa och förhandla om sånthär. Jag tror snarare han är en person som gillar att förhandla och pruta och hålla på, själv skulle jag börja fundera på att såga av en lemm före...
Om detta känns som en "förhandlingsgrej" så är det väl bara att ge ett motbud, då torde han inte kunna bli sur över det ? :)

Säg att du utgick ifrån att det var ink moms, eftersom du som privatperson alltid förväntar dig det, och att lite över inte borde innebär mer än max 20% över...dvs 12000. Är han en "prutare" kommer han nog dra ngt i stil med hans kostnader, han måste betala in momsen osv osv och ge ett motbud (samma eller ngt lägre) - men i slutet kanske du kan sikta på att ge honom 14000-15000 kr då

En tumregel vid prutning (som är någorlunda jämbördig iaf) är väl att man siktar på ett slutbud som brukar ligga ungefär mittemellan utgångsbudet och "lägsta pris" - dvs säger han 18 och du 10 (det var ju det han sa det låg på "cirka") så hamnar ni på 14. Går du ut med 12 så kanske det blir 16 osv...

För vissa är det jobbigt med en sån ge och ta process, andra älskar det - se det som att du lär dig ngt på det :)

/K
 
tommib
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt med småföretagare som inte är vana vid privatkunder som inte får dra momsen, men rent rättsligt håller inte det han gjort. Att först lägga på 40 % på ett redan givet estimat och sen också lägga på moms, båda de sakerna åker han på i en process enligt konsumenttjänstlagen respektive prisinformationslagen. Därmed inte sagt att man vill ta det dit.

Vad gäller avvikelse från det estimerade priset är det 36 § konsumenttjänstlagen som gäller och då tillåts max 15 % avvikelse. Vad gäller momsens ingående är det den prosaiskt döpta prisinformationslagen, se särskilt andra paragrafens fjärde sats.
De juridiska tipsen är bra men inte tillämpliga för TS, som uppger Malax (i finska Österbotten) som ort.

I själva sakfrågan vet jag inte säkert hur det fungerar i Finland med moms men här i Sverige skulle jag definitivt bestridit fakturan. Hantverkare ska ge pris ink. moms till privatpersoner. Om de tycker det är svårt att räkna får de lägga till ett "+moms" både muntligt och skriftligt. Om avtalet är muntligt är det upp till hantverkaren att förklara varför det angivna priset skulle varit ex. moms.
 
Du vet väl hur länge han var hos dig ? 18000:- är ju i princip två dagar inkl transport. Kan ju hålla med om att 18` är lite mer än drygt 10´.
 
tommib tommib skrev:
De juridiska tipsen är bra men inte tillämpliga för TS, som uppger Malax (i finska Österbotten) som ort.
Ah! Jag skyller på Gustav IV Adolf.

I övrigt hänvisar jag till juridikens allt överskuggande svar: det beror på.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Nu var det här tydligen i Finland, vet inget om konsumentlagstiftningen i Finland.

I Sverige säger konsumenttjänstlagen, att om det ges en prisuppskattning för ett arbete på löpande räkning så får den överskridas med max 15%. Utöver detta så har man hela systemet med ändringar, oförutsedda svårigheter osv. Och sådana kan få kosta mer, men då måste hantverkaren först meddela kunden och få accept (=beställning).

I det här fallet hare hantverkaren uppskattat att den kommande räkningen blir på ca 10 000. MEN här är avsevärd skillnad mot 15% regeln i konsumentjänstlagen. Detta var när arbetet redan var utfört.

Dvs. såvitt jag förstår av tråden, så fanns det ingen prisuppskattning innan arbetet påbörjades, utan det var löpande räkning, som kostar vad det kostar.

Därmed tror jag inte firman är bunden av efterhandsuppskattningen. Och därmed så har firman inte heller gjort något avgörande fel som inte ger denna efterhandsuppskattning inkl. moms.

Han hade ju lika gärna kunnat ge en korrekt prisuppskattning på 18 000 när du frågade, arbetet var redan utfört, det kostar 18 000.

Sedan är det en helt annan fråga om priset är skäligt. Om du inte i förväg kommit övverens om ett pris, så får firman inte debitera ett oskäligt pris. Så har just den här firman för just ditt projekt en timpeng på 10 000, för en grävmaskin som andra firmor brukar debitera 900 kr i timmen för, så är det ett oskäligt pris. Oskäligt pris (ex. 10 000/h) är helt OK om det har avtalats i förväg.

Och om vi inte vet vad som grävdes, hur det gick till att få dit grävmaskinen osv så går det inte att ha ngn uppfattning om huruvida priset är rimligt. Om det ex. är en enkel grop som borde gå att gräva på 5 minuter med rätt grävare, så låter 18000 som helt orimligt, men bara transport av maskinen fram o tillbaka kan kosta uppemot 10 000.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.