Jag håller på med badrumsbygge i källaren på ett fritidshus (västkuststuga från -66). Min tanke är att dra PEX (rör i rör, 25mm) och flexslang 16mm för el genom träbjälklaget. De flesta balkarna är ca 155x55 + en extra regel enligt bilden på 25x55. Bjälklaget ligger med cc 60 och spännvidd på 5,1m.

Nu funderar jag på om det är bäst att gå genom den extra regeln eller om jag ska gå närmare mitten av huvudbalken enligt
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/barformaga--bjalklag/

Kan den extra regeln ha ngn vidare påverkan på hållfastheten?

Tack på förhand!
 
  • Bild på träbjälklag i källare med tillagd regel och mätsticka som visar dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Borra där du vill, där det blir lättast. Om bjälklaget är så pass snålt dimensionerat att ett gäng borrhål skulle påverka bärförmågan så kanske du skulle fundera på att möblera längs ytterväggarna också
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Mitt i huvudbalken är bäst, men som Emil skriver så kommer det att hålla varthelst du borrar, det är relativt små hål, värre om du ska genom med ett 110 avloppsrör.

Protte
 
Det var tydligt ang vart jag kan borra! :)
Ngn som kan svara ang den extra regeln, gör den ngt för hållfastheten?
 
E
Det beror på hur den sitter infäst i bjälklaget. Det gör däremot varken till eller från om du borrar i den eller inte, förutom att du får borra genom mer trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.