Vilken robotgräsklippare rekommenderas för en enkel gräsmatta på 230 kvm?

Prioriterar driftsäkerhet och den får gärna kunna klippa på natten alternativt klippa snabbt. Är inte intresserad av en som kör runt hela dagarna.

Några tips? Begagnat som nytt är intressant.
 
Den minsta modellen automower från Husqvarna funkar fint på den ytan. Alt så går du upp en modell så minimerar du klippten ännu mer. Har provat andra märken men bytte sen till HQ am, som vanligt får man vad man betalar för. am bara går å går till skillnad från Bosch jag hade innan, den behövde rätt mkt assistans...
 
Ja, man har förstått enligt tester att husqvarna gör det här bra.

Är det automower 105 för 9 000 kr du tänker på?

Hur står den sig mot större modeller? Är skillnaden främst kapaciteten att Kunna Klippa mer gräs?
 
Kapaciteten som anges är om klipparen klipper dygnet runt 7 dagar i veckan vill jag minnas.
 
Tack för svaret!

Jag har möjlighet att köpa en husqvarna automower 220ac av en bekant. En dyrare men äldre modell som bara har gått ett par hundra timmar.

Skulle det vara en bättre maskin för mig eller har det hänt såpass mycket så att en maskin som är hälften så dyr nu som då ändå är bättre?
 
Batterier har ju en livstid på bara några år så du bör nog räkna in ett batteribyte i kalkylen också.

Titta även på Gardenas modeller. De ägs av HQ och är i princip samma maskin (det syns om man jämför dem i butik) men till ett lägre pris.
 
Men om jag kan få en 220ac för säg 6000 kr. Är det en bra deal? Bättre än en ny 105:a för 9000 kr?
 
Köper du en ny behöver du köpa ett "installationspaket" också. Det ingår med Gardenas maskiner. Jag vet inte vad ett batteri kostar men jag skulle gissa 2000.
 
Får kolla på kostnaden av batteri. Men hur tror ni maskinerna står sig mot varandra?
 
Jag hade köpt den begagnade.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Till 230ACX kostar ett batteri 800 spänn, ett NiMH på 18 volt.

Protte
 
Nu stökar jag till det ännu mer och slänger in en Gardena R50li i matchen.

Löser den att klippa 220 kvm gräsmatta snyggt, driftsäkert och utan att gå hela dagarna?
 
Ja, inga problem.
 
En bättre beg 220 modell är ju smart för den fixar att klippa snabbare, dock så behöver du som ovan nämts ett installationskit men märk väl att det går bra med vilken begränsningskabel som helst, nytt battteri kanske också behövs inom kort. Jag har 570m2 att klippa, konfiguration på HQs hemsida föreslår 105an men jag gick upp en storlek till 310 som klarar 1000m2 på 14 timmars klippning, specad klippkapacitet är
Baserad på ett dygn inkl maskinens vilotid. Jag kör ca 10h per dag 5 dar i veckan med fantastiskt resultat
 
D danielte skrev:
Men om jag kan få en 220ac för säg 6000 kr. Är det en bra deal? Bättre än en ny 105:a för 9000 kr?
Skulle helt klart köra med en 220.
Har själv haft min i 6 år utan bekymmer . Bara ett batteri byte efter 4 år ,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.