hahalj
Ska renovera några fönster på huset, fönstren är gamla men träet i bra skick.
Jag har målat husfasaden i Demidekk Ultimate och tänker måla fönsterbågarna i Demidekk Ultimate Fönsterfärg.

Jotun rekommenderar deras Visir Oljegrunning för grundningen, hur står sig det jämfört med att grunda med linolja?
Går det ens att använda linoljegrundning i kombination med moderna färger som Demidekk Ultimate?
 
Om du funderar på att använda linolja som grundolja tycker jag att du fortsätter med linoljefärg till dina fönster.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
hahalj
Jag förstår att det är bäst med linoljefärg på linoljegrundat trä, men min fråga var om det är nån skillnad i hållbarhet mellan att grunda med linolja vs Demidekk Visir oljegrunning?
Och om det så skulle vara att linoljegrundning är överlägset allt annat, är det att rekommendera även då jag tänker måla med Demidekk Ultimate fönsterfärg ovanpå? Det är den fönsterfärgen jag kommer använda, ingen gammaldags linoljefärg.
 
Följ färgtillverkarens råd, då har du en möjlighet att reklamera om det inte blir bra.
 
hahalj
Ja, de rekommenderar ju det jag har tänkt använda. Men sedan så läser man på och "alla" säger "linolja är bäst" osv så man undrar ju. Har inte lyckats hitta nån riktig jämförelse, får känslan av att de som säger linolja aldrig skulle befatta sig med moderna akrylatfärger öht av ren princip, inte baserat på fakta. Men jag kanske har fel.
 
hsd
Linolja är bäst :p
För ett par år sedan målade jag fönster med modern vattenbaserad färg (känt märke), nytt virke grundolja grundfärg 2varv färdigfärg och i förra veckan såg jag färgsläpp :geek:(visserligen solsidan)
Där jag använt linoljefärg tidigare sitter den kvar, okey linoljan är jobbigare att använda och inte lika tillgänglig men kostnadsmässigt blir linoljan billigare:whistle:
Linoljefärg mattas lite men vill man återfå glansen behöver man inte måla om alllt det räcker med ett tunt lager linolja ;)
 
hahalj
Ok, tack för att du delar dina erfarenheter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.