Vi bor i 70-talshus med krypgrund. Marken är täckt med plast och det är betonggrund, så inget organiskt material nere i grunden. Har inte varit problem med påväxt eller liknande.

Förra ägarna installerade en egen fläkt som har till syfte att skapa ett undertryck i krypgrunden. En vanlig kanalfläkt typ som trycker ut luft i ett av ventilhålen, de övriga ventilerna har de tätat med fogskum för att undvika att luft tas utifrån.

Idag upptäckte jag ett sus i köket som jag inte hört tidigare (bott i huset i 8 år). Visade sig att krypgrundsfläkten drar lite luft från skarven golvet/väggen på ett ställe. Precis vid en golvlist.

Samma problem uppstod i ett annat rum då man borrade snett ner genom väggen i samband med att man installerade fiber för ngt år sedan . Blir ett starkt sus från att luft dras från boytan ner i krypgrunden...
Vid det tillfället tryckte fiberkillarna ner fogmassa i det borrade hålet tills dess att det blev tyst.

Vad är bäst att göra?
Ska man försöka täta med byggskum eller liknande nere i krypgrunden, runt alla ytterkanter där det riskeras att luft dras in från boytan?
Finns det några risker med att göra på detta sätt?

Tätar jag endast invändigt antar jag att draget fortsätter, men nu "endast" inifrån väggen... Men blir ju tyst inomhus.

Vet att fläktlösningen inte är fackmannamässigt utförd, men oavsett typ av ventilation, så vill vi ju ha tätt mellan krypgrund och boyta.
 
Täta underifrån om du kommer åt i krypgrunden. Vet du vilka problem förra ägaren trodde sig ha?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Täta underifrån om du kommer åt i krypgrunden. Vet du vilka problem förra ägaren trodde sig ha?
De satte ner fläkten för att undvika att doft från de impregnerade syllarna skulle gå upp i huset. Syllarna bytte vi ut för 7 år sedan. Man gjöt då även upp dem ca 10 cm, till golvnivå.

Men eftersom samtliga ventiler var tätade, och att självdrag inte heller är en optimal lösning, så har vi låtit fläkten snurra på.

Nere i krypgrunden är det som en klack vid ytterväggarna som gör att man inte riktigt ser hur tätningen blir, utan man kommer nog lite på vinst och förlust spruta upp ngt att täta med.

Några förslag på lämpliga tätningsskum?
 
Om det är enkelt att öppna upp vid ventilerna skulle jag göra det och skippa fläkten. Annars kör vanligt byggfogskum.
 
  • Gilla
-Emil-
  • Laddar…
Jag skulle säga tvärtom, låt fläkten gå och håll ventilerna i grunden stängda om ni inte kan se några problem i grunden.
Eventuellt kontrollera om det finns någon hastighetsreglering till fläkten eller montera det.

Tanken med fläkten är att hålla lukt nere i grunden och att dra ner varm/torr luft från bostaden för att torka ut grunden.

Så denna fläkten är inte tänkt för att ventilera bostaden utan det skall lösas med någon form av sug i badrum m.m.
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Tanken med fläkten är att hålla lukt nere i grunden och att dra ner varm/torr luft från bostaden för att torka ut grunden.
Oftast är ju inneluften varm och fuktig. När den sugs ner i grunden och kyls ner så blir det kondens.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Kostar ju en del. Men den ultimata lösningen är ju att byta till en sorptions avfuktare. Du borde ju inte ha någon lukt längre, då syllarna är bytta. Så det problemet är löst. Återstår krypgrundsproblematiken som alltid är ett vågspel. Din lösning verkar ju fungera med avseende på grundens avfuktning, men den ger andra problem (undertryck som suger luft från boytan, vilket troligen inte är bra, eller åtminstone inte ekonomiskt). Byter du till en sorptionsavfuktare slipper du det undertrycket, samt att grundens avfuktning garanterat är under kontroll. Typ dessa: https://www.luftbutiken.se/krypgrundsavfuktare/7920-airgreen-a-250-pro-avfuktare.html
 
  • Gilla
Mathiasmikaelaloke
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Jag skulle säga tvärtom, låt fläkten gå och håll ventilerna i grunden stängda om ni inte kan se några problem i grunden.
Eventuellt kontrollera om det finns någon hastighetsreglering till fläkten eller montera det.

Tanken med fläkten är att hålla lukt nere i grunden och att dra ner varm/torr luft från bostaden för att torka ut grunden.

Så denna fläkten är inte tänkt för att ventilera bostaden utan det skall lösas med någon form av sug i badrum m.m.
Det finns en gammal hastighetsreglerare installerad, som jag inte trodde fungerade alls. Men testade nu att vrida ner den och då försvann det mesta av vindljudet i köket, så gissar att den gick ner på lägre varv nu.

Så du tänker att det inte är ngn större fara att den drar luft från huset? Jag trodde det minskade undertrycket i krypgrunden, samt att det fanns risk för att fuktig luft drogs ner och kondenserade mot kalla ytor nere i krypgrunden och riskerade att bli fuktproblem.

Ska försöka komma ner i grunden idag (vilket är lite omständigt) och se hur det ser ut. Upplever jag inga problem så avvaktar jag nog med att fogskumma.

Men kommer nog att lägga silikonfog inomhus, för suset är sjukt jobbigt när det uppstår!

Men jag tar gärna emot fler råd och förslag!
 
P Per i Hamrånge skrev:
Kostar ju en del. Men den ultimata lösningen är ju att byta till en sorptions avfuktare. Du borde ju inte ha någon lukt längre, då syllarna är bytta. Så det problemet är löst. Återstår krypgrundsproblematiken som alltid är ett vågspel. Din lösning verkar ju fungera med avseende på grundens avfuktning, men den ger andra problem (undertryck som suger luft från boytan, vilket troligen inte är bra, eller åtminstone inte ekonomiskt). Byter du till en sorptionsavfuktare slipper du det undertrycket, samt att grundens avfuktning garanterat är under kontroll. Typ dessa: [länk]
Den verkar ju vettig! Tack för tipset!
Läste bara igenom lite snabbt om den. Bygger den också på tanken att inluftsventiler ska byggas igen, eller kommer jag behöva öppna upp dem om jag köper en sådan?

Tar gärna emot tips på installatörer/butiker i Lund/Malmö-området!
 
Redigerat:
Avfuktare vill ha stängda utrymmen. Iom att de tar bort fukten i luften vill du inte ha in ny fuktig luft som behöver avfuktas.

Tänk på att på något vis ordna så du har koll på om avfuktaren slutar fungera. Det vore synd att täppa igen grunden med en avfuktare som sedan lägger av och du inte märker av det förren det är försent.
 
Jag är inte helt med: Drar man ut luft från grunden så måste man ju tillföra luft ?!
Antingen via ventiler till ute luft, eller ngn kanal till inneluft.

Alternativet är att ha en cirkulationsfläkt som bara cirkulerar luften nere i grunden.

Så länge som luft förs ut kommer den behöva komma ned, så antingen öppnar ni ngn ventil ut, sätter ngn kanal till inneluft eller så kommer luften "hitta egna" vägar, dvs tillförseln blir okontrollerad.

Sen kan man förstås skapa ett undertryck genom att se till att det dras ut lite mer luft än det som kommer in - det är ju så man brukar göra - dvs man kontrollerar tillförsel vs fläktens utsug och justerar tills det blir lagom. Har ni ljud och problem med att det drar ut i springor osv så bör ni nog ställa ned fläkten (som ni har gjort nu ) eller öppna ngn ventil eller dela ventil för tat föra in lite mer luft.

/K
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
Så här har vi kört i 12 år. Bara för att säkerställa att eventuell lukt från balkar (tryckta) inte skulle nå upp. Jag har tätat alla golvspringer successivt under åren. Det verkar ha blivit torrare under huset efter att jag satte in fläkten. Möjligen för att dräneringen är gammal och fukttrycket är större än vad som kommer uppifrån.

Max ström på fläkten är ca 125 W. Kostnad ca 6 kr/dag. Dock inte inräknat vad den evenuella värmeförlusten kostar. Dock är huset sedan förra sekelskiftet så det drar lite varstans.

Detta var faktiskt en lösning som besiktningsmannen föreslog. Dock ville han att vi skulle dra rör till alla utrymmen under huset. Då utrymmena har öppningar tyckte jag att det var onödigt och bara satte dit en fläkt. Mycket tillfreds med den lösningen.
 
M Metroid skrev:
Den verkar ju vettig! Tack för tipset!
Läste bara igenom lite snabbt om den. Bygger den också på tanken att inluftsventiler ska byggas igen, eller kommer jag behöva öppna upp dem om jag köper en sådan?

Tar gärna emot tips på installatörer/butiker i Lund/Malmö-området!
Ja. Sorptionsavfuktaren ska jobba i ett instängt utrymme (puggade ventiler). Den suger in luft, avfuktar den, och blåser sedan tillbaka torr luft (dvs den cirkulerar luften internt i grunden). Den fuktiga luften blåser den ut ur grunden. Blir alltså inget undertryck. Inga problem med att ha koll på dess funktion och grundens status, då du har en trådlös display inne i huset som ger dig status på apparaten och grunden. Sorptionstekniken fungerar mycket mer effektivt än en "vanlig" avfuktare som genererar vatten som måste ledas bort på något sätt, samt att den inte är så effektiv om det är kallt. Jag tror också att det kan bli billigare drift då den bara går när det behövs (hygrometerstyrd).
 
Som du säger "den fuktiga luften blåser den ut ut grunden", så skapar den ett konstant undertryck i grunden, det främhävs ofta som ett försäljningsargument att man slipper dålig lukt som tränger upp.
Modellen som du länkade till blåser ut 35m3 luft/timme.
En kondensavfuktare däremot kan man använda i ett slutet utrymme utan att blåsa ut någon luft, dock behöver man ta hand om kondensvattnet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
En kondensavfuktare däremot kan man använda i ett slutet utrymme utan att blåsa ut någon luft, dock behöver man ta hand om kondensvattnet.
Kondensavfuktare fungera inte bra under +15 grader så inte optimalt i en grund, finns även sorptionsavfuktare med inbyggd kondensering istället för att blåsa ut fukten.

Angående fläkt i grund så har jag sett flera exempel där det fungerar helt perfekt, och skulle det inte fungerar kan man montera en avfuktare efter då man redan gjort jobbet med att täta ventiler m.m.

Till TS skulle jag säga sänk farten på fläkten så det inte susar längre och kolla att det blåser lite lagom där fläkten blåser ut, vänta några veckor och gör en kontroll av grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.