Var idag på mässa och kikade på produkter för enskilt avlopp. Biorock och Argo visade upp sina alternativ till att gräva en traditionell markbädd av sand/grus. En "markbädd på burk" eller ett kompaktfilter i form av en tank fylld med små kuddar i nätsäckar renar avloppsvattnet. Fördelarna är att de tar lite plats och kan vid behov rengöras eller underhållas om man skulle få slamflykt ur slamavskiljaren.

Helt klart intressanta produkter om man måste åtgärda sin markbädd/infiltration. Dock inga billiga burkar (40-50 kkr).

Två gröna kompakta avloppstankar för enskilt avlopp visas på en mässa, utformade som alternativ till traditionella markbäddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsreningstankar på mässa, en med nätsäck med filterkuddar hängande på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vitt rundat ventilationsgaller ligger bredvid en grön hink på ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange byggnät ligger i en tunn grå plastbehållare med blåa plastclips och en vit sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det någon som har en av dessa kompakta markbäddar i drift så skriv gärna om hur ni upplever funktionen och kvaliteten på produkterna.
 
Jo jag har använt sökfunktionen. Varken hittat invändiga bilder eller någon som har produkten i drift.

Det som kommer ut ur burken är väl "renat" som i en traditionell markbädd? Så borde ju gå att skicka vidare?
 
J JanneS69a skrev:
Så borde ju gå att skicka vidare?
Just det, men vart? Till grannen?

En traditionell infiltration arbetar ju mot kanske 30 kvadratmeter mark nedåt, dit det "renade" vattnet kan sippra ner.

Men ur dessa burkar kommer vattnet ut genom ett litet rör.
Vad gör man av vattnet sedan?
 
Tänkte låta vattnet sippra vidare i lite grus så det försvinner i backen. Är ju i princip så med en traditionell markbädd också. Vattnet finns ju där lika mycket oavsett om det syns eller inte.
 
OK, så vad skall den dyra plastburken vara till då, om du ändå skall ha "lite grus"?
 
Plastburken motsvarar i reningsfunktion en traditionell markbädd. Dvs med plastburken behövs ingen markbädd och skulle man råka ut för slamflykt eller något blir tätt går burken enkelt att tömma och rengöra. En tät traditionell markbädd måste oftast grävas om vid slamflykt eller då vattnet i avluftningen är jäms med marknivån.

Men dyra burkar är det. Spontant känns det som att en stor vägtrumma av plast eller en annan likvärdig burk med lite hempul skulle funka lika bra. Men det tillåter inte kommunen.

Men mycket att sätta sig in i och jag tittar även på andra lösningar. Så inget bestämt ännu.
 
Claes Sörmland
I princip så behöver du ju ett dike, damm eller stenkista efter markbädden på burk (droppfilter är annars den traditionella termen för denna lösning; eng. trickling filters; https://en.wikipedia.org/wiki/Trickling_filter). Och du ska dimensionera för 5PE så det rör sig om att recipienten ska kunna ta emot 550 per dygn året runt. D v s stenkista lär vara kört om man har tät jord som lera och kvar står man med alternativen dike eller damm (för den som har plats och vilja att anlägga en sån på sina ägor). I vilket fall behövs fall på tomten eller pump eftersom vattnet ska droppa över en torr bädd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
droppfilter är annars den traditionella termen för denna lösning; eng. trickling filters
Oj, mysigt med en sådan här på tomten :)

Stor rektangulär damm för reningsverk med sprinklersystem, omgiven av gröna fält och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om man har traditionell markbädd som man grävt i områden med tät lerjord. Vart tar det vattnet vägen efter det passerat sanden och gruset? Så problemet med vatten borde ju bli detsamma oavsett om man använder markbädd på burk eller inte? Jag kommer leda det rena vattnet ur anläggningen till ett öppet dike som går ut på åkermarken nedanför huset mitt. Har självfall minst 50 m som tur är. Där blandas det med det bonden kör ut 3-4 ggr om året.
 
J JanneS69a skrev:
Om man har traditionell markbädd som man grävt i områden med tät lerjord. Vart tar det vattnet vägen efter det passerat sanden och gruset
Det är ju det man fixar genom att ha en stor yta, som i exemplet jag nämnde, 30 kvm.

Kuriosa:
Vi har en vanlig infiltration på vår tomt, för marken var väldigt väldränerad.
Alla våra grannar har upphöjd markbädd, för grundvatten-nivån var hög hos dem.
Det behövs en meter mellan infiltrationens underkant och grundvattennivån för att det skall godkännas.

Men all mark har ju, som du vet, ett lager med "matjord" överst, 20 - 40 centimeter djupt.
Det är där man odlar och örter och buskar och de flesta träd är rotade och får sitt vatten och sin näring.
Är det lera under detta översta jordlager, så lägger man infiltrationen upphöjt.
Och då sprider sig avloppsvattnet i matjordslagret.
Men om man som jag är lyckligt lottad med väldränerad mark, så sipprar infiltrationsvattnet rakt ner mot de djupliggande grundvattendepåerna.
 
30 kvadrat, jag har en hektar åkermark nerströms brunnen... :D Och ett "biodike" ;)
 
J JanneS69a skrev:
30 kvadrat, jag har en hektar åkermark nerströms brunnen... :D Och ett "biodike" ;)
Då så, vad skall du med den där plastburken till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.