Har precis bytt ut en gammal altan utanför ytterdörren. Tidigare ägare har tilläggsisolerat utanpå den gamla fasaden och den tidigare altanen satt monterad på den gamla fasaden.

Nu har jag byggt en ny altan men det blir ett mellanrum mellan husväggen och altanen på ca 15cm (se bild).

Någon som har någon bra och snygg idé om hur jag kan täcka detta?


Nybyggd altan med ett mellanrum på ca 15 cm mot en vit husvägg med synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nybyggd träaltan med mellanrum mot husets gråa fasad nära vit ytterdörr, byggmaterial syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ligger trallen mot husgrunden ?? en svart plåtskoning är perfekt att hålla vatten borta från väggen , Mät av allt och rita upp hur det ser ut , gå till en plåtis , han knäcker så det passar , , lite lut utåt på någon cm rekomenderas
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Ligger trallen mot husgrunden ?? en svart plåtskoning är perfekt att hålla vatten borta från väggen , Mät av allt och rita upp hur det ser ut , gå till en plåtis , han knäcker så det passar , , lite lut utåt på någon cm rekomenderas

Trallen ligger mot gamla husväggen, strax ovan grunden.

Hur menar du att plåten skall sitta? Under "nya" väggen? Eller ovanpå?
 
L
Under den panel som syns ligga utanför grunden , så när regnet kommer och slår in , så avleds det ut mot trallen , och rinner ner där och inte in på grunden , inte för att skrämmas , men det kan vara förödande för grunden med ständigt vattenpåslag , den torkar inte som den ska.
Skiss ( 2 åring ) exempel på montage
 
  • Handritad skiss som visar hur regnvatten leds bort från en grund till en trall via en panel och plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Precis så som jag trodde du menade och precis så jag själv tänkt mig :)
Vad tror man att det kostar hos en plåtslagare? Det är 5 meter lång plåt som behövs..
 
L
har ingen aning , men mina fönsterbleck kostade en 200 hundring styck , det var lite specialknäckningar , det blir nog minst 2 plåtar för dig kanske 700-800 - men väl värda pengar
det passar ju direkt , är grunden bra i ytan , kan du rugga upp lite och limma dit dom

,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.