I mitt gamla hus har jag ganska mycket rör som går från källaren upp i huset (vatten, vattenburen värme, PVC-rör med en och nätverk). De går genom ganska stora hål som släpper igenom dålig lukt från källaren när det är fuktigt ute, så hålen skulle behöva tätas.

Min första idé var fogskum, men det kanske inte är så byggnadsvårdsmässigt... Jag undrar också om skummet kan skada rören när det expanderar.

En annan idé är att dreva med något, kanske Lindgren? Men håller det lukten borta.

Jag tätade med mineralull på ett annat ställe men där kom lukten igenom efter ett par månader, så det var nog fel val.

Någon som har bra input?
 
E
Hur stora glipor är det? Har du nån bild?

Fogskum skulle jag nog inte välja pga dess kraft vid expansion, hellre nån vanlig tätningsmassa/byggfog.
 
Fogskum expanderar inte med kraft
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Det är inte jättelätt att fota så att man ser och förstår, men här är ett försök. Hålen är två naturliga/oregelbundna "kulvertar" borrade eller huggna genom stengrunden. En för el och en för vatten/avlopp/värme.

Den för el

Oregelbundna hål i betongvägg för el- och vvs-installationer med synliga rör och glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elrör och kablar som går genom en ojämn öppning i en stenfundament, med synliga glapp och oregelbundna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den för vvs

Rör som leder upp till huset genom stengrunden med synligt glapp och isoleringsutmaningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stort svart rör genom stengrund med glapp intill, omgiven av kablar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oregelbundet borrat hål i stengrund för el- och vvs-rör med synlig glipning och luktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

El- och vvs-rör som passerar genom ojämna öppningar i en stengrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer elrören upp i huset tillsammans med dålig lukt. Mer dålig lukt där vattenrören kommer upp för där är hålet/glappet ännu större (flera centimeter på båda sidor)

Elektriskt rör som kommer upp genom ett hål i en grov stengrund, med synliga glapp och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vore bra om man inte helt förstör möjligheterna att reparera/dra om rör framöver, det kanske också talar mot fogskum?
 
Fogskum där det är trä, gjut/putsa tätt där det är sten/betong.
Fogskum är noll problem eller hårt arbete för att avlägsna vid eventuell skada eller renovering av rören. Fogskum expanderar, ja, men inte så att det kan välta hus som vissa tror eller fått för sig. Det expanderar dit det har utrymme att expandera. Sedan skär man bort det som sticker ut ur hålet med en vanlig morakniv. Easy peasy.
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Ett alternativ kan vara att täta med kalkbruk eller lera, ev med en isolering om det behövs. Dessa bruk är lätta att få bort om det skulle behövas. Det förutsätter att rören inte rör på sig...
 
Det ser ju ut att ligga gullfiber på sina ställen så varför inte fortsätta med det då? Bara knöla ner bitar tills det är fullt.
 
S Stefan1972 skrev:
Det ser ju ut att ligga gullfiber på sina ställen så varför inte fortsätta med det då? Bara knöla ner bitar tills det är fullt.
För att det inte förhindrar luft och därmed lukt att komma upp. Isolering är just det...isolering, men inte tillslutande/tätslutande. Luft med lukt tränger igenom isolering.
 
Kalkbruk låter som en intressant idé. Fogskum tänkte jag på för att det känns enklast, men Kalkbruk är ju helt i linje med huset och källaren (som har vitkalkade väggar)

Gullfiber har orsakat majoriteten av det här husets fuktproblem så det ska snarare bort än läggas till mer...
 
Var kommer lukten ifrån då? Jag är ingen vän av modern isolering i gamla hus heller men enbart för att täta lite genomföringar genom golv och liknande lär inte ge nå problem. Dessutom var ju tanken att packa det ganska hårt. Det gör man ju inte i väggar men på såna där ställen spelar det ju ingen roll.
 
Lukten kommer från källaren som är ouppvärmd och bitvis ganska fuktig.

Problemen med gullfiber har varit i golven, inte väggarna.
 
osiris osiris skrev:
Lukten kommer från källaren som är ouppvärmd och bitvis ganska fuktig.

Problemen med gullfiber har varit i golven, inte väggarna.
I så fall är mitt absolut bästa tips att sätta in en llvp och värma källaren. Du blir av med både fukt och lukt och får ett bättre klimat i huset.
 
Är det möjligen så att huset har byggts med tanke på uppvärmd källare, typ panna I källaren eller så? Och att någon ägare gått över från eldstad i källaren till elpanna eller så?
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Kanske genom att sätta en utsugsfläkt i källaren så att den enda luften den kan ta är genom de hålen som du vill täta. Så gjorde vi för 12 år sedan och all konstig lukt försvann. De grundare delarna av grunden/källaren blev helt torra, de djupare torrare.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Källaren är inte gjord för att vara uppvärmd. Den är från 1600-talet troligen, och murstocken går inte ner dit så tidigare uppvärmningsmetod har inte värmt den. Men en utsugsfläkt är inte en dum idé. Hålen måste dock tätas ändå, eftersom det kommer in kall luft på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.