tja.
Vi har precis hämtat en grävare och grävt upp alla Syrén rötter på innergården. Passa även på att jämna till vid parkeringen på framsidan då jag vill göra den lite större och hade en lite gräsplätt bredvid min parkering. Så den rev vi upp så nu är den bara upp och ner :)

Då vi kasta alla Syrén rötter och en del jord tänkte jag ta jorden ifrån platsen där jag vill göra en liten parkering vid uppfarten.

Då undrar jag, går det bara att vända upp och ner på gräs klumparna som vi grävde upp och kasta det där det behövs för att fylla ut ojämnheter eller går det inte att göra så? gräset borde ju dö och bli till jord? Eller måste det kastas och fyllas ut med ny jord?
 
Tomture61
Uppfattade inte vad ojämnheterna ska bli ! Ny gräsmatta eller parkering ?
Om du vänder på gräsmattan med rötter och allt så börjar det växa gräs igen.
 
Ojämnheten ska bli gräs. Där syrénbuskarna var ska det blir gräs igen.

Parkeringen kommer bara vara gräs oxå, men i lika höjd som den asfalterade uppfarten..iofs vet jag inte om det växer gräs där om vi hänt upp och ner på gräset där?
 
Naturligtvis är det vettigt att återanvända material. Man få vara medveten om att det kan sätts sig lit mer när gräset sedan multnar. Jag skulle inte använda sådant material under en infart eller liknande, men till en gräsyta som vid behov kan toppdressas är det inget problem.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Toppdressas är att jag lägger över gräset från uppfarten jag vill göra på platsen som måste fyllas ut?

Att de sätter sig? du menar att det sjunker när man står där med bilen? De är kanske inte det ultimata kan jag tänka mig, men tillfälligt till nästa sommar tills vi vet vad vi vill göra där tänkte vi..
 
Med toppdress menar jag att man kan fylka på med nya massor uppepå gräsmattan för att fylla ut om det sjunker. Med "sätter sig" menar jag att massorna kompakteras och sjunker.
 
Lägg du gräset från parkeringsplatsen där syrénen stått. Som @Daniel 109 skrev kommer det säkert sjunka ihop lite, men då lägger du bara på mer jord om något år. Gräset växer då igenom den nya jorden.

För parkeringsplatsen vore nog det bästa att lägga en fiberduk där du grävt ur gräset och sen fylla på med grus istället för jord. Annars så tror jag att det finns gummi-/plastgaller som man kan läggai jorden så att det blir lite stadigare än vanlig gäsmatta att parkera på. Beror på hur mycket du ska använda den och hur du vill att det ska se ut.

Och så finns det förstås irländare som asfalterar billigt på sommaren. ;):cool:
 
Kullersten är ett alternativ om man vill förstärka en gräsmatta men ändå få det att se naturligt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.