Jag menade COP. My fault.
Bara ta en valfri modern bergvärme pump som är korrekt dimensionerad med avseende borrhål och radiator / gv system så är det inga fantasi siffror. Obs för uppvärming, VV exkluderat.
Vid -5°C håller jag COP runt 4.5.
COP.
Man brukar dimensionerar idag för 100% energibehov. Och gjort så ett tag nu. 85% effektbehov kanske.
Jag förstår inte de sista du skrev. Menar att det är normalt med 10kWh elspets per år med bergvärme och att det är vid den spetsen som den stora besparingen med ftx uppstår?

Att spetsa med luftburen ftx när det är för kallt för bergvärmepumpen är hur dumt som helst.
 
Du kan få exakt samma luftkvalitet med mekanisk frånluft.
Dock blir det krångligare.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag förstår inte de sista du skrev. Menar att det är normalt med 10kWh elspets per år med bergvärme och att det är vid den spetsen som den stora besparingen med ftx uppstår?

Att spetsa med luftburen ftx när det är för kallt för bergvärmepumpen är hur dumt som helst.
Ja, ungefär så. När det är för kallt för en värmepump då måste man spetsa med nånting. Med mekanisk ventilation förlorar man en hel del varmluft. Den ska värmas upp, antingen med värmepump eller nåt annat. Det är ju när det är kallast som elpatron används då är det bäst att åtvinna värme med värmeväxlare och slippa använda elpatron. Vad är det som är så dum med det ?!
 
Här cirkulerar enorma kostnadsbilder, så jag skall redovisa mina, som tyvärr är sju år gamla. Men inflationen är ju inte så stor :)

Alltså, FTX-ventilation, inköpt och installerad i samband med husbygget år 2010.
Och det gäller ett enplanshus om 108 kvm, med två toalett/duschrum, tvättstuga, tre sovrum, vardagsrum, matrum och kök.
FTX-aggregat Fresh Renovent M300-R.
Mycket bra motströmsvärmeväxlare, som tyvärr inte verkar säljas längre: 17.369 kr inkl moms och frakt.

Rördelar, takhuvar ventiler mm från Soliduct: 10.390 inkl moms och frakt.

Summa 28 papp. Och installationen var inget märkligt. Lägga rör i "kattvinden" och några rör i bjälklagsisoleringen i vindsbjälklaget. 5 tilluftsventiler och 4 frånluftsventiler.

Och systemet fungerar toppen (y)
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Hemmakatten
Är det inte lag på att man måste återvinna varmluften. Detta för att kunna ha en sund och hälsosam innermiljö men även för att få ned energi/el förbrukningen i enlighet med de nya lagarna.

I min kommun hog känns inte en gammal ventilation byggt på självdrag.
 
Nej, det är inte lag på återvinning men vid just nybygge ser jag iaf jag inga nackdelar med FTX. Bara att slippa de fula ventilerna på väggarna med all smuts de drar in är värt merkostnaden.

Jag räknar med att FTX agget avskrivs på samma tid som det idag spar in sig så det blir ingen merkostnad eller vinst, mer än bättre luft och mindre med damm i huset.
 
Snailman
Jag ska ha en F750 med en tilluftsmodul, tilluftsmodul sparar ingenting, den drar extra ström.

Gör det bara för att slippa hål i väggarna överallt som leder in buller, och ej uppvärmd luft.

Nu blir det istället förvärmd luft, och utebullret måste ta sig genom många meter rör.
 
M
FTX återvinner stor del värmen som skulle gått förlorad pga ventilation. Den återvinner INTE värmen som går förlorad genom väggarna. Av totala energibehovet är det långt ifrån 80% som återvinns, eftersom ett hus även utan ventilation alls fortfarande behöver värmas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.