Grävaren jag får använda är en mindre variant, mestadels varför jag vill ha den bärkraften är pga mängden sprängsten och annat material som skall över.

Förstått precis som du skriver att en stål konstruktion måste göras för att sprida ut blocken.. tanken var inte att sätta ihop dem till 16kwm betongklump utan somsagt sära på dem för bredare plattform.

När flyttprocessen av allt material är klart så kan dem somsagt sättas ihop till en 16kwm brygga och fylla sin funktion som traditionell badbrygga med grill och utemöbler :)

Och självklart så kan projektet bli billigare med mindre antal pontoner men somsagt, får jag 4 pontoner med 8-9tons bärkraft för summan ~25 000:- så är det ingen summa att gruva över.

Vips så ska det dit en bastu eller annat roligt.. möjligheterna blir oändliga...nästan.

Tack för alla tips och synpunkter :)
 
Själva fraktbiten av jag inte hunnit komma till men som du skriver så gissade jag på att det kommer krävas en hel del krafter för att flytta på den! Tack för tipset !
 
S Stuglife skrev:
Är ung och känner ingen stress :)
Du kan inte avvakta till vintern och ta ut grävaren, etc. då/på isen? Men det kanske inte blir så tjock/stark is att det går - själv bor jag uppe i Norrbotten och det är vanligt att man gör så här.

Sen kanske det kan finnas någon firma med lämpligt flytetyg som kan hjälpa dig med transporten ut?

/Rikard
 
Finns det inga begagnade flytetyg från Vägverket eller militären?
 
Ok, då har vi lite mer förutsättningar. Att bygga på öar har rent historiskt handlat om att använda vad som finns till hands. Det är ett i sig ganska roligt sätt att arbeta även om man idag har helt andra möjligheter att transportera både maskiner och material.

Börja med att inventera omgivningarna på ön. Ligger det någon stor hög med sprängsten eller annan sten och dräller någonstans? Finns det jord någonstans som verkar vara till övers? Håller några grannar på med några schaktarbeten? Har någon granne någon entreprenadmaskin? Det är betydligt enklare att frakta över en traktorgrävare och en tippkärra än en massa material, om materialet ändå finns på plats. Sedan är det bara att börja fråga och köpslå. Med rätt attityd kan man få hur mycket hjälp som helst av skärgårdsbor. Med fel så har man en fiende för livet från första samtalet...

Strandjobbet låter som klippt och skuret för en arbetsfärja med kran/kranar. Förmodligen kan du få tag i halvgrov sten genom att plocka i närheten med kranarna. I bästa fall så pass enkelt att de kan förtöja inom räckhåll och bara plocka befintliga stenar från botten längre ut och lägga på plats. Annars har du säkert grannar som har stenar som ligger obra utanför bryggor etc. och som de med glädje skänker till dig mot avhämtning. Kran med gripklo med fyra eller fem fingrar är ovärderligt när det ska plockas sten. Lös grävmaskin på pråm är totalt kass i jämförelse. Och det krävs rätt mycket övning för att lära sig känna stenarna med kranen. Alltså jobb som lämpar sig väl för att hyra in utrustning och kunskap.

Är tomten bara sand så ska det väll inte vara så svårt att planera den med befintliga massor och bara toppa den med lite matjord om du nu absolut vill ha plan gräsmatta. Då får du säkert också lite sand till övers som kan användas över stenarna i stranden.

På blocket finns det för övrigt en hel del allsköns flytetyg, men innan du handlar något där, eller bygger något, så skickar jag lite läsning:
Lite om att äga större flytetyg:
https://shipsforsale.com/info/om-fartygskoep-och-aegande/
Hur det kan gå med mindre pråmar:
http://www.havkom.se/assets/reports/RS2015_03_NITTIETTAN-med-rättelse.pdf
 
Jag tycker att du skall ta en mindre radikal väg.

Du behöver inte ha en slät och välvuxen gräsmatta överallt på en sommarstuga. Dit skall man ju fara för att vila. Inte stressa iväg dit varje lördag i full panik för att snabbt hinna klippa gräset och så stressa hem igen.
Man skall inte skapa stress och kostnader och transportproblem när det inte behövs.

Om stranden eroderar föreslår jag att ni gör arbetet med pråm och grävmaskin från sjösidan. Det finns entreprenörer som har pråm och grävmaskin och kan sköta sånt där.
Vill du nödvändigt göra det själv är enda vettiga sättet att vänta på en rejäl isvinter och vattna upp en 50 cm tjock isväg och köra dit sten med en mindre traktor och kärra och kippa den längs stranden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.