Har installerat en vindsstege och funderar lite hur man bäst tätar. Det är ett 30-talshus så det finns ingen fuktspärr som måste tejpas och från början tänkte jag dreva med vanlig plastad glasullsremsa. Men tanken slog mig att det kanske är lättare och bli mer tätt om man använder fogskum? Glipan mellan karmen och takstol är 10-15mm. Eller det kanske finns någon bättre lösning?
 
Jag skulle inte använda fogskum. Det expanderar med stor kraft och riskerar nog vindsluckans funktion. Det är en så liten area att valet av drevningsmaterial saknar betydelse. Vill man vara noggrann använder man lindrev, men vanlig glasullsdrev fungerar nog också. Dreva både nerifrån och uppifrån. Täck glipan på undersidan med asfaltpapp, typ AC 350 eller liknande.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Blir svårt att täta med duk eller papp. Kommer inte åt att fästa utan att riva ner innertaket. Uppbyggnaden är från kallvinden kutterspån, 1" panel, någon slags målad väv och ~12mm spånskivor (innertakskivor monterade i nutid)
Bifogar bild: Del av innertaket med synliga lager av kutterspån, träpanel och spånskivor vid en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Strunta i det då. Sätt en list som täcker springan. Det är en väldigt liten yta det gäller.
 
88063

Du kan dreva med bottningslist om du vill få det tätare.
 
Du menar bottningslist och fogmassa på varma sidan, eller bara botningslist?
 
Bara bottningslist och sedan trälist över springan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.