Det är knappast rörelsen i sig som håller undan bakterier.
 
Att ha 45 grader och dra upp det till minst 50 ett dygn i månaden borde vara fullt tillräckligt enligt vad jag läst nu.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast rörelsen i sig som håller undan bakterier.
Jo när det gäller legionella
 
Legionella uppträder främst i större installationer som ex på sjukhus, där vatten kan bli stående under lång tid.
I en vanlig VVS-installation i hemmet blir sällan vattnet stående i ledningarna under längre tid.
 
Nej, det är inte frånvaron av rörelse som gör attman får tillväxt. Det är att vattnet behöver vara i lämplig temperatur en längre period. I en varmvattenberedare som man frekvent använder är det inget problem att ha 45grader. Då trivs inte bakterierna och hinner inte att föröka sig. Det skulle kunna vara motiverat att höja temperaturen till 50grader ett dygn innan man kommer hem från semester. Har man en väldigt stor beredare eller låg förbrukning ökar risken.

Problemen tenderar att uppstå på hotell där större delar inte varit uthyrda på ett tag. Eller motsvarande anläggningar. Särskilt i lite varmare klimat. Där är det motiverat att spola ur systemet innan gästerna flyttar in.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och jag tror du får lägre energiförbrukning om du skippar acktanken och låter nya pumpen sköta allt själv. Det blir extra värmeförluster i tanken.

Alternativt skulle man kunna koppla in en solslinga till acktanken och förvärma vatten in til VP med hjälp av den
Antar att du menar arbetstank men hur kan det bli extra värme förluster antar att tanken står inne i huset och det som läcker från tanken kommer ju värma huset eller ?
 
Vid byte från en äldre vp på 6.3 kw till en ny som lämnar liknande effekt är det viktigt att kolla när den gamla vp gav sina 6.3 kw är det vid 35 graders framledning eller är det vid 50 grader eller annan framledningstemp effekten skiljer en hel del mellan vilka temperaturer vp jobbar med så en äldre 6.3 kw vp kan motsvaras av en 8 kw vp. Nu lämnar ju tex Nibes 1255 6 kw närmare 8 kw om man låser upp den till full effekt så den bör räcka till men den har 1 fas kompressor och skulle jag välja en inverter till mitt hus skulle jag välja en som är väl tilltagen så man vet den räcker till utan att den behöver gå på max.
 
Hur stor fördröjning är det om jag skippar acctank och kopplar direkt till radiatorer.
Idag är det väldigt bekvämt att kunna höja tempen till radiatorer utan dröjsmål när man är frusen?

Om jag väljer inverter så vill jag inte ha för hög mineffekt eftersom den kommer bli en start/stop då. Finns det någon inverter som går från 1Kw till 8 eller mer?
Vet man hur dessa kommer hålla/livslängd?
 
Om du kopplar som arbetstank så blir det i praktiken ingen fördröjning när vp startar men normalt kommer det ta tid att öka tempen inne eftersom vp inte har så mycket effekt över och en del energi lagras i tanken men det är ju det som är meningen med tanken. En inverter med väldigt låg min effekt kommer få väldigt många drift timmar vilket jag tror sliter mera än mindre timmar och lite mera start stop så länge det är rimligt med start stop men det finns olika idéer vad som är bäst.
 
Tänkte passa på att återkoppla lite.
VP:n har strulat en del på sistone och jag fick anledning att läsa igenom denna tråd samt läsa på lite inom området. Jag kom fram till att nuvarande lösning tillsammans med en spetsberedare(vvb) är den lösning jag vill gå på.
Steg 1 blev att byta VP och det är så långt jag kommit.
Jag tog in offert på VP och jämförde.
Jag kollade också vad delarna skulle kosta om jag köpte dem själv och egentligen ville jag leja bort jobbet, men skillnaden var alltför stor för att inte göra det själv.
Så förra veckan åkte den gamla VP ut och ersattes av en ny :)
Ny värmepump installerad i ett pannrum med röranslutningar och en röd expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad värmepump i ett pannrum med röranslutningar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är de för märke på den där? Vanlig carel styr?
 
Det är en ctc ecopart 406 och just nu styr den på returen.
Förmodligen kommer jag koppla om så att den startar på acktankens temperatur och att cp till acktank stänger av när vp stänger.
Slutmålet är att köra med flytande kondensering, men det blir förmodligen först när acktank är bytt och då måste även spetsberedare vara på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.