Hej,

Jag håller på med en tillbyggnad till vårt hus och en fråga som vi kommer till är om vi ska installera FTX eller ej. Tillbyggnaden blir ca 55 kvm med två sovrum, en hall, en garderob och ett badrum i ett plan.

Min undran är om FTX är en bra investering rent ekonomiskt jämfört med mekanisk frånluft (som är alternativet)?
 
Det är i första hand en investering för hälsan och inomhusmiljön, ett plus är att en viss procent av energin återvinns ut varmluften. Som ren ekonomisk investering är den ganska dålig. Hur stort är huset inkl nya delen? Om ni väljer FTX försök planera in i hela.
 
Visst är det. Det går att räkna fram hur mycket ventilation ditt hus behöver och hur mycket sparar du med FTX. Är det bara tillbyggnaden som du vill ha FTX till ? I så fall sparar du ca ett par tusen lappar per år. Om det är hela huset, ta det multi arean.
 
<freddan> <freddan> skrev:
Min undran är om FTX är en bra investering rent ekonomiskt jämfört med mekanisk frånluft
Ja, det är det absolut!
Du återvinner 80 - 95% av värme-energin i rumsluften.
Och får samtidigt bra, frisk luft i hela huset.
 
Glömde fråga om du har en frånluftsvärmepump, då värmer ju frånluften vattnet. Jag har själv FTX och skiter i kalkylen då vi ville ha det bästa för hälsan.
 
Jag håller på att ska bygga och jag valde inte till FTX. När jag läste om det kände jag att varken den ekonomiska vinsten eller vinsten i luftkvalitet var så stor att det lönade sig. Men det är vad jag tyckte.
 
Snailman
Det beror ju lite på vilken uppvärmning man har för övrigt, har man tex frånluftspump så kan man komplettera den med en tilluftsmodul, så funkar det ungefär som en ftx

Nåt som är en fördel med ftx är att man slipper en massa ventiler vid fönstren för att släppa in tilluften, så det buller som brukar passera genom dessa ventiler slipper man.
 
Jag räknade ut att det skulle ta 30 till 40 år innan jag tjänat in FTXsystemet. Och då är det nog dags att renovera det....
Visst kan man nog få bättre inluft med FTX med även sämre. All luft skall gå genom värmeväxlare och rör och har man otur kan det säkert bli gottigt i dessa om man har otur...
Sedan har jag läst att det är vissa som säger att FTX kan låta mycket.
Men detta är min amatöranalys...
 
Intressant, jag funderar i liknande banor, i mitt fall handlar det om jag ska jag sätta in FTX i mitt 40 kvm komplementhus.

Hur löser du tilluften om du kör på mekanisk frånluft? Är tanken att det ska suga från övriga byggnaden, som är otät? Ska du ha friskluftsventiler i sovrummen?
 
Jag bygger inte själv så jag har valt den lösningen som byggbolaget har valt åt mig. Kollade på foton från ett liknande hus och de tar i överkant på fönstren.
 
Redigerat:
S Shiraz skrev:
Jag räknade ut att det skulle ta 30 till 40 år innan jag tjänat in FTXsystemet. Och då är det nog dags att renovera det....
Visst kan man nog få bättre inluft med FTX med även sämre. All luft skall gå genom värmeväxlare och rör och har man otur kan det säkert bli gottigt i dessa om man har otur...
Sedan har jag läst att det är vissa som säger att FTX kan låta mycket.
Men detta är min amatöranalys...
Skulle vilja se din beräkning som visar 30-40 år !
Ett exempel: hus area 200 kvadrat. Ventilationsbehov 200 x 0,35= 70 l/s
Om det är minus 5 grader ute (isnitt över vinter) då blir effek behovet 70 x1,296 x 25= 2268 W.
Under sex månader blir det typ 10000 kwh. Med FTX vinner du tillbaks 80% vilket det blir 8000 kr/år. Gåner 30-40 som du påstår du ska det kostat dig mellan 240-320 tusen att installera systemet vilket låter väldigt mycket. Installerade själv för 3 åer sen och det gick på 65 tusen inkl arbetskostnader. Skulle gjort det själv då skulle det kostat 40.
Jag begriper inte vad du har fått dina siffror och beräkningar ifrån ?!
 
Har läste siffror som sa betydligt lägre siffror i vinst och med ränta på utgiften och kostnad för filter mm så var vinsten inte så stor. Men jag kan ju ha fel..
Jag fick vinsten på ett nybyggt hus till så lite att jag inte tjänade på det. Men man ska nog räkna på det själv för säkerhets skull... Mitt hus lönade det sig inte på...
Edit, jag räknade på södra Skåne där vi har mest plusgrader och inte Norrland... Kan nog skilja mellan söder o norr..
Vad jag har hört ligger förbrukning på liknande hus som mitt på ca 6-8000kr/år för uppvärmning utan FTX...
 
Redigerat:
L Lars48 skrev:
Skulle vilja se din beräkning som visar 30-40 år !
Ett exempel: hus area 200 kvadrat. Ventilationsbehov 200 x 0,35= 70 l/s
Om det är minus 5 grader ute (isnitt över vinter) då blir effek behovet 70 x1,296 x 25= 2268 W.
Under sex månader blir det typ 10000 kwh. Med FTX vinner du tillbaks 80% vilket det blir 8000 kr/år. Gåner 30-40 som du påstår du ska det kostat dig mellan 240-320 tusen att installera systemet vilket låter väldigt mycket. Installerade själv för 3 åer sen och det gick på 65 tusen inkl arbetskostnader. Skulle gjort det själv då skulle det kostat 40.
Jag begriper inte vad du har fått dina siffror och beräkningar ifrån ?!
Då har du räknat med COP 1 på uppvärmningen. Alla har ju inte direktverkande el som uppvärmning. Jag har tex års cop runt 4 ink VV. Dvs 2000 kW per år enligt dina beräkningar. 40k / 2k = 20 år.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Då har du räknat med COP 1 på uppvärmningen. Alla har ju inte direktverkande el som uppvärmning. Jag har tex års cop runt 4 ink VV. Dvs 2000 kW per år enligt dina beräkningar. 40k / 2k = 20 år.
Års COP är inte intressant i det här fallet. Berätta vad är det för pump som ger 4 i COP vid minus 5 grader ?!
Alla hus har inte överdimentionerad värme pump heller. Faktum är att de flesta hus dimentioneras för 85% av värme behoven. Resterande 15 %, så kallade spetslast täcks oftast av elpatron, i viisa fall kamin och andra fall FTX.
Så att säga beräkningen är helt rätt för ett rätt dimentionerat hus för att täcka den delen som inte täcks av värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.