Tänkte sätta in en kamin i torpet, rev väggen och fann att taket hålls upp av timmer som ligger för nära min framtida rökgång. Sotaren säger 50cm till brännbart material, så jag skulle vilja byta ut delar av stockarna högst upp på bilden på väggen. Stocken som står på ett hål uppe till vänster är stocken i andra bilden som går hela vägen upp till mitten av taket och stöttar (ganska väldigt bärande skulle jag gissa).

Någon som har en idé? Kan man t.ex fylla igen hålet som stocken står på med en rejäl träbit och kapa bort det till höger? 50cm är alldeles innan hålet ifrån rökgången.

Kan det förresten vara så att de liggande stockarna tillför en vågrät stabilitetsfunktion i hela huskonstruktionen? Alltså måste jag byta ut hela stocken mot något lite mer värmetåligt eller kollapsar torpet utan dom?

//Pinfärsk på renovering
 
  • Nedrivet väggparti i torp med synligt gammalt timmer och tidigare rökgångsöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre innervägg i torp under renovation med timmer och tegelsten synligt, samt en elektrisk kabel och hushållsapparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Gamla skorstensmurar är ibland bärande som upplag för takkonstruktioner , rekommenderar
till att ta dit en byggare som kan sådant , måste ses på plats ,
 
Du kan antagligen inte ta bort något där eftersom den gamla muren troligtvis är bärande. Det där går säkert att fixa med eldfasta skivor och brandsäker isolering. Ta dit sotaren så kan han säga hur du ska göra.
 
Muren tänkte jag inte ta bort, bara timmer. Ersätta med annat som bär. Har ingen budget för att anställa byggare tyvärr. Ingen som har generella råd hur man stöttar upp och byter ut?
 
L
Kan vara svårt att få dit annat virke så det passar med allt som ska bäras upp , om du gör något , se till att stämpa upp taket runt om skorstensmuren , den får ju inte röra sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.