Hej,

Vilken belysning skulle ni sätta i torkrum och tvättstuga? Är inne på armaturer istället för downlights, någonting säger mig att det blir bättre.

Torkrum, 180x340
Tvättstuga, 350x340
Takhöjd, 220

Hittat dessa, https://www.ahlsell.se/10/el/belysn...rer/industriarmaturer-ip44/exaktor-4/7223414/

Hittat dessa, https://www.ahlsell.se/10/el/belysn...ndustriarmaturer-ip44/a-collection-2/7298341/

Men är osäker på;

Hur många som behövs
Färgtemperatur
Antal lumens per armatur
Placering

Någon med värdefulla råd? :)
 
Urk, stilpolisen förbjöd dessa typer av takarmaturer redan 1998! ;) Vi köpte ställbara spotlights på skena, 5st LED per skena på IKEA, satt 2 st i tvättstuga som är lite mindre än er på bredden. TOKBRA ljus och fint utseende om man uppskattar sånt.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Urk, stilpolisen förbjöd dessa typer av takarmaturer redan 1998! ;) Vi köpte ställbara spotlights på skena, 5st LED per skena på IKEA, satt 2 st i tvättstuga som är lite mindre än er på bredden. TOKBRA ljus och fint utseende om man uppskattar sånt.
Om man har massa tvätt som hänger och spotlights till detta, det kanske blir skuggor och att ljuset då inte når eftersom det hänger tvätt i vägen?
 
Nix. De flesta ljuskällor har bra spridning så det är inget problem.
 
BirgitS
Fast med bara 220 cm i takhöjd så är det ju bra med något som bara är ungefär 5 cm högt. Om man inte gör om för att sälja snart ska man inte bry sig så mycket om vad som är modernt nu utan om vad man själv tycker är acceptabel funktion och utseende. Ingen vet vad som är modernt och omodernt om mer än 5 år.

Har tidigare haft lysrörsarmaturer med 2 st 60 cm långa lysrör och de har ju räckt till med marginal för att lysa upp rum på 2 x 2 m (eller så) och längre lysrör brukar innebära mer ljus så en av dina förslagna armaturer bör räcka till torkrummet.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Du tänker helt rätt strunta i stilpolisens förbud. I tvättstuga och torkrum går funktion före form. De armaturer du länkar till blir utmärkta. Det man vill åstadkomma är ett så skuggfritt ljus som möjligt, då är lysrör utmärkt med sitt långa rundstrålande ljus. Färgtemperatur har inte så stor betydelse. Förslagsvis runt 3000K. Färgåtergivning har heller inte så stor betydelse, förhoppningsvis vet ni vilken färg era kläder har redan före tvätt och tork så jag föreslår 830-rör. Vill man ha riktigt god färgåtergivning och en känsla av dagsljus så gå på 950-rör men de är betydligt dyrare.
2 per rum räcker gott. Sätt på linje mitt i taket i torkrummet och i tvättstugan sätter du en över där ni hanterar tvätten som arbetsljus och den andra för att balansera upp ljuset i resten av rummet. Enda nackdelen med T5- rör är att de behöver några minuter innan de lyser med full styrka. I min tvättstuga har jag bytt ut mina T8 rör mot Philips LED ersättningsrör. Tänder på en gång och ger ett lätt grönt ljus..... I mitt fall är det OK eftersom jag prioriterar ljusutbyte före Färgåtergivning i tvättstugan. Dock skulle jag inte använda det på särskild många andra ställen ;)
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Det kommer bli bra, stilpolisens viktigaste arbete är att förbjuda dessa i kök ;) Lycka till!
 
Rekommendation:
Har liknande själv i tvättstugan, men med fyra lampor. Finns på Clas O.
Vit spotlight-skena med tre justerbara lampor för takmontering.
 
Kolla
Ah belysning Lund, slimmad led armatur som passar både kök, badrum, tvättstuga, finns i 2 olika längder också
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vi flyttar till ett hus där tvättstugan är som en tidsmaskin, man åker tillbaka till 80 talet. Takarmaruren som gav en tröttsam belysning är det första som åker ut. Sen in med ledspot lampa istället är planen.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Westal Athena kan rekommenderas! En nätt och snygg LED-plafond som passar perfekt i en tvättstuga. Lika bra ljus som lysrörsarmaturer, men mycket snyggare!

Finns i 12W, 18W och 25W. Med eller utan sensor.
https://www.westal.se/product.html/athena-plafond-12w

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.