Nu har vi bott snart 6 veckor i vårt nybyggda nyckelfärdiga hus. Eftersom det varit sommar och lite varierande solvinklar in i allrummet så har vi först nu märkt att ett par av delarna i vår enstaviga parkett från Kährs har detta lite märkliga mönster.

Golvet är ett Kährs Dublin i ek som är borstat, mattlackat och med microfasade kanter. Får innehålla små färgvariationer och små kvistar.

Har försökt googla för att se vad dessa skiftningar beror på men kan inte hitta något liknande. Frågan är om det är felaktigt slipat och därmed bör reklameras? De ljusa partierna saknar dessutom den vackra strukturen som övriga delar av golvet har. Nedan är närbild, mönstret finns på hela plankan/biten och syns mycket väl vid lågt liggande sol.

Tacksam för input och erfarenheter.

20626352_10155315245810395_6913115038595992328_o.jpg

En annan del på avstånd. Ni får ignorera smulorna (barnfamilj ;))
Enstaviga parkettgolv med avvikande ljusa mönster på enstaka plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag ser ingen bild...
 
Bilden verkar ha fallit bort. Testar igen.
20626352_10155315245810395_6913115038595992328_o.jpg
 
Nu raljerar jag lite men sådär ser träd ut inuti. ;)
 
  • Gilla
RoBo och 5 till
  • Laddar…
Såhär ser mitt golv ut.
 
  • Ljust trägolv med synliga träådringar och vattenfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är märgstrålar som ek har.
Helt naturligt.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Tack för era erfarenheter, med rätt kunskap (att det är märgstrålar) går googlingen bättre och jag ser att det verkar helt naturligt. Då är det ju snarare något som gör golvet levande än en felaktighet som man stör sig på.

För övrigt är det ett grymt snyggt golv som jag verkligen kan rekommendera, vi har det i hela huset :)
 
Dagens tips från coachen:

Där man tycker att det är alltför fult för att vara njutbart lägger man en matta över.
Finns i många storlekar.
Välj gärna en mörkröd/vinröd, så syns inte spillet från hallonsylt och rödvin :cool:
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.