Hej alla glada! sitter på min brygga och fryser sista semesterdagen.. njuter ändå.

Har en stuga på en ö, ungefär 200m till fastlandet.. då det snurrar många projekt i huvudet, renovering av stugan, fixa den kuperade tomten osv osv osv.
Problemet som ni förstår är att få över det verktyg som kan behövas. Grävare, material, jord , sten & svärmor.

Finns en "bra" marknad med flytbryggor som klarar mellan 2-3ton.. men känner att det inte täcker mitt behov. Samt dessa svetsade pontoner går på ca 10k styck.

Finns det någon i detta forum som byggt sin egna pråm, med bärkraft på 10-15ton? Hur gick ni tillväga?
Tycker det finns dåligt med info och tips på nätet.
Avancerat bygge?
Svetskunskaper finnes såklart.

Hoppas ni söderöver har haft en varmare sommar än oss i norr.. Tack för svar
 
  • Gilla
Axel öhman
  • Laddar…
Aldrig byggt någon pråm i de storleksklasserna, men har transporterat både det ena och andra med fartyg, vägfärjor och arbetsfärjor. I ditt läge skulle jag nog skaffa en större båt eller vanlig flytbrygga som klarar de "vanliga" transporterna, typ virke och dylikt och hyra in en rejäl arbetsfärja när behov finns. Man kan lasta förvånansvärt mycket i en 6m öppen båt om den bara har en vettig däckslayout, vilket typ 99% av båtarna som säljs idag inte har. (Mittpulpet, soffor och sådant hör inte hemma i en bruksbåt).

Har en vän som har en arbetsfärja med 16 ton lastkapacitet och två kranar. Inget jag skulle vilja äga själv. Dimensionerna på allt blir enorma. Över 12x4m så är det dessutom ett (fritids)fartyg, och därmed krav på behörighet. Är det en pråm så kommer det till en båt som klarar inte bara att knuffa pråmen genom vattnet, utan också att hålla den mot vinden.

Det som dock är svårast att få till och kan medföra rejäla risker är när maskiner på många ton ska köras ombord eller av från flytetyget. Båten/pråmen kommer röra sig rejält i vattnet, dels när vikten av lasten flyttas mot rampen men också vartefter hjulaxlar kommer i land. Påfrestningarna på ramp och förtöjningar är stora. En bekant, som numera sedan länge gått ur tiden, skulle en gång lasta av en åtta ton tung stenkross från en boskapsfärja. En förtöjning gick av när färjan lättade för att en axel på krossen stod på land. Färjan drev iväg och krossen sjönk i dyn i strandkanten.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
jo precis som du säger så bör jag hålla mig från att få storhetsvansinne och begära att jag ska få upp traktorer och annat "extremt" material.

Inriktat min forskning mot annat alternativ, gjutning av flytblock med cellplastkärna.
Det jag funnit är att 1m3 av cellplast ger ungefär 1000kg i flytförmåga.
Det är en relativ enkel konstruktion att forma flytblocken (finns mått angivna från företag som gör dessa konstruktioner och säljer (dyrt).
Gjuts enkelt med flytbetong samt förstärks med armeringsjärn.

Tanken är väl isåfall att gjuta 4m2 stora betongblock, tillräckligt antal som man sedan kan pussla ihop till lagom stor "betongbrygga".



Nu till mattematiken som för mig inte går ihop eller helt enkelt förstår..

Då vikten på dessa betongpjäser blir såpass hög, hur dem kan få en sådan hög bärighet?

ett exempel på en STOR betongbrygga från ett företag.10m x 3m x1m
Fribord: 0,5m
Vikt:14 ton
Bärighet:13 ton

Innebär dessa siffror att bärigheten är 27ton, minus den egna vikten, då hamnar bryggan 0,5m under vattenytan och bärigheten innan den är helt unden ytan är 13ton?


Ursäkta om det blir rörigt, lika rörigt är det i mitt huvud
 
Du har nog räknat rätt, men de har troligen lagt in lite marginaler .Totala bärigheten är ju lika med vikten av undanträngd vätska. Fribord 0,5 m ger ju vattendjup 0,5 m och med en normal vikt av sötvatten på 1 ton per m3, så borde egentligen egenvikten vara 15 ton ( 0,5 * 10 * 30 ).
 
Förutom bärigheten måste du även räkna däckslast i ton/kvadratmeter. Lasten är ju inte jämfödelat och det krävs rejäla balkar. Infästningar till rampen. Konstruktion på land.
 
Bygghemma har cellplast skivor , samma EPS som färdiga cellplast flytblocken som säljes, men med kwm pris på ~100kr, då borde jag hamna på ca 1000kr m3,
(1 m2 * 10 = 1m3)
Skivan är 10cm hög.

vilket är bra mycket billigare om man jämför med de färdiga flytblocken då man nästan får räkna med det dubbla per m3.

Borde väl ej spela roll att cellplasten EJ är ett helt gjutet block utan flera skivor som man satt ihop?

Tack för tips med däckslast ton/kwm !
Stålbalkar bör användas ja.
 
S Stuglife skrev:
Borde väl ej spela roll att cellplasten EJ är ett helt gjutet block utan flera skivor som man satt ihop?
.
Beror ju på om du tänker jag öppet nedåt. Om så, så ökar risken för att få vatteninträngning eftersom ytan ökar. Om du ska jag helt tätt, så spelar det ingen roll. Finns ju också möjligheten att göra öppna betongkar med dessas för-och nackdelar beroende på om öppningen är uppåt eller neråt.
 
Blir helt stängda block för längre hållbarhet samt dem blir "osänkbara" som företagen är duktiga på skriva ut.

Gjorde en snabb och enkel uträkning genom att göra 4m2 block.
1m3 x 4 cellplast = 3600kg bärkraft
Ungefärlig vikt på betong exkl armering:
30mm ytskikt
2,35Kg per liter (betong vikt)
20x20x0,3x2,35= 285kg x 4 = 1128kg samtliga sidor.

3600kg - 1128kg = 2472kg bärkraft

Avrundat nedåt då det tillkommer säkert några liter betong + armering så borde bärkraften hamna kring 2200-2300kg på ett 4m2 block.

Vet ej om jag räknar högt eller lågt om jag räknar med ca 1500kr/m2 inkl betong, cellplast & armeringsjärn. Då hamnar vi på ca 6000kr för ett flytblock.

4st block för ca 24 000:-
Bärkraft mellan 8-9ton.

Låter som en lämplig summa vad man får ut i bärkraft?

Kanske fantiserar ihop och det låter för "bra" men jämför man med priser för färdiga produkter, både i betong men även andra pontoner i stål osv så är detta "billigt".

Tankar ? :)
 
Vad har du för markförhållande?
Har du några bilder på tomten så vi kan se omfattningen av grävprojektet?
 
Jag hade byggt den av 1m3 CTC-tankar. Såna får man väl tag på för 500kr styck.
 
Ymer Ymer skrev:
Vad har du för markförhållande?
Har du några bilder på tomten så vi kan se omfattningen av grävprojektet?
Grävprojektet?
 
Ja, du skulle ha över grävare, material, jord och sten. Det kanske finns lättare lösningar på ditt grävande så att det inte behövs 15 tons bärkraft för en pråm. Det var så jag menade.
 
Ymer Ymer skrev:
Ja, du skulle ha över grävare, material, jord och sten. Det kanske finns lättare lösningar på ditt grävande så att det inte behövs 15 tons bärkraft för en pråm. Det var så jag menade.

Ja förlåt haha hade glömt bort att jag skrev det i första inlägget :)

Dels så skall strandkanten fyllas igen med sprängsten (motverka den rådande stranderosionen) . Har en pågående konversation med min kommun för godkännande.
Handlar om 20x1,5x1m strandkant.
Borde handla om 30-40 ton sprängsten (?) plus finare krossad sten ovanpå det grövre lagret.

Tomten består av 20% gräs och resten mossa då det är sandmark.. växer dåligt..halva tomten ca 400m2 är ojämn så den ska planas ut.

Sedan ska allt fyllas ut med samtliga jordlager så jag kan få en fin och rak gräsmatta :) blir en del kubik.

Självklart inser jag att även med en egen brygga/pråm som tar 10-15 ton så är det en tidskrävande projekt men det må då vara..

Är ung och känner ingen stress , därav min idé att faktiskt äga en egen brygga av denna sort så man slipper ha en taxameter på en hyrd pråm eller liknande :)
 
Plus att jag hellre investerar i en brygga som sedan kan hyras ut till grannar och andra stugägare som bor på ön för en rimlig summa.
 
Det är inte bara flytkraft. Om du lastar pråmen med en grävare kommer tyngdpunkten (Center of Gravity, COG) att hamna långt över vattenytan vilket kan medföra en store instabilitet. Att motverka är att samla flytkropparna långt ute vid sidorna som på en katamaran. Det betyder att du behöver bygga en bärande konstruktion tvärsöver som kan bära lasten --> stålbalkar tvärs. Proffspråmar är byggda så av en anledning.
En pråm för din användning behöver minst två utombordare à 30 hästar, en på fram och en på baksidan, fullt svängbara.
Fundera på att begränsa projektet till 3-4 ton bärkraft. Det finns enklare grävare i den klassen som kan göra jobbet fast lite långsammare. Jag skulle tro att kostnaden går i kvadrat med bärkraften om inte mer. Dvs 10 ton kostar 4 gångar så mycket som 5 ton.
Sedan måste du parkera schabraket någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.