Jag har en uteplats med tak, bygglovsfri. En sida mot huset, 3 sidor "fria". Jag tänkte nu sätta ett skjutfönster i sidan mot norr. Altanen blir ju inte för det "inglasad", då det är fritt på 2 sidor fortfarande. Får man göra det utan att göra bygganmälan (som kostar mer än fönstret) ?
 
Kort svar: Nej, inte om det överstiger 180 cm i höjd.

Jag drog ett par vändor om det där mot min kommun för ett par år sen om vad man kan göra bygglovsfritt.

Det blev lite "byråkrati-prosa", dom vill ju inte lova ngt per telefon/mail, men i princip så det som framkom var att:
- Ingen vägg får vara mer än 180 cm hög (dvs inom ramen för ett s.k. plank som skall vara inom 3.6 m från huset) - hur många "plank" man sätter upp brevid varandra spelar ingen roll.
- Det spelar ingen roll vilket material "planket" är i (glas,trä etc)
- Skärmtak får max vara 15 kvm

I teorin skulle man kunna bygga in en altan med en höjd på 180 cm då (max 3.6 m djup), vilket kanske är just varför dom satt den gränsen då, eftersom det knappast blir ett "rum", om man inte är mkt kortväxt...

I praktiken så tror jag inte någon slår dig på fingrarna med det om du sätter ett fönster som vindskydd på en av sidorna, det blir ju inte en inbyggd altan för det, kolla med grannen (om hen ligger nära) innan bara...

/K
 
  • Gilla
Polacoloco
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I teorin skulle man kunna bygga in en altan med en höjd på 180 cm då (max 3.6 m djup), vilket kanske är just varför dom satt den gränsen då, eftersom det knappast blir ett "rum", om man inte är mkt kortväxt...

/K
Rimligtvis borde man byggnadslovsfritt kunna bygga upp en liten jordvall bredvid grunden för det tilltänkta rummet där man höjer marknivån med 49cm. Är det inte så att markförändringar på mindre än 50cm inte kräver nått tillstånd? Då kunde man bygga 180cm + 49cm högt.
 
  • Gilla
Knetha
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Rimligtvis borde man byggnadslovsfritt kunna bygga upp en liten jordvall bredvid grunden för det tilltänkta rummet där man höjer marknivån med 49cm. Är det inte så att markförändringar på mindre än 50cm inte kräver nått tillstånd? Då kunde man bygga 180cm + 49cm högt.
Ja det är kanske möjligt att ytterliggare böja reglerna på det sättet - men sen har jag iofs för mig att "marknivån" räknas på ett medel så en liten puckel räcker inte utan du får höja en större del av tomten då...

/K
 
Eller så bara gör man det utan att fråga eller att lägga upp det här !
 
  • Gilla
Polacoloco och 1 till
  • Laddar…
Ett tak med gott fall som ansluter mot ett "glasplank" på 180 cm borde ju ge en bra takhöjd en liten bit in från planket.
Takstolarna och takfoten kan man kanske laborera lite med för att tjäna ytterligare höjd.
 
P Patrik Friberg skrev:
Ett tak med gott fall som ansluter mot ett "glasplank" på 180 cm borde ju ge en bra takhöjd en liten bit in från planket.
Takstolarna och takfoten kan man kanske laborera lite med för att tjäna ytterligare höjd.
Jo men sidoräggarna får ju också bara vara 180 cm...

/K
 
Valmat tak då?
I TS fall skulle dessutom bara en vägg byggas, så ett pulpettak med fall mot glasväggen skulle funka för honom.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
I TS fall skulle dessutom bara en vägg byggas, så ett pulpettak med fall mot glasväggen skulle funka för honom.
Ytterligare ett "regelfusk":
De två "öppna" väggarna kan man ju förse med vind-/insynsskydd i segelduk, upphängda/uppspända mellan wirestroppar, så de kan dras bort när de inte behövs.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Smarta idéer, men jag tänkte inte göra någon bunker... ;)

Såg att Regeringen gett Boverket i uppdrag att förbereda lagändring som bl.a, skulle ge undantag från Bygganmälan för bl.a. altaner och att de vill ha det genomfört före nästa val... :)

http://www.regeringen.se/pressmedde...-ska-utreda-fler-undantag-pa-krav-om-bygglov/

Detta ser intressant ut. I andemeningen komplementbostadshus och komplementbyggnader, tillbyggnader på maximalt 15 kvadratmeter och takkupor: "Enligt riksdagen bör överväganden i denna fråga även avse möjligheten att också ta bort anmälningsplikten för vissa bygglovs befriade åtgärder."

Så, väntar jag med att sätta i glasen i ramarna så kan jag nog glasa in allt utan problem om ett år... :D
http://www.regeringen.se/49571d/con...antag-fran-krav-pa-bygglov-for-altaner-mm.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Knetha skrev:
Smarta idéer, men jag tänkte inte göra någon bunker... ;)

Såg att Regeringen gett Boverket i uppdrag att förbereda lagändring som bl.a, skulle ge undantag från Bygganmälan för bl.a. altaner och att de vill ha det genomfört före nästa val... :)

[länk]

Detta ser intressant ut. I andemeningen komplementbostadshus och komplementbyggnader, tillbyggnader på maximalt 15 kvadratmeter och takkupor: "Enligt riksdagen bör överväganden i denna fråga även avse möjligheten att också ta bort anmälningsplikten för vissa bygglovs befriade åtgärder."

Så, väntar jag med att sätta i glasen i ramarna så kan jag nog glasa in allt utan problem om ett år... :D
[länk]
Det var intressant - detta skall jag följa :)
Verkar dock inte som inglasning är inskrivet, utan bara "altan" , så vi får väl se vad dom lägger in i begreppet....Just inglasningen kan jag tänka mig blir kvar som bygglovspliktig (eller attefallsutbyggnad) då det påverkar brandregler osv (för flerbostadshus är det ju generellt inte tillåtet)

/K
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det var intressant - detta skall jag följa :)
Verkar dock inte som inglasning är inskrivet, utan bara "altan" , så vi får väl se vad dom lägger in i begreppet....Just inglasningen kan jag tänka mig blir kvar som bygglovspliktig (eller attefallsutbyggnad) då det påverkar brandregler osv (för flerbostadshus är det ju generellt inte tillåtet)

/K
Jo, det tänkte jag också men "gick igång" på 'Enligt riksdagen bör överväganden i denna fråga även avse möjligheten att också ta bort anmälningsplikten för vissa bygglovs befriade åtgärder.'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.