Jag har funderingar på arr skaffa en förbränningstoalett till fritidshuset. Toaletten ska stå inne i duschrummet. Uteplatsen finns i närheten av det blivande ventilationsröret till toaletten. Behöver jag befara att det bli obehaglig lukt inomhus eller vid uteplatsen? Vilka erfarenheter har ni?
 
Claes Sörmland
Nej helt luktfritt inomhus, luktar inte ens när folk går på toa i toalettrummet eftersom stolen är ventilerad.

Det finns ju en skorsten och den vädrar toaletten. Är det helt vindstilla så kan det slå ned när någon går på toa. Förbränningen luktar inte.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
L
Bli inte förskräck om det börjar ryka i skorstenen när någon varit , kan hända med inget farligt
 
Det luktar visst från skorstensröret en kort stund när det är nyss någon besökt. Det luktar dock inte skit utan vanlig brandrök mera. Ingen lukt inomhus.
 
  • Gilla
specialK
  • Laddar…
Instämmer med övriga - Har en sedan fjol ute på stugan. Ingen doft inomhus, däremot kan det om vinden är knasig komma en liten puff av bränt papper precis efter spolning. Har även uppmärksammat en sötsyrlig doft vid vissa tillfällen ute på gården.
Fördelarna som jag ser med en förbränningstoalett mot andra lösningar gör att jag definitivt kan leva med lite doft nu och då - Jag slipper gräva och bekosta avlopp, mulltoa har vi provat på förra stugan och jag upplevde det hela mer smutsigt och inget jag skulle vilja ha inne i stugan. Dessutom en mardröm att tömma.

Förbränningsmugg är onekligen en grym lösning i mitt tycke.
 
  • Gilla
Frekvens och 1 till
  • Laddar…
S
Har blivit ny ägare till Cinderella comfort denna sommar. Erfarenheter: Oklart om jag köpt en toastol eller en mindre bil. Testfakta jämförde några olika, denna fick bäst betyg. Googla testet, det är intressant läsning.

Förbränningarna är bra på så vis att jag slipper urin-/fekalielukt, stort plus förstås om man haft gammal separett innan, men lite meck är det med påsar och tömning av aska. Lukten som kan kännas vid vissa vindar påminner inte om avskräde.

Det verkar vara kritiskt med ventileringen, diskutera hur den ska stå med ngn som kan, Cinderella anger antal/grader på rörböjar och total rörlängd.

Slå till på extra ask-bytta så slipper du gasta "inte nu!" när någon vill på toa medan du rengör ask-skålen i 30 minuter. Förbrända fekalier (600 grader) behöver lite kokhett vatten och lite tid för att släppa från insatsen.

Hoppas det hjälpte.
 
  • Gilla
Decorator och 1 till
  • Laddar…
Lite sent svar men ändå, andra kanske läser... Har ett par sommarstugor som vi nyttjar, egen, föräldrarnas, svärföräldrarnas, föräldrahem i andra led.

Alla lösningar utom riktig vattentoa har sina nackdelar. Mulltoaletter luktar skit inne. Förbränningstoan luktar bränd skit ute. Inne är det bra dock. Kanske blir bättre med rengöring? Förbränningstoan är dock helt klart att föredra av de 2 om du frågar mig. Ibland ligger ju vinden åt grannen till ;-).

Ett gammalt hederligt utedass känns bäst. Ingen uppsamling. Men det får man ju inte riktig ha...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.