Hej!

Vi håller på att renovera badrummet i huset som vi fick tillträde till den 1-Feb i dag ringde rörkillen som skulle byta golvbrunnen och sa att när han bilade fram brunnen så träffade han på en värmeledning som föll i bitar vid minsta beröring :'(

Finns det någon försäkring som kan täcka detta ? (Kan det klassas som dolt fel ??)
(kan inte tänka mig att uppbilning av platta ingår som en del av "undersökningsplikten")
Vi använde Anticimex för besikningen och har deras dolda fel försäkring.

Lite fakta: Huset byggt -64, platta på mark.
 
Kan ju va så att rörisen får ta de på sin försäkring eftersom det är han som skadat röret.
 
C
hahel skrev:
en värmeledning som föll i bitar vid minsta beröring
:D "Jag bara petade lite på den (med Hiltin) och då gick den sönder..."
 
Rörisen borde ta det på sin försäkring, annars är det nog hemförsäkringen.

/m
 
Har kollat med säljarens och mitt försäkringsbolag, det verkar som om rören skrivs av på 30-år. Det man kan få ersättning för är uttorkning av vattenskada t.ex om väggar och/eller platta blivit blöta.

Vet inte om man kan lasta rörisen för detta med tanke på rörets skick.
Se bilden, tycker att det mest liknar en ruten trädgren.

cpalm,
Citatet var:
"Jag kan skicka kniven genom den genom att knacka med handen på knivskaftet..."
:-/
 
C
hahel skrev:
Vet inte om man kan lasta rörisen för detta med tanke på rörets skick.
Nej, ser det ut så där så kanske det var lika bra att du upptäckte det direkt.
Annars lät det som en klassisk dålig ursäkt ::)

Tyvärr bör ju det få en att undra hur det ser ut i resten av huset, eller iaf under resten av badrumsgolvet...
 
cpalm skrev:
[quote author=hahel link=1144239643/0#4 date=1144301741]Vet inte om man kan lasta rörisen för detta med tanke på rörets skick.
Nej, ser det ut så där så kanske det var lika bra att du upptäckte det direkt.
Annars lät det som en klassisk dålig ursäkt ::)

Tyvärr bör ju det få en att undra hur det ser ut i resten av huset, eller iaf under resten av badrumsgolvet...[/quote]

Det blir uppbilning av badrumsgolvet :(, det verkade som ena ändan (Närmast värmestammen) av röret var i betydligt bättre skick, hoppas att det dåliga röret beror på att den utbytta gjutjärnsgolvbrunnen har läckt lite i plattan.

/Håkan
 
Värme e generelt bra för rör i allmänhet eftersom det vid lägre tempraturer finns risk för korrosionsskador.

/m
 
Värme e generelt bra för rör i allmänhet eftersom det vid lägre tempraturer finns risk för korrosionsskador.
Det låter underligt. Kemiska processoer i allmänhet fördubblar sin reaktionshastighet per var 3e grad man höjer temperaturen har jag fått lära mig (är dock ej kemist).
 
tja, betänk att vissa bakterier som tex legionella kolar vippen vid 55 grader och trivs som bäst runt 35 grader

citat
från
http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/files/Inst_CTC_V20.pdf

Temperaturen får dock ej inställas
lägre än 60° C (se panntermometern). Vid låga temperaturer
ökar risken för korrosionsskador i pannan och ger
betydligt lägre varmvattenkapacitet.

antar att det har något med luft/syretillförseln att göra eftersom den borde vara avgörande i korresionshänseende.

ingen expert jag heller
/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.