Behöver råd och tips! Jag och min sambo är helt oense i den här frågan. Vi ska bygga ett enplanshus med "baksidan" av tomten gränsande mot en vacker skog. Dock ligger bakre delen av tomten och skogen i öst-läge, dvs baksidan av huset som vätter mot skogen kommer ha morgonsol men sedan ingen mer sol under resten av dagen. Vilka rum skulle ni placera mot skogen? ( Kan tillägga att det går en stig ganska nära tomtgränsen, så ev kan det vara insyn därifrån). Övriga sidor av huset kommer ha mer sol på dag/kväll men utsikten blir mot andra hus.
 
F
Morgonsol! Gillar ljuset genom rullgardinerna en solig vårmorgon.
Sen blir det inte lika varmt på kvällen heller.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag hade placerat sovrum mot skogen och öster!
Jag skulle tro att det är mer insyn från grannhus, än folk som passerar på gångstigen.
 
Mikael_L
F Freddedan skrev:
Morgonsol! Gillar ljuset genom rullgardinerna en solig vårmorgon.
Sen blir det inte lika varmt på kvällen heller.
Exakt vad jag själv skulle svarat, typ. :)

Vi är alla olika och har alltså olika tankar och preferenser.

Men för mig är sovrum åt nord och öst bäst av ovanstående orsak.

Altan åt väst föredrar jag för kvällssolens skull.

Jag gillar köksfönster (matplats först och främst) mot infarten, för att ha koll på folk som är inkommande.

Söder är i min mening det mest problematiska väderstrecket. Jag själv tvekar inför mycket eller stora fönster p.g.a. värmen under sommaren, men även lite över att den låga vintersolen avslöjar de otvättade fönstren obarmhärtigt.
Men skuggande träd eller väldigt djupa takfötter eller balkonger/altantak whatever åt söder ordnar detta i viss mån också.
Själv har jag pyttefönster in till badrum och tvättstuga mot söder samt två ganska stora fönster i köket rakt mot söder.
Men då är det en gigantisk takfot på 1,6 meter som skuggar de stora fönsterna hela sommarenä
Funkar bra, behöver inte investera i AC.
 
Om jag fick välja:
Sovrum åt öster, tvätt/bad, gäst och garage åt norr, kök syd/sydöst/sydväst och vardagsrum sydväst.

Tyvärr fick jag inte välja och har endast ett smalt fönster år syd på mitt entréplan, men i höst "får" jag två till och det befintliga blir större, allt för att få in så mycket sol idol möjligt. Vårt sovrum är åt öst. Bytte för några år sedan från en sydvästrum och sover nu mycket bättre.

Så lyxigt att kunna välja!

Har du en nybyggnadskarta så kan vi ge ännu bättre svar?
 
Absolut sovrummen!
 
Frågan är för komplex för att man ska kunna ge råd utan fler detaljer.

Vilka mått har tomten? Är den kuperad? Är skogen tomtens enda vackra utsikt, och - i så fall - hur vacker är den? Får man insyn på tomten endast från skogens gångstig? Hur stort hus ska ni ha? Vilka planbestämmelser gäller?
 
Generellt är sovrum mot norr eller nordost att föredra enligt min mening. Morgonsol som strilar in genom persienner är är bättre än värmeinstrålning från andra väderstreck under sommarhalvåret, resten av året när det är mörkt spelar det ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.