Hej,

Har installerat en bänk där tvätt och tork skall placeras under. Skulle skjuta under tvättmaskinen igår, men stötte på ett oväntat problem. Maskinen är helt omöjligt att skjuta in under bänken pga dess halkfria fötter. Har väldigt små marginaler (1,0 cm på höjden och 0,2 cm på bredden) så att sätta på hjul eller liknande på maskinen är inte aktuellt. Någon som har något tips på hur man kan göra för att få maskinen att glida in under bänken?

/Bosse
 
D
Förstår inte riktigt problemet. Slår fötterna i p.g.a. att dom sticker ut?
 
Fötternas friktion mot golvet gör det i princip omöjligt att flytta maskinen utan att lyfta den, och då den skall in under en bänk kan den såklart inte lyftas upp, utan måste skjutas in längs golvet.
 
Ett badlakan under tm som antagligen är tyngst sen tt efter? Borde minst friktionen sen gå att lirka ut när tm är på plats
 
Ställ den på en filt/handduk o skjut in den, när den är på plats tiltar du upp den på frambenen o pillar ut filten bak, sen tvärtom fram!

Edit: tvåa på bollen
 
Om den är på plats blir det i princip omöjligt att tilta den (knappt en centimers marginal i höjdled) och att peta undan handduk/lakan etc. vid bakre benen blir svårt då man inte kommer åt baksidan/sidorna utan endast har access till maskinen framifrån.
 
Kan du inte lägga typ "smörpapper" eller bakplåtspapper, tunna remsor som fastnar under fötterna men gör så att maskinen halkar runt på golvet, lite likt bananskal. De borde inte vara omöjliga att få bort sen heller.

Annars kanske du får demontera bänken och ställa dit maskinerna och sen återmontera. Lite dumt att ha så himla tight under
 
Det verkar som maskinen tyngdpunkt är kraftigt förskjuten mot bakre högra hörnet (det är kring den foten som maskinen "fastnar"). Skall prova att täcka den foten med typ teflontejp och se om det funkar; det borde räcka med att de tre andra står stadigt, tillsammans med det tajta utrymmet, för att maskinen skall stå still.

Och ja, utrymmet blev lita väl tajt...hade fått fel mått (tumlaren som står under bänkens andra ände gick dock lätt att få in, så allt går iaf inte emot mig).:)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B BosseBo skrev:
Det verkar som maskinen tyngdpunkt är kraftigt förskjuten mot bakre högra hörnet (det är kring den foten som maskinen "fastnar"). Skall prova att täcka den foten med typ teflontejp och se om det funkar; det borde räcka med att de tre andra står stadigt, tillsammans med det tajta utrymmet, för att maskinen skall stå still.

Och ja, utrymmet blev lita väl tajt...hade fått fel mått (tumlaren som står under bänkens andra ände gick dock lätt att få in, så allt går iaf inte emot mig).:)
:) Kämpa .
 
Sätt maskinen på ett droppskydd som är till diskmaskin och kyl/frys och tryck in!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det lite tråkiga är att pga de felaktiga måtten så blev utrymmet 59,7cm brett, och de droppskydd jag hittat som är stora nog för maskinen (59,5cm bred) är 60cm breda. Fattas alltså 3mm för att droppskydet skall passa in. Kanska kan skära bort 3mm i mitten och tejpa ihop för att få ett droppskydd på exakt 59,7cm (blir väldigt tajt dock, maskin 59,5cm, droppskyddets sidor ca 1mm tjocka, utrymmet 59,7cm)...
 
Men om det är så tight, hur kommer det gå när maskinen centrifugerar?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Med den maskinen jag köpte skall det inte vara några problem med att maskinens chassi är i princip fixerat (annars får jag väl bråka med säljaren). :)
 
Vilken maskin är det som lovar det?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan
Om det verkligen bara är 2mm marginal på bredden så kommer höljet banka i ibland vid centrifugering, om inte just nu när stötdämpare och allt är helt nytt, men efter ett år eller två när de blir lite slappare.

Jag har aldrig upplevt en maskin som är helt orörlig i höljet när 6-8kg torr tvätt + vatten (dubbla vikten?) snurrar runt lite lagom ojämnt fördelat, vid 1400+ varv/minut.

Spara dig själv framtida huvudvärk och bygg om utrymmet, eller skaffa en maskin som är någon cm mindre.

Edit: Och även om den inte slår i så räcker det att höljet med någon del ligger emot en vägg så kommer ljudet fortplanta sig i övriga huset. Justera in en maskin intill 1mm/sida utan att röra vid? den huvudvärken skulle jag personligen vilja slippa.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.