Bilade upp en gammal gjutjärnsgolvbrunn i källarens dusch efter att den rostat sönder i baljan. På brunnskragen under en förhöjningsring hittade jag en plastfolie. Det var rätt soggigt ovanpå filmen. Låg något rödaktig fibrigt på den. Även under filmen finns en del fukt. Luktar inte illa. Någon som vet vad det röda är?

Ska man göra samma manöver med plast mellan ev förhöjningsring och brunn? Det som gör att jag funderar på det är ett spygatt från bastun som inte låter mig lägga brunnen speciellt mycket högre än den låg. Eller ska man göra ett hål i en bit byggplast och trä den över brunnen?
 
  • Upptagen gammal gjutjärnsgolvbrunn i källare med rostskador, plastfolie och rödaktigt fibrigt material på brunnskragen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt skall det inte vara plast i ett oisolerat källargolv, eftersom luftens vattenånga då kan kondensera på plastens ovansida. I det här fallet har det kanske bidragit till sönderrostningen.
 
Hittade en gammal teknisk beskrivning som beskriver grunden.
 
  • En uppslagssida från en teknisk beskrivning med handskrivna anteckningar om grunder, väggkonstruktioner och bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man visste inte bättre på den tiden (rökte för starkt gräs), bort med all plast.
 
  • Gilla
Ola_L
  • Laddar…
När är huset byggt? Själv skulle jag gissa på 60-tal - tidigt 70-tal. Grundläggningen ser ut så här enligt den tekniska beskrivningen: Utbredda plattor (sulor), 20x40 cm (i genomskärning), på frostfritt djup. På dessa vilar ytterväggar och källarinneväggar av 25 cm betonghålsten. Mellan sulorna finns betongplattor 5-10 cm tjocka. Under dessa plattor finns en plastfolie. Plastfolie fanns inte förrän i slutet på 60-talet. Om plastfolien finns under betongen, har den inte så stor betydelse, eftersom vattenångan i luften kondenserar ändå. Frågan är vilket tillstånd ni vill åstadkomma?
 
Huset är från -62. Tja, jag har redan en del fukt som manifesterar sig som vita fläckar på golv (polerad natursten) och kalkutfällning/färg/putsvittring ca 30-40 cm upp på vissa ytterväggar i källaren. Jag vill inte göra saker värre utan bättre.

Bila upp hela tvättstugan med tillhörande dusch, gräva ut, lägga tvättad makadam (ser ut som grusig huggen makadam som ligger där idag) och frigolit är dock ett lite för maffigt projekt just nu. Men visst, det hade varit det bästa.
 
Se det från den ljusa sidan. Med en sådan källarkonstruktion har du i alla fall möjlighet att vid lämpligt tillfälle förbättra situationen. En enkel åtgärd tills vidare är att inte hålla för hög temperatur där nere. Använd heller inte någon plast när du byter golvbrunnen.
 
  • Gilla
Ola_L
  • Laddar…
Tack för kloka och roliga svar!
 
J justusandersson skrev:
Se det från den ljusa sidan. Med en sådan källarkonstruktion har du i alla fall möjlighet att vid lämpligt tillfälle förbättra situationen. En enkel åtgärd tills vidare är att inte hålla för hög temperatur där nere. Använd heller inte någon plast när du byter golvbrunnen.
Du som verkar ha koll. Är det problemfritt att bila upp hela golv i en konstruktion som denna? Läste någonstans att golv kunde vara konstruktionsbärande från 60-tal och framåt. Mina golv verkar oarmerade men väldigt tjocka.
 
Då behöver jag veta lite mer, t.ex. hur är källarväggarna byggda?

Jag svarar i morgonkväll (fredag) om du berättar det dessförinnan.
 
J justusandersson skrev:
Då behöver jag veta lite mer, t.ex. hur är källarväggarna byggda?

Jag svarar i morgonkväll (fredag) om du berättar det dessförinnan.
Grävde bland ritningarna och hittade dessa genomskärningar. Tack för din tid!

Bit av källarvägg, golv ovanvåning.

Teknisk ritning av genomskärning av källarvägg med detaljer och mått markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källare med plattsättning mot stödmur

Arkitektonisk genomskärning av källarvägg och golvkonstruktion med mätningar och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra långsidan källare

Arkitektonisk genomskärning av en byggnad med källarvägg och golv ovanvåning markerade med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Ditt hus är grundlagt med så kallade utbredda plattor, dvs armerade betongsulor, med tvärsnittet 200x400 mm (ungefär). På dessa sulor är sedan källarväggarna murade med betonghålsten. I källarrummen mellan sulorna har man sedan gjutit tunna (100 mm tjocka) oarmerade betonggolv som sedan putsats på ovansidan för att få en slät yta. Dessa betonggolv ligger på en makadambädd. Det finns ett utförande vid sektion 13, i anslutning till garaget, som är lite annorlunda och som jag återkommer till.

I princip kan du bila upp dessa tunna betonggolv, lägga i isolering och gjuta nya. Använder du rätt betongkvalitet och armering kan du kanske göra dem tunnare. Problemet är anslutningen mellan golv och vägg vid sektion 13, där golvet är utdraget så att det vilar på en låg mur av betonghålsten. Vill du bila upp även detta bör du nog starta med att såga av golvet intill grundmuren först. Men garaget är kanske inte lika angeläget?
 
  • Gilla
Ola_L
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ditt hus är grundlagt med så kallade utbredda plattor, dvs armerade betongsulor, med tvärsnittet 200x400 mm (ungefär). På dessa sulor är sedan källarväggarna murade med betonghålsten. I källarrummen mellan sulorna har man sedan gjutit tunna (100 mm tjocka) oarmerade betonggolv som sedan putsats på ovansidan för att få en slät yta. Dessa betonggolv ligger på en makadambädd. Det finns ett utförande vid sektion 13, i anslutning till garaget, som är lite annorlunda och som jag återkommer till.

I princip kan du bila upp dessa tunna betonggolv, lägga i isolering och gjuta nya. Använder du rätt betongkvalitet och armering kan du kanske göra dem tunnare. Problemet är anslutningen mellan golv och vägg vid sektion 13, där golvet är utdraget så att det vilar på en låg mur av betonghålsten. Vill du bila upp även detta bör du nog starta med att såga av golvet intill grundmuren först. Men garaget är kanske inte lika angeläget?
Tack för att du tog dig tid att titta på mitt gamla hus! Vi trivs väldigt bra här så det lär bli en upphuggning någon gång i framtiden. Min fru är inte förtjust i de massiva husspindlar som källarklimatet framanar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.